Apua jakolaskuun
Olen matemaattisesti lahjaton ja opettelen lääkelaskuja varten matikkaa aivan alusta asti.
Kirjassa on lasku, jossa jaetaan 456 kolmella ja esitellään vaiheet. Ensin pitää katsoa montako kertaa jakaja sisältyy jaettavan luvun ensimmäiseen numeroon (4). Tämän jälkeen saadaan tulokseksi yksi ja se merkitään numeron neljä alle. Saatu tulos yksi kerrotaan jakajalla eli yksi kertaa kolme ja kolmonen sijoitetaan numeron neljä alle. Sitten tehdään vähennyslasku 4 - 3, josta saadaan tulos 1. Ykkösen viereen pudotetaan jaettavasta seuraava numero eli 5 ja saadaan tulos 15.
Tämä 15 on jo lähellä ratkaisua eli että 456 jaettuna kolmella on 152, mutta viimeinen neuvo luvun 15 saamisen jälkeen on, että "Jatketaan kohdasta 1."
En saa kirjan avulla selvää miten tuo lopullinen luku 152 on johdettu. Laskemiseni päättyy tuohon lukuun 15.
Kommentit (11)
vanha kunnon jakokulma ala-asteelta... nostalgiaa pukkaa
🧮
Öööh...miksi noin vaikeesti?
3 menee 4:ään kerran.
4:n alle menee 3.
4-3=1
Vitonen pudotetaan (alle jää 15)
3 menee 15:een 5 kertaa (viivan ylle)
Kolme menee kuuteen 2 kertaa.
Valmis!
Pudota se 6 sinne alas.
Sitten 6:3 on 2.
Numero 2 sinne ylös
Taas ketju millä voisi motivoida ala-asteelaista opettelemaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Pudota se 6 sinne alas.
Sitten 6:3 on 2.
Numero 2 sinne ylös
En ymmärrä miksei kirjassa voida selittää sanojen avulla, että noin tapahtuu, mutta nyt katson noita koukeroita, niin ymmärrän, että siinä on tarkoitettu noin. Pidän hyvin harhaanjohtavana tuota selitystä "Jatketaan kohdasta 1" koska se on jo käyty ja sieltä ei löydy vastauksia.
Kiitos kaikille fiksusti vastanneille.
Ei helvata, oikeasti? Et ole tainnut suomalaista peruskoulua käydä. Jos olet, niin miten ihmeessä ole päättötodistuksen saanut.
Kerrothan sitku olet valmistunut ilmeisesti lähihoitajaksi ja saat jostain työpaikan, niin tiedän kiertää sen puljun kaukaa. En halua laskutaidottoman hoitoon, enkä päästä sinne ketään läheistänikään.
id kirjoitti:
Ei helvata, oikeasti? Et ole tainnut suomalaista peruskoulua käydä. Jos olet, niin miten ihmeessä ole päättötodistuksen saanut.
Kerrothan sitku olet valmistunut ilmeisesti lähihoitajaksi ja saat jostain työpaikan, niin tiedän kiertää sen puljun kaukaa. En halua laskutaidottoman hoitoon, enkä päästä sinne ketään läheistänikään.
Asetat matikan melko korkeaan arvoon. Monella yliopiston alalla sitä ei tarvitse ollenkaan.
Matikka on oma kielensä ja joltain se sujuu paljon paremmin kuin vaikka ruotsi tai taidehistoria.
Käyn AMK:ta enkä pakollisten opiskelujen jälkeen välttämättä tule jakamaan kenenkään lääkkeitä, sillä minulla on jo paljon yliopisto-opintoja mm.psykotieteistä ja muuta osaamista, josta on hyötyä vuorovaikutustyössä. Nyt on kuitenkin nyt ja vittuileminen ei auta minkään aineen opiskelussa; olen itse omissa opinnoissa neuvonut muita monissa muissa asioissa enkä pelkää ottaa apua vastaan. Enemmän sinun kannattaa pelätä sellaista hoitajaa tai ammattilaista, joka piilottelee heikkouksiaan eikä halua oppia asioita ja siihen tuollainen asennoituminen voi ihmisiä ajaa, jos yhden suht pienen osa-alueen takia halutaan lannistaa ihminen matalaksi sen sijaan, että haluttaisiin nostaa tämä sille vaaditulle tasolle siinä ainoassa heikossa alueessa.
Pumps.