Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua jakolaskuun

Vierailija
27.08.2021 |

Olen matemaattisesti lahjaton ja opettelen lääkelaskuja varten matikkaa aivan alusta asti.

Kirjassa on lasku, jossa jaetaan 456 kolmella ja esitellään vaiheet. Ensin pitää katsoa montako kertaa jakaja sisältyy jaettavan luvun ensimmäiseen numeroon (4). Tämän jälkeen saadaan tulokseksi yksi ja se merkitään numeron neljä alle. Saatu tulos yksi kerrotaan jakajalla eli yksi kertaa kolme ja kolmonen sijoitetaan numeron neljä alle. Sitten tehdään vähennyslasku 4 - 3, josta saadaan tulos 1. Ykkösen viereen pudotetaan jaettavasta seuraava numero eli 5 ja saadaan tulos 15.

Tämä 15 on jo lähellä ratkaisua eli että 456 jaettuna kolmella on 152, mutta viimeinen neuvo luvun 15 saamisen jälkeen on, että "Jatketaan kohdasta 1."
En saa kirjan avulla selvää miten tuo lopullinen luku 152 on johdettu. Laskemiseni päättyy tuohon lukuun 15.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumps.

Vierailija
2/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo tosissas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha kunnon jakokulma ala-asteelta... nostalgiaa pukkaa

🧮

Vierailija
4/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh...miksi noin vaikeesti?

3 menee 4:ään kerran.

4:n alle menee 3.

4-3=1

Vitonen pudotetaan (alle jää 15)

3 menee 15:een 5 kertaa (viivan ylle)

Kolme menee kuuteen 2 kertaa.

Valmis!

Vierailija
5/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudota se 6 sinne alas.

Sitten 6:3 on 2.

Numero 2 sinne ylös

Vierailija
6/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakokulma on tuttu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ketju millä voisi motivoida ala-asteelaista opettelemaan asioita.

Vierailija
8/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pudota se 6 sinne alas.

Sitten 6:3 on 2.

Numero 2 sinne ylös

En ymmärrä miksei kirjassa voida selittää sanojen avulla, että noin tapahtuu, mutta nyt katson noita koukeroita, niin ymmärrän, että siinä on tarkoitettu noin. Pidän hyvin harhaanjohtavana tuota selitystä "Jatketaan kohdasta 1" koska se on jo käyty ja sieltä ei löydy vastauksia.

Kiitos kaikille fiksusti vastanneille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvata, oikeasti? Et ole tainnut suomalaista peruskoulua käydä. Jos olet, niin miten ihmeessä ole päättötodistuksen saanut.

Kerrothan sitku olet valmistunut ilmeisesti lähihoitajaksi ja saat jostain työpaikan, niin tiedän kiertää sen puljun kaukaa. En halua laskutaidottoman hoitoon, enkä päästä sinne ketään läheistänikään.

Vierailija
10/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä rautalangasta vääntäen:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

id kirjoitti:

Ei helvata, oikeasti? Et ole tainnut suomalaista peruskoulua käydä. Jos olet, niin miten ihmeessä ole päättötodistuksen saanut.

Kerrothan sitku olet valmistunut ilmeisesti lähihoitajaksi ja saat jostain työpaikan, niin tiedän kiertää sen puljun kaukaa. En halua laskutaidottoman hoitoon, enkä päästä sinne ketään läheistänikään.

Asetat matikan melko korkeaan arvoon. Monella yliopiston alalla sitä ei tarvitse ollenkaan. 

Matikka on oma kielensä ja joltain se sujuu paljon paremmin kuin vaikka ruotsi tai taidehistoria. 

Käyn AMK:ta enkä pakollisten opiskelujen jälkeen välttämättä tule jakamaan kenenkään lääkkeitä, sillä minulla on jo paljon yliopisto-opintoja mm.psykotieteistä ja muuta osaamista, josta on hyötyä vuorovaikutustyössä. Nyt on kuitenkin nyt ja vittuileminen ei auta minkään aineen opiskelussa; olen itse omissa opinnoissa neuvonut muita monissa muissa asioissa enkä pelkää ottaa apua vastaan. Enemmän sinun kannattaa pelätä sellaista hoitajaa tai ammattilaista, joka piilottelee heikkouksiaan eikä halua oppia asioita ja siihen tuollainen asennoituminen voi ihmisiä ajaa, jos yhden suht pienen osa-alueen takia halutaan lannistaa ihminen matalaksi sen sijaan, että haluttaisiin nostaa tämä sille vaaditulle tasolle siinä ainoassa heikossa alueessa.