Vinkit käytetyn auton ostoon, yksin liikkeellä
Hei! Olen ostamassa käytettyä autoa (ei vielä tietoa mikä) kesäksi. Hinta siinä 2000 € ja tietoni autoista huonot. Olen selvittänyt, että jäähdytinneste- ja öljysäiliöt kannattaa katsoa, että öljyä ei liiemmin valu moottoritilassa ja renkaat on ok. Akku ja laturinhihna kannattaa olla aika uudet, öljyt mielellään vaihdettu.
Katsastus pitää olla hoidettu lähiaikoina ja huoltokirja hyvä olla.
Ketään en autoa saa mukaan tarkistamaan ja huom. täällä en myöskään voi mennä autokauppaan (ei valikoimaa, pieni paikkakunta). Yksin siis liikkeellä ja tietysti huolettaa jos vedetään nenästä.
Mitä muuta kannattaa minun huomioida teknisissä jutuissa tai noin muuten?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Kommentit (41)
Sama homma edessä kun AP:lla. Toivottavasti tulee hyvät neuvot 👍
Vierailija kirjoitti:
Nokkahihnan arvo n. 500-1000€. Vaihdoin todiste syytä olla.
Aika tuore leima. Pitkä koeajo.
Nokkahihna, tai virallisesti jakohihna tulisi olla vaihdettu kohtuullisen lähiaikoina ja kilometrejä jäljellä seuraavaan vaihtoon paljon. On kallein ns. normihuolto. Tästä pitää olla todiste huoltokirjassa tai muuten. Ei kannata ostaa jos ei ole tietoa.
Vältä näitä: vw, opel, renault, citroen, japanilaiset (paitsi mazda) ovat hyviä. Fiat on myös hyvä vaikka maine huono!
Vierailija kirjoitti:
Vältä näitä: vw, opel, renault, citroen, japanilaiset (paitsi mazda) ovat hyviä. Fiat on myös hyvä vaikka maine huono!
Pöh, myös japanilaisissa on täysiä susia.
T. nimim. Ruostuva tielle jättänyt vikapommi Auris lähti juuri kiertoon jollekin japsiuskovaiselle
Tutki netistä merkin/mallin tyyppiviat ja kysele niistä myyjältä. Vältä mallien ensimmäisiä valmistusvuosia, sillä niissä on aina lastentauteja. Toki ne nyt on useimmiten jo hoidettu kuntoon.
No jos laitat alueen missä asut niin me voitais mennä nettisivuille katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vältä näitä: vw, opel, renault, citroen, japanilaiset (paitsi mazda) ovat hyviä. Fiat on myös hyvä vaikka maine huono!
Paitsi että kun Fiiuun alkaa tulla vikaa, niin sitä sitten tuleekin, ihan syötöllä. Pari Fiifua köyhänä opiskelija ollut, eikä ikinä enää!
Itsellä luotettavimmat autot ovat olleet ehdottomasti Toyotaa. Eipä nykyinen Huyndaikaan ole pulaan jättänyt.
Autokaupasta kun ostaa, saa jonkinlaisen takuun autolle, kahden kuluttajan välisessä kaupassa on paljon suuremmat riskit. Toki autokauppa ottaa siivunsa välistä, eli siitä turvasta joutuu myös maksamaan. Itse olen yksinäisenä naisihmisenä ostanut kuitenkin autoni aina kaupasta, ja joutunut tosiaan tuohon takuuseenkin törmäämään (autoni ovat olleet luokkaa 10-20 000 euroa). Myyjältä kysyn aina, että möisitkö tämän auton hyvällä omalla tunnolla omalle äitillesi tai siskollesi, samalla tiukka tuijotus sen silmiin.... Kertaakaan ei ole ihan sutta tullut ostettua, vaikka jo useammat kaupat oon tehnyt.
No tuolla budjetilla aika riskit on. Huoltokirja ja katsastus ainakin.
Ostin omani Uudeltamaalta mieheltä, joka on automekaanikko ja harrastaa autojen korjaamista. Oli juuri katsastanut auton, kun sen ostin. Lupasi tehdä huollot, jos auto hajoaa.
Ennen luulin, että autosta pitää pulittaa vähintään 10 000€ ennen kuin sitä kannattaa ostaa. Nyt tiedän paremmin.
