Miksi suklaavalmistajat (mm. Fazer ja Marabou) kikkailevat suklaalevyjen kokojen kanssa?
Jotkut levyt ovat 200-grammaisia, mutta toiset esim. vain 180 gramman levyjä. Silti kaikenkokoisilla levyillä on useimmiten sama myyntihinta.
Kommentit (8)
Tekevät voittoa. Harva huomaa 10-20 gramman eroa, mutta yritykselle se on iso.
Koska tuotano kustannukset kasvavat koko ajan, niin tehdää pienempiä kokoja, jotta itse hintaa ei tarvisisi nostaa niin korkeaksi, ettei kuluttja, siis asiakas, ei enää osta tavaraa.
Tämä ei koske ainoataan suklaata, vaan monia muitakin tuotteita.
Useat ennen 500 kilogramman tuotteet on muutettu 400-350 kilogramman pakkauksiksi.
Normaalia liiketoimintaa, jolla kuitenkin yritetään pitää entiset asiakkaat edelleen ostajina.
Kuin myös saada aina uusia käytttäjiä tuotteeelle.
Varsin tavanomaista liiketoimitaa näinä aikoina.
Ja miksi suklaaseen pitää tunkea kaikkea ällöttävää uutuusmakua? Haluan että suklaa maistuu suklaalta eikä saippualta.
Ne on tilavuudeltaan saman kokoisia, mutta ainesosiltaan eri painoisia. Jotkut kuivatut marjat painaa paljon vähemmän kuin suklaa.
Itse suklaa on vaan 1 osa kokonaistuotetta. Huomioon pitää ottaa myös paketin ja tuotteen muotoilu sekä tuotekehitystyö jne.
Ääh, ihan älytöntä kuluttajan aliarviointia.
Mieti oikein kovasti. Ehkäpä keksit.