T&T: "Saksalaiset sanovatkin nyt ”nein danke” sähköautolle – ympäristöhyötyjen epäily kasvanut voimakkaasti"
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/19062998-ea77-4762-ba78-53141…
Sähköautojen suosi romahtamassa Saksassa. Syitä on lukuisia, äärimmäisen hidas lataus (ainakin tankkaukseen verrattuna) ja latausmahdollisuuksien puute kerrostaloissa varmasti suurimpia syitä. Toinen syy on myös sähköautojen epäsuorat saasteet. Sehän on tutkittu että ladattava sähkäauto saastuttaa keskimäärin vähemmän CO2 kuin diesel vasta 200tkm ajon jälkeen, niin paljon saasteita akkujen tuotanto aiheuttaa. Toinen ongelma on monen maan likainen sähköenergia, kivihiili edelleen käytössä joten lataussähkö saastuttavaa. Usein ladatava sähköauto ei juuri vähennä todellisia päästöjä paljon ollenkaan, ainakaan maissa missä autot romutetaan tyypillisesti 200tkm kohdalla.
Kommentit (5)
Saksassa sähkön hinta on myös tosi korkea. 83 miljoonan asukkaan ja Suomen kokoisessa maassa auton lataaminen johtaa vääjäämättömästi joko megajonoihin tai niin suureen sähkönkulutuksen kasvuun, ettei siitä selvitä. Mitä jos Suomessakin 5 miljoonan asukkaan sijaan täällä suhailisi 80 miljoonaa ihmistä sähköautoineen. Ranskassa, Italiassa, Espanjassa jne sama ongelma - mistä se kaikki sähkö ja missä niitä miljoonia autoja ladattaisiin?
Keski-Euroopassa pienellä alueella asuu 150 miljoonaa ihmistä. Missäs ne kaikki autot ladataan ja millä sähköllä?
Keski-Euroopassa myös matkustetaan paljon omalla autolla. Kuinka paljon tarvitsee varata matkaan aikaa, kun autoa pitää ladata usein ja yksi lataus kestää sen tunnin plus päälle jonottaminen latauspisteelle.
Vetyä odotellessa ajelen rauhallisesti uusiutuvalla Neste My Dieselillä.
Saa nähdä miten autoteollisuus reagoi varsinkin Saksassa kun sähköautot ei mene enää kaupaksi. Miten käy EUn tavoitteille kun EUn mahtimaa Saksan autoteollisuus alkaa todenteolla kärsimään. Voi olla että EU joutuu luopumaan tavoitteistaan.
Varmasti osa kansasta ostaa sähköauton, veikkaan että 40%. mutta kun nämä hankkineet sähköauton, niiden suosio ei enää lisäänny vaan 60% jää ajamaan polttomoottoreilla tai odottaa vetyä. Polttomootori voi oikeastaan olla todella kannattava sijoitus koska niiden jälleenmyyntiarvot nousee kun uusia ei enää tehdä.