Volkswagen Golf: Miksi jakopään hihna pitää vaihtaa jo 12000km:n jälkeen?
Olin aika yllättynyt että noin nopeasti pitää vaihtaa. Merkkihuollossa maksaa n. 1000e vaihto. Mulla on huolenpitospimus kyllä joten vaihto menee sen puitteissa, mutta toki kustannus veloitetaan huolenpitosopparin tililtä.
Kommentit (47)
Vanhemmissa automalleissa ohjeellinen jakohihnan vaihtovali 10t.
Vesipumppu yleensä samassa.
No ei tarvi. Ensimmäinen huolto n. 30 000 km, eikä siellä vaihdeta kuin öljyt ja katsotaan jarrut.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmissa automalleissa ohjeellinen jakohihnan vaihtovali 10t.
Vesipumppu yleensä samassa.
Niin notta jakohihna vaihdetaan tiheämmin kuin öljyt?
Kyllä sen pidempään pitäisi kestää. Olisiko edellisessä vaihdossa mennyt jotain vikaan tai vesipumppujen vuotaa jolloin periaatteessa ehkä voisi vaihtaa samalla hihnankin. Vai tarkoititko 120000 km? Se on ihan normaali vaihtoväli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmissa automalleissa ohjeellinen jakohihnan vaihtovali 10t.
Vesipumppu yleensä samassa.
Niin notta jakohihna vaihdetaan tiheämmin kuin öljyt?
Typo ja vielä kriittisessä kohdassa :D piti olla 100t.
Pahoittelut. - Sama
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmissa automalleissa ohjeellinen jakohihnan vaihtovali 10t.
Vesipumppu yleensä samassa.
10 vuotta voisi olla lähempänä totuutta.
No sittenhän se pitäisi kerran vuoteen vaihtaa. Ei oo todellista.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi. Ensimmäinen huolto n. 30 000 km, eikä siellä vaihdeta kuin öljyt ja katsotaan jarrut.
Ap´llä taisi loppua nollat näppikseltä. 120 000 olisi realistinen km. määrä.
120000 piti varmaan lukea? Aiemmissa malleissa oli 90000km eka vaihto.
Fordissa vaihtuu kai 210000km.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi. Ensimmäinen huolto n. 30 000 km, eikä siellä vaihdeta kuin öljyt ja katsotaan jarrut.
Se tuli kyllä mun auton kohdalla ihan virallisen huolto-ohjelman kohdalla vastaan. Netissä kun varaa vuosihuoltoa, niin siellä se suoraan kerrotaan. Enpä uskalla jättää sitä väliinkään. Voi olla että joissain tietyissä vuosimalleissa a/tai moottorityypeissä tulee aiemmin tuo huolto vastaan. VW:n tieturva varmaan katkeaa jos ei suorita tuota. Terv. Ap
100 000 - 120 000 km tai 6-7 vuotta on normaali vaihtoväli. Joistakin uusimmista malleista löytyvän öljyyn upotetun jakohihnan pitäisi kestää kauemmin, koska kitkaa on vähemmän.
Se on kyllä ihan liian vähän, kertoo huonosta laadusta. Bemarissa ei tarte vaihtaa jakohihnaa koskaan.
Sen hihnan voi vaihtaa samalla kun DSG:n kaikki laakerit vaihdetaan toisen kerran. Eli ei aiheuta ylimääräistä korjaamoreissua, ja kustannuskin on mitätön verrattuna tuohon toiseen remonttiin.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Tyyppivika, kuten myös veden kertyminen jalkatilaan. Meillä kahden vuoden aikana hihna vaihdettiin kahdesti, sit koko moottori, jonka jälkeen myytiin paska pois. Ei koskaan enää VWnia
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen pidempään pitäisi kestää. Olisiko edellisessä vaihdossa mennyt jotain vikaan tai vesipumppujen vuotaa jolloin periaatteessa ehkä voisi vaihtaa samalla hihnankin. Vai tarkoititko 120000 km? Se on ihan normaali vaihtoväli.
Vesipumppu on halpa osa ja se kannattaa vaihtaa hihnanvaihdon yhteydessä. Ja tuo 120 000 km on oikea hihnanvaihtoväli.
https://moottori.fi/liikenne/jutut/tarkastaja-turkula-monimutkainen-tek…
Liittynee 1.2 TSI tai 1.4 TSI -moottoreiden kohdalla havaittuihin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi. Ensimmäinen huolto n. 30 000 km, eikä siellä vaihdeta kuin öljyt ja katsotaan jarrut.
Se tuli kyllä mun auton kohdalla ihan virallisen huolto-ohjelman kohdalla vastaan. Netissä kun varaa vuosihuoltoa, niin siellä se suoraan kerrotaan. Enpä uskalla jättää sitä väliinkään. Voi olla että joissain tietyissä vuosimalleissa a/tai moottorityypeissä tulee aiemmin tuo huolto vastaan. VW:n tieturva varmaan katkeaa jos ei suorita tuota. Terv. Ap
Epäilen. Joissain merkeissä, muistaakseni ainakin Fiatissa, oli vielä kymmenen vuotta sitten 60000km vaihtoväli. VAGilla se on ollut enemmän.
Miksi. Miksi Volkswagen konserni ei oppinut ensimmäisellä kerralla virheistään???
Päästöhuijaus skandaali alkaa olla setvitty, sakot maksettu ja ehkä joltinenkin luottamus palaamassa automerkkiin (ainakin lyhytmuistisilla).
Niin seuraava mahalasku - AdBlue kartelli muiden autovalmistajien kanssa jossa Volsku oleellisena toimijana. Eikö kerta riittänyt?
Ihan kuluttajasuojan takia en koskisi ko. automerkkiin pitkällä tikullakaan. JA ne kaverit joilla VW on niin harva se kuukausi ne näkyy jotain pikku remppaa niihin värkkäävän.
Vittuakos siinä sitten kyselet!!