Kaikille ei sovi ajaa vanhalla autolla, jossa paljon kilsoja. Itse ajanut nyt 3 vuotta. Auto maksoi naurettavat 1450€. Uusissahan hinta romahtaa tuon.melkein vuodessa. Tuulilasi on huollettu, kun siihen napsahti kivi. Jakohihnan vaihto loppuvuodesta. Kaikki hoidettu tuolla tyypillä.
Katso Trafin tiedot tuleeko sieltä vastaan jotain hämärää. Mulla on kaikki autokaupat kaatuneet tähän. Ei auta mennä potkimaan renkaita jos myyjä kertoo eri tarinaa mitä auton todellinen historia.
- Jos myyjällä on kulma- tai pussihousut jalassa tai lippalakki päässä, lähde pois.
- Älä osta Skodaa tai jotain muuta itäautoa
Noilla pääsee pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vältä näitä: vw, opel, renault, citroen, japanilaiset (paitsi mazda) ovat hyviä. Fiat on myös hyvä vaikka maine huono!
Opel, renault, toyota ovat hyviä.
Vuosimalleista uudemmat kuulemma menneet huonompaan suuntaan.
Sano miltä alueelta niin etsitään sulle nettiautosta sopiva. Ja minkä kokoinen pitää olla, mitkä varusteet oltava ratin ja neljän renkaan lisäksi. Manuaali vai automaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältä näitä: vw, opel, renault, citroen, japanilaiset (paitsi mazda) ovat hyviä. Fiat on myös hyvä vaikka maine huono!
Opel, renault, toyota ovat hyviä.
Vuosimalleista uudemmat kuulemma menneet huonompaan suuntaan.
Opel 😂😂😂
Aika rankkaa trollausta.
Mikä tahansa 2000€ hintaluokan auto, niin varaudu siihen, että toimintatonni pitää olla taskussa. Siitäkin huolimatta, että on katsastettu.
Suosittelen katsomaan nestepinnat, öljyt ennen ja jälkeen koeajon. Tarpeeksi pitkä koeajo, puolisen tuntia pitäisi riittää. Kokeile ihan kaikki napit ja laitteet, että toimivat.
Renkaiden kunto, ajettavuus, kolinat, jarrut, tuulilasin kunto.
Jarrupalojen ja levyjen kunto, remontti helposti useamman sata euroa.
Ja yritä saada sinne kaupoille mukaan joku itsesi lisäksi, vaikka ei tuntisi autoja juurikaan.
Kaksi silmäparia havannoi paremmin kuin yksi.
Osta sellainen auto jota on huollettu säännöllisesti ei säästeliäästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältä näitä: vw, opel, renault, citroen, japanilaiset (paitsi mazda) ovat hyviä. Fiat on myös hyvä vaikka maine huono!
Opel, renault, toyota ovat hyviä.
Vuosimalleista uudemmat kuulemma menneet huonompaan suuntaan.Opel 😂😂😂
Aika rankkaa trollausta.
Ei edes ole. Lähipiirissä ollut 2000 alun tpyotia ja toimineet hyvin. Opelin ostin itse ja pulitin siitä todella vähän. Miehen äiti ajaa siskon miehen korjaamalla parin sadan autolla seitsemättä vuotta.
Vanhan osto voi olla riski, mutta vähemmän niissä hinta putoaa kuin uusissa. Toki huoltoihin saattaa kulua, jos ei ole perheessä korjaajaa.
Mihinkään merkkiin ei voi luottaa sokeasti ja paljon riippuu myös vuosimallista. Opelin ja Renaultin laatu on vaihdellut rajusti eri vuosikymmeninä. Citroen on aina kysymysmerkki.
Kannattaa varautua että autoon menevä raha saattaa nopeastikin tuplautua tuosta 2000 eurosta. Mitä vaan vikaa voi tulla tuon hintaluokan autoon. Toki kalliimpiinkin, mutta riskit vielä suuremmat vanhemmissa autoissa. Onko osto ihan välttämätöntä? Jos on niin sanoisin että sitten on vaan onnesta kiinni, millainen yksilö sattuu kohdille.
Itsellä 2015 vuoden auto, alle 100 te ajettu. Käytin auton määräaikaishuollossa, eikä mitään vikaa. Seuraavalla viikolla jätti tielle ja korvausarvio 2500 euroa. Eli kaikkeen kannattaa varautua! Paksu lompakko tulee tarpeeseen.
Nokkahihnan arvo n. 500-1000€. Vaihdