Teams-kokoukset ja päällepuhuminen/syrjään jääminen
Miten teidän työyhteisöissä on ratkaistu erilaisten ihmistyyppien äänen ja mielipiteiden kuuluminen? Itselle on todella vaikeeta huutaa päälle ja saada sitä kautta puheenvuoro, joten yleensä vain pidänkin turpani kiinni ja turhaudun. Mitään kädennostotyyliä meillä ei käytetä vaan äänekkäimmät on äänessä ja muut hiljaa.
Nytkin olen istunut tunnin kokouksessa, aloitin yhden mielipiteen ilmaisemisen ja lopetin sen kesken, koska joku jyräsi mut ja totesin että olkoon. Päätin taas kerran että en edes yritä.
Mikä tyyli sulla on teams-kokouksissa?
Kommentit (11)
Meillä käytetään sitä kädennostoa, jos on yli kolme henkeä samassa kokouksessa. Voi myös kirjoittaa pointtinsa chattiin, sinne se tulee näkyviin ja joku jolla on tarpeeksi aukteoriteettiä (pj yleensä) lukee sen sieltä viimeistään ennen seuraavaan asiaan siirtymistä. chattiin voi myös kirjoittaa, että ”puheenvuoropyyntö) jos luulee,ettei kättä huomata.
Jos teillä ei ole kokkouksessa puheenjohtajia, teillä on ongelma. Se ehkä pitäisi nostaa pöydälle. Suosittelisin, että seuraavan kokouksen alussa ehdotat puheenjohtajaksi kokouksen kutsujaa tai muuten ”valtaapitävintä” henkilöä.
Voi myös käyttää samaa taktiikkaa kuin livekokouksissa kun joku puhuu päälle: sanoo suoraan, että mun juttu on vielä kesken, haluaisin sanoa tämän loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Kun on sinun puheenvuoro ja joku alkaa puhua päälle, korota ääntä tuntuvasti ja puhu lauseesi loppuun. Toimii ja hyvin toimiikin. Pian päälle puhuminen loppuu kokonaan kun otat paikkasi.
Ei se teamsissä toimi, koska mikrofonit alkaa pätkiä kun ääntä tulee monesta paikasta. Voit yrittää korottaa ääntäsi, mutta tuloksena on vain, että kukaan ei kuule mitään, ei sinuakaan.
Nostan kättä tai pistän mielipiteeni chattiin. Jos olen itse varannut sen palaverin, niin ainakin yritän huolehtia, että pysytään asiassa ja jos joku heiluttaa kättä ja joku vaan jaarittelee, eikä anna muille puheenvuoroa, tylysti lopetan jaarittelua ja sanon, että esim. Matti tuolla heiluttelee kättä, kuunnellaanpa, mitä asiaa. Lisäksi palaverin loppuessa sanon, että jos tulee vielä jokin asia mieleen, laittaa vaikka palaverin chattiin. Ottakaa se käsi käyttöön, niin palaverin puheenjohtaja tietää, että on asiaa. Lisäksi kannattaa muutenkin nostaa asia esiin ja ehdottaa, että yhdessä sovitaan nyt käytäntö, jotta palaverit sujuvat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään sitä kädennostoa, jos on yli kolme henkeä samassa kokouksessa. Voi myös kirjoittaa pointtinsa chattiin, sinne se tulee näkyviin ja joku jolla on tarpeeksi aukteoriteettiä (pj yleensä) lukee sen sieltä viimeistään ennen seuraavaan asiaan siirtymistä. chattiin voi myös kirjoittaa, että ”puheenvuoropyyntö) jos luulee,ettei kättä huomata.
Jos teillä ei ole kokkouksessa puheenjohtajia, teillä on ongelma. Se ehkä pitäisi nostaa pöydälle. Suosittelisin, että seuraavan kokouksen alussa ehdotat puheenjohtajaksi kokouksen kutsujaa tai muuten ”valtaapitävintä” henkilöä.
Voi myös käyttää samaa taktiikkaa kuin livekokouksissa kun joku puhuu päälle: sanoo suoraan, että mun juttu on vielä kesken, haluaisin sanoa tämän loppuun.
Joo meillä on ongelma. Meillä nämä kokoukset on niin vapaamuotoisia että varsinaista rakennetta ja puheenjohtajaa ei ole. Enemmänkin keskustelutilaisuuksia. Jos kaksi tai jopa useampi puhuu päällekkäin niin kummankaan asia ei todellakaan kuulu. Ihan paskaa. Livekokouksissa onkin helpompaa, koska silloin päällepuhujan asia kuitenkin kuuluu toisin kuin teams-kokouksissa.
-ap
On epäkohteliasta puhua päälle ja päällepuhuja on vöörössä.
Mutta jos se tistuu usein, on ehkä syytä miettiä myös omaa ilmaisutyyliä. Aloitatko pointista, vai maalailetko ensin taustoja ja taivaanrantoja kunnes muut joko harhaantuvat tai kyllästyvät ja lopulta missaavat pointtisi kokonaan? Usein keskeytetyksi tulevat ne, joiden puheesta ei löydy pointtia ja joiden kuuntelu siksi syö kokouksen tehokkuutta, tuhlaa aikaa ja turhauttaa muita. Pyri siis tuomaan se pointtisi esiin heti aluksi, mahdollisimman selvästi ja mahdollisimman lyhyeeti.
Älä ala huutamaan päälle.Jatkat vaan puhumista niin toinen hiljenee kyllä.
Meillä ei käytetä viittaustoimintoa. Hiljaisuutta on niin paljon, että lähinnä toivotaan, että joku sanoisi edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään sitä kädennostoa, jos on yli kolme henkeä samassa kokouksessa. Voi myös kirjoittaa pointtinsa chattiin, sinne se tulee näkyviin ja joku jolla on tarpeeksi aukteoriteettiä (pj yleensä) lukee sen sieltä viimeistään ennen seuraavaan asiaan siirtymistä. chattiin voi myös kirjoittaa, että ”puheenvuoropyyntö) jos luulee,ettei kättä huomata.
Jos teillä ei ole kokkouksessa puheenjohtajia, teillä on ongelma. Se ehkä pitäisi nostaa pöydälle. Suosittelisin, että seuraavan kokouksen alussa ehdotat puheenjohtajaksi kokouksen kutsujaa tai muuten ”valtaapitävintä” henkilöä.
Voi myös käyttää samaa taktiikkaa kuin livekokouksissa kun joku puhuu päälle: sanoo suoraan, että mun juttu on vielä kesken, haluaisin sanoa tämän loppuun.
Joo meillä on ongelma. Meillä nämä kokoukset on niin vapaamuotoisia että varsinaista rakennetta ja puheenjohtajaa ei ole. Enemmänkin keskustelutilaisuuksia. Jos kaksi tai jopa useampi puhuu päällekkäin niin kummankaan asia ei todellakaan kuulu. Ihan paskaa. Livekokouksissa onkin helpompaa, koska silloin päällepuhujan asia kuitenkin kuuluu toisin kuin teams-kokouksissa.
-ap
Onko teillä kuitenkin palaverilla eli keskustelutilaisuudella jokin tavoite. Helposti käy, että menee jaaritteluksi. Palaverin alussa kannattaa tiivistää parilla lauseella miksi palaverissa ollaan ja mitä sillä pyritään saamaan aikaiseksi, sen jälkeen joku ottaa vaikka Wordin auki ja jakaa näyttönsä, jos muuta jaettavaa ei ole. Sen jälkeen tämä joku kirjaa näyttöään jakaen koko ajan ylös mitä puhutaan jäsennellen samalla asioita.
Välillä kerrataan, asiat, summataan ja tarkistetaan ollaanko nyt puhumassa aiheesta vai aiheen vierestä ja puhutaanko asioita, jotka mahdollistavat lopputulokseen pääsemisen. Palaverin lopussa taas tiivistys ja toteamus, että tarvitaanko uusi palaveri.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei käytetä viittaustoimintoa. Hiljaisuutta on niin paljon, että lähinnä toivotaan, että joku sanoisi edes jotain.
Tuo ongelma on helppo ratkaista : pj pyytää mielipiteitä osallistujilta nimeltä mainiten. ”No, mites Sari, sinulla on tästä kokemusta, onko sinulla tähän kommenttia?” Tai kukahan tästä tietäisi enemmän, tietäisikö Petteri?”.
Voi myös pyytää alustuksia ja valmisteltuja kommentteja etukäteen.
Sama perustekniikka siis kuin livenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään sitä kädennostoa, jos on yli kolme henkeä samassa kokouksessa. Voi myös kirjoittaa pointtinsa chattiin, sinne se tulee näkyviin ja joku jolla on tarpeeksi aukteoriteettiä (pj yleensä) lukee sen sieltä viimeistään ennen seuraavaan asiaan siirtymistä. chattiin voi myös kirjoittaa, että ”puheenvuoropyyntö) jos luulee,ettei kättä huomata.
Jos teillä ei ole kokkouksessa puheenjohtajia, teillä on ongelma. Se ehkä pitäisi nostaa pöydälle. Suosittelisin, että seuraavan kokouksen alussa ehdotat puheenjohtajaksi kokouksen kutsujaa tai muuten ”valtaapitävintä” henkilöä.
Voi myös käyttää samaa taktiikkaa kuin livekokouksissa kun joku puhuu päälle: sanoo suoraan, että mun juttu on vielä kesken, haluaisin sanoa tämän loppuun.
Joo meillä on ongelma. Meillä nämä kokoukset on niin vapaamuotoisia että varsinaista rakennetta ja puheenjohtajaa ei ole. Enemmänkin keskustelutilaisuuksia. Jos kaksi tai jopa useampi puhuu päällekkäin niin kummankaan asia ei todellakaan kuulu. Ihan paskaa. Livekokouksissa onkin helpompaa, koska silloin päällepuhujan asia kuitenkin kuuluu toisin kuin teams-kokouksissa.
-ap
Onko teillä kuitenkin palaverilla eli keskustelutilaisuudella jokin tavoite. Helposti käy, että menee jaaritteluksi. Palaverin alussa kannattaa tiivistää parilla lauseella miksi palaverissa ollaan ja mitä sillä pyritään saamaan aikaiseksi, sen jälkeen joku ottaa vaikka Wordin auki ja jakaa näyttönsä, jos muuta jaettavaa ei ole. Sen jälkeen tämä joku kirjaa näyttöään jakaen koko ajan ylös mitä puhutaan jäsennellen samalla asioita.
Välillä kerrataan, asiat, summataan ja tarkistetaan ollaanko nyt puhumassa aiheesta vai aiheen vierestä ja puhutaanko asioita, jotka mahdollistavat lopputulokseen pääsemisen. Palaverin lopussa taas tiivistys ja toteamus, että tarvitaanko uusi palaveri.
Tää tämänpäiväinen tilaisuus on koulutus, joka sisältäis osallistumista ja ajatustenvaihtoa. Osa on toimistolla ja pystyy osallistumaan normaalisti keskusteluun keskenään, mutta osa on linjoilla, joista vain vahvimmat selviytyvät. Äsken kirjasin ajatukseni chattiin, joka jäi täysin huomiotta. Whatever.
-ap
Kun on sinun puheenvuoro ja joku alkaa puhua päälle, korota ääntä tuntuvasti ja puhu lauseesi loppuun. Toimii ja hyvin toimiikin. Pian päälle puhuminen loppuu kokonaan kun otat paikkasi.