Kun Nelma U oli lapsi, Barbie-leikit olivat monilta kiellettyjä ja feministivanhemmat halveksuivat pinnallista naiskuvaa: "Halusin olla tyttömäinen tyttö, koska se oli häpeällistä"
Kun Alma Uimonen oli nuori, tyttöydessä oli jotain hävettävää. Nyt hän osoittaa musiikillaan, että siitä voi olla ylpeä.
Kissanpentuja, kukkasia, aurinkoa. Söpöä, värikästä ja raikasta.
Kun helsinkiläinen laulaja-lauluntekijä Nelma U eli Alma Uimonen, 19, lähtee tekemään biisiä, hän saattaa vain listata sanoja, jotka kantavat sisällään sen tunnelman ja estetiikan, jonka haluaa välittää.
Omakustanteena vuosi sitten kesällä julkaistu Nelma U Vol 1. on kuin hedelmäkarkkipussi, naivistinen ja sokerinen kokonaisuus – mutta se on sitä hyvin tietoisesti.
Uimonen puhuu paljon tyttömäisyyden ”ownaamisesta” eli haltuunotosta. Hän haluaa osoittaa, että naurunalaisesta ja vähätellystä asiasta voi löytää tasoja.
tarjoaa kahvia kasvimaidolla kissamukista Kallion ytimessä sijaitsevassa yksiössään. Koruttomasti sisustetussa huoneessa on pieni kirjahylly ja pari nojatuolia. Ikkunan edessä on läppäri ja jalustalla mikrofoni.
Tässä syntyvät kappaleet myös tulevalle albumille, jonka julkaisee rap-musiikkiin keskittyvä indielevy-yhtiö Skorpioni.
Seuraavasta albumista tulee Nelma U:n ”henkinen” debyyttialbumi, omakustanne-esikoistaan laadukkaampi ja paljon popimpi, Uimonen kuvailee.
Laajemmalle yleisön tietoisuuteen Nelma U tuli räppäri Iben (Ilmari Kärki) kanssa tehdyllä kappaleella Kaikki kerrat kun me tavattiin. Uimonen teki kappaleen pohjat ystävänsä Ilmari Turusen kanssa. Siitä tuli ”hyvällä tavalla laskelmoitu” rakkausbiisi.
Mutta nuoremmille Uimonen saattaa olla tuttu Summerista. Hän lopetti nuorille suunnatussa Ylen ohjelmassa virallisesti vasta viime vuoden lopulla.
Uimonen on tämän kevään ylioppilas Kallion lukiosta. Lakituspäivänään hän esiintyi YleXPopin lavalla Iben kanssa.
Musiikin pariin innosti kosto Kallion lukion pojille.
”Olin aina halunnut tehdä musiikkia, mutta lukiossa tuli sellainen näyttämisen halu. Kallion lukiossa on ollut oudon miesvaltaista se meininki kaikissa tapahtumajutuissa. Varsinkin se on outoa, kun siellä on vielä tosi vähän poikia suhteessa muihin. Ne oli silti kaikkien tapahtumien järjestäjiä, päätyyppejä ja huomion keskipisteenä. Jossain vaiheessa se alkoi ärsyttää, tuli sellainen olo, että kyllähän mäkin pystyn tähän”, Uimonen kertoo.
Uimonen teki ensin englanninkielistä dreampoppia artistinimellä Alma Une. Kappaleet saivat hieman soittoa radiossa, mutta hän päätti vaihtaa suomenkieliseen musiikkiin sekä taiteellisista että käytännöllisistä syistä: Suomessa on vaikea lyödä läpi englannin kielellä eikä maailmanvalloitus tuntunut kovin realistiselta. Suomeksi kirjoitetut sanat tuntuivat heti paljon ”sielukkaammilta”.
Skorpionilla Nelma U:n musiikista kiinnostui Ibe, joka ryhtyi Uimosen ”taiteelliseksi vastuuhenkilöksi”, eräänlaiseksi valmentajahahmoksi.
”Otin Ibestä paljon vaikutteita ekalle levylle. Se on aika samaistuttava tyyppi. Me ollaan jossain määrin samanlaisia ihmisiä, vähän kiusallisia ja introvertteja.”
Ibeä ja Nelma U:ta voi pitää hyvinvoivan sukupolvi Z:n malliedustajina. He ovat fiksuja, kohteliaita ja valveutuneita nuoria. Molemmat ovat käyneet Helsingin huippulukiot, ja vanhemmat ovat kuskanneet heitä kulttuuritapahtumiin ja harrastuksiin.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008106679.html
Jatkuu alla
Kommentit (3)
Ilmiannette. Vihapuhetta, naisvihaa.
Uimonen on elänyt lapsuutensa Lauttasaaressa. Hänen äitinsä on musiikkitieteen tohtori, joka tutkii kokeellista musiikkia. Isä on musiikkitieteellisen koulutuksen saanut tietokoneohjelmoija. Nuoret vanhemmat ovat kuunnelleet kotona musiikkia laidasta laitaan.
Äiti on vienyt Uimosta nykymusiikin konsertteihin. Lapsena hän harrasti kuoroa ja pianonsoittoa. Musikaalinen on myös Uimosen kolme vuotta nuorempi veli Tuure Uimonen, joka miksaa ja masteroi Nelma U:n biisit.
Kun Uimonen pääsi Summeriin ja julkaisi menestyneen biisin, motivaatio lukio-opintoihin alkoi kärsiä. Oli käynnissä unelmien projekteja ja valmiit verkostot Yleen ja Skorpionin porukoihin. Uimonen haki yliopistoihin lukion jälkeen, mutta ei päässyt opiskelemaan.
Se ei kuitenkaan stressaa liikaa. On kaikkea muuta kivaa tekemistä.
Räppiä julkaisevalle levy-yhtiölle otettu Nelma U ei pidä itseään varsinaisesti räppärinä, vaikka hänen musiikissaan on paljon vivahteita hiphopista. Jos räpissä on perinteisesti menty lyriikat edellä, Uimosta kiinnostaa enemmän kokonaistunnelman luominen. Kappaleet solisevat ja poreilevat kevyesti, kesäisesti.
”Sun luomiväris muistuttaa appelsiinii / sun nauru on mulle ku kofeiinii / odotat mua taas uimahallilla pyörä vieressäs / hiukset ku mallilla”, Nelma U laulaa ihastuksen tunteita käsittelevässä laulussa Ystäväkirja.
”Jos lyriikat tai tuotanto ontuu, se ei haittaa. Se tuo jopa vähän lisää tunnelmaa ja fiilistä”, Uimonen kuvailee.
Yläasteella Uimonen perusti paljon tekemisiään Grimesin esimerkille. Yhdysvaltalaisen elektrotuottajan tavoin hän alkoi säveltää kappaleita omassa makuuhuoneessa Garageband-ohjelmalla. Nykyään Uimosen esikuvia ovat esimerkiksi Charlie XCX:n ja Hannah Diamondin kaltaiset artistit, jotka taitavat korniudella ja melodraamalla leikittelevän elektropopin.
Kun Alma Uimonen syntyi, Britney Spears oli uransa huipulla ja televisiosta tuli Sinkkuelämää. Paris Hilton esitti lapsiäänellä puhuvaa bimboa, housut olivat matalavyötäröisiä ja topit pikkuruisia. Tyttöenergiaa Suomessa kanavoi nasaalisti siideristä ja rakkaudesta laulava Nylon Beat.
Uimosen ja hänen kavereidensa äidit olivat ysärillä aikuistuneita feministejä, jotka halveksuivat joka puolelta tulvivaa tyhjäpäistä, pinnallista ja seksualisoitua naiskuvaa.
”Tiedän monia mun ikäisiä, joilta on kielletty barbit ja tietyt lastenohjelmat”, Uimonen sanoo.
”Lapsena sitä vain ajatteli, että kaikki prinsessajutut ja kimaltavat mekot oli ihania. Vanhemmilta tuli sellaista viestiä, että tyttömäisyydessä on jotain pahaa.”
Murrosiän jälkeen moni Uimosen ikäpolven tytöistä alkoi kapinoida.
”Tuli sellainen olo, että haluan olla tyttömäinen tyttö, koska se on jotain kiellettyä ja häpeällistä.”
Tyttöyttä sai juhlia turvallisesti netissä, esimerkiksi Demi.fi:n keskustelupalstoilla ja gosupermodel-pelisivustolla, jossa sai elää avatarin kautta omaa huppumallifantasiaa. Näistä lähtökohdista pinnalle on noussut viime vuosina Tiktokin vanavedessä niin sanottu bimbo-kulttuuri, jossa 2000-luvun alun estetiikkaa hyödynnetään feministisessä hengessä.
”Se, että pukeutuu kuin bimbo tai puhuu kuin bimbo, ei tarkoita, että sussa ei ole syvyyttä tai tasoja. Mun sukupolven tytöille on ollut tärkeää se, että on ollut väyliä ilmaista itseään vapaasti ja moniulotteisesti.”
Sitä Uimonen tavoittelee Nelma U:n hahmossa ja musiikissa, että ”voi mennä vähän joka suuntaan, olla epätäydellinen ja sotkuinen. Että tyttöydessäkin on monia erilaisia puolia.”
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008106679.html
Jatkuu alla