Mikä siinä on taustalla, että opettajien ja tarhatätien kurinpitovaltuuksia on rajoitettu niin paljon?
Ensin kiellettiin ruumiillisen kurituksen käyttö, ja sittemmin rajoituksia kurinpitovaltuuksiin on tullut vaan lisää. Uusimpina keksintöinä opettajat eivät saa laittaa lasta kesken tunnin käytävään eivätkä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta myöskään jälki-istuntoon. Tarhatädit taas eivät enää saa pitää lapsesta kiinni muuten kuin silloin, jos turvallisuus on välittömästi uhattuna (hätävarjelu tai esim. auton alle jäämisen riski), eivätkä myöskään saa laittaa lasta jäähylle.
Kehityskulussa ollaan jo hyvin lähellä sitä tilannetta, että lasta ei saa ohjata muuten kuin keskustelemalla, ja epäilemättä siihen tullaan menemään jatkossa, kun kurinpitoa rajoitetaan vielä lisää.
Mielenkiintoista olisi tietää, mikä syy siinä on taustalla, että kurinpitovaltuudet pyritään askel askeleelta poistamaan. Koetaanko kenties, että opettajat ja tarhatädit yleisesti väärinkäyttävät kurinpitovaltuuksiaan? Vai onko taustalla yleinen pyrkimys lasten oikeuksien lisäämiseen? Onko kurinpito kenties ylipäätään alettu kokea etupäässä negatiivisena asiana?
Kommentit (37)
Aloitin kouluavustajana ja ihmettelen kovasti, miten lapset saavat reuhuta aivan miten lystää. Marssin toisena päivänä varareksin luokse ja totesin, että jos lapsia ei saa kieltää ja kaikkea saa touhuta niin mitä teette minun kanssani kun olen sitten se suurin ongelma juostessani lasten perässä pitkin lähimetsiä karjuen kurkku suorana karkaajan nimeä. Että johan siitä soppa syntyy jonkun bongatessa minut ja julkaistessa somessa jutun aikuisesta, joka ahdistelee lapsia. Varareksijän siinä maineensa menettää,; en minä, Hän palkkaa hulluja töihin ja lapset ahdistuvat. Hah!
Nyt meillä on koko tiimin kanssa palaveri aiheesta, sillä koulun säännöissä ei ole huomioitu metelöiviä aikuisia. Hah!
Varhaiskasvattajana asetan lapsille rajat. Mitään vanhanajan kurinpitoa en kaipaa.
Lasten oikeudet menee kaikkien edelle. Mikään ei saa tuntua ikävältä.
Yritäppä saada sellainen sukupolvi tekemään töitä kun kaikki ikävä tuntuu jo rangaistuksesta.
Tuo keskustelu on typerää, suurin osa lapsista ei ymmärrä sanoja joita aikuinen käyttää. Lisäksi, oletetaan että lapsilla ja koululaisilla olisi jotain tavoitteita koulumaailmaan suhteen. Kukaan lapsista ei muista seuraava päivä heidän tavoitteitaan. Sama juttu noissa kasvatuskeslusteluissa.
Uusi trendi on myös, ettei tarvitse pyytää anteeksi. Ihan pask**. Kuinka voi oppia vastuuta, jos ei sitä ikinä tarvitse tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajana asetan lapsille rajat. Mitään vanhanajan kurinpitoa en kaipaa.
Tämä.
Tuo,että ei saa laittaa kesken tunnin käytävään,se oli jo 20v sitten voimassa. Ketä se palvelee että lapsi istuu yksin käytävässä,saattaa olla jonkun suurin haave ja eiku häiriköimään!
Ei voi olla ilman valvovaa aikuista,sehän on selvä.
Miksi lapsia saisi pitää kiinni kun aikuisiakaan ei saa,paitsi poliisi!
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajana asetan lapsille rajat. Mitään vanhanajan kurinpitoa en kaipaa.
Yli 20 vuotta lasten ja nuorten kanssa työskennelleenä sanon, että ammattilaiset osaavat kyllä laittaa rajat ilman alistamista ja ruumiillista kurittamista eli väkivaltaa.
Ei käy kyllä kateeksi. Sen vielä ymmärrän että kouluissa ei saa käyttää fyysisiä rankaisu keinoja (päiväkodissa taas mielestäni pitäisi saada pitää lapsesta kiinni, sillä joskus se vain on tarpeellista pienten kanssa), mutta jälki-istunto, luokasta poistaminen, kännykän takavarikoiminen ym ovat koulurauhaa turvaavia toimia. Lapsi voi opetella siinä käytävällä seistessään ilman puhelinta, että teot on aina valintoja ja valinnoilla on seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajana asetan lapsille rajat. Mitään vanhanajan kurinpitoa en kaipaa.
Miten pidät rajoista kiinni? Moni sanoo, että asettaa lapsille rajoja. Mitä sitten kun raja on ylitetty? Kuvitellaan, että toinen lapsi vei toisen lapsen kädestä hiekkalapion ja toinen löi siksi toista lasta. Näin käy vaikka raja olisi asetettu. Miten toimit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajana asetan lapsille rajat. Mitään vanhanajan kurinpitoa en kaipaa.
Yli 20 vuotta lasten ja nuorten kanssa työskennelleenä sanon, että ammattilaiset osaavat kyllä laittaa rajat ilman alistamista ja ruumiillista kurittamista eli väkivaltaa.
Sen määritelmä, että mikä kaikki on "alistamista" tai "väkivaltaa" laajenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin kouluavustajana ja ihmettelen kovasti, miten lapset saavat reuhuta aivan miten lystää. Marssin toisena päivänä varareksin luokse ja totesin, että jos lapsia ei saa kieltää ja kaikkea saa touhuta niin mitä teette minun kanssani kun olen sitten se suurin ongelma juostessani lasten perässä pitkin lähimetsiä karjuen kurkku suorana karkaajan nimeä. Että johan siitä soppa syntyy jonkun bongatessa minut ja julkaistessa somessa jutun aikuisesta, joka ahdistelee lapsia. Varareksijän siinä maineensa menettää,; en minä, Hän palkkaa hulluja töihin ja lapset ahdistuvat. Hah!
Nyt meillä on koko tiimin kanssa palaveri aiheesta, sillä koulun säännöissä ei ole huomioitu metelöiviä aikuisia. Hah!
Jos olet kouluavustaja, sinun ei kuulu edes olla luokassa. Oletko kuitenkin koulunkäyntiavustaja tai koulunkäynnin ohjaaja?
nii muuten, ei ole olemassakaan tarhaa eikä tarhantäejä,eikä päiväkoteja. KAikki ovat varhaiskasvatuksessa!
Vierailija kirjoitti:
Tuo,että ei saa laittaa kesken tunnin käytävään,se oli jo 20v sitten voimassa. Ketä se palvelee että lapsi istuu yksin käytävässä,saattaa olla jonkun suurin haave ja eiku häiriköimään!
Ei voi olla ilman valvovaa aikuista,sehän on selvä.
Miksi lapsia saisi pitää kiinni kun aikuisiakaan ei saa,paitsi poliisi!
Pitäisikö joka koululle ja tarhaan palkata oma poliisi?
Vierailija kirjoitti:
Tuo,että ei saa laittaa kesken tunnin käytävään,se oli jo 20v sitten voimassa. Ketä se palvelee että lapsi istuu yksin käytävässä,saattaa olla jonkun suurin haave ja eiku häiriköimään!
Ei voi olla ilman valvovaa aikuista,sehän on selvä.
Miksi lapsia saisi pitää kiinni kun aikuisiakaan ei saa,paitsi poliisi!
Jaa on vai? Vielä kun olin lukiossa 2007-2010, opettaja saattoi sanoa jollekin mölisijälle esim. että "ole hyvä ja poistu. Lue kappale 5 kotona, niin tiedät mistä täällä puhuttiin"
Puhumattakaan ylä- ja ala-asteesta sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajana asetan lapsille rajat. Mitään vanhanajan kurinpitoa en kaipaa.
Miten pidät rajoista kiinni? Moni sanoo, että asettaa lapsille rajoja. Mitä sitten kun raja on ylitetty? Kuvitellaan, että toinen lapsi vei toisen lapsen kädestä hiekkalapion ja toinen löi siksi toista lasta. Näin käy vaikka raja olisi asetettu. Miten toimit?
😂😂😂🤦♀️
Kyllä edelleen opettaja saa poistaa oppilaan luokasta ja jälki- istunnot on olemassa.
Täähän se on, että viedään työkalut eikä anneta uusia tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajana asetan lapsille rajat. Mitään vanhanajan kurinpitoa en kaipaa.
Yli 20 vuotta lasten ja nuorten kanssa työskennelleenä sanon, että ammattilaiset osaavat kyllä laittaa rajat ilman alistamista ja ruumiillista kurittamista eli väkivaltaa.
Ai osaavat vai?;) No miksikäs meillä on sitten tämä tilanne kun taas maissa jossa sallitaan normaali kuritus niin kuin vaikka koulussa näpäytys sormille, oppilaat ovat kuuliaisia ja itse asiassa hyviä koulussa? Länsimaailman "lempeä rajojen laitto" meidät tähän sontaan syöksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä edelleen opettaja saa poistaa oppilaan luokasta ja jälki- istunnot on olemassa.
Jälki-istuntoon saa laittasa vaan vanhemman suostumuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajana asetan lapsille rajat. Mitään vanhanajan kurinpitoa en kaipaa.
Yli 20 vuotta lasten ja nuorten kanssa työskennelleenä sanon, että ammattilaiset osaavat kyllä laittaa rajat ilman alistamista ja ruumiillista kurittamista eli väkivaltaa.
Sen määritelmä, että mikä kaikki on "alistamista" tai "väkivaltaa" laajenee koko ajan.
Kun mennään 20-30 vuotta eteenpäin niin voi olla, että jopa tiukan komennusäänen käyttö lasketaan henkiseksi väkivallaksi. Vain lempeä kukkaiskieli on sallittu.
Lapsikeskeisyys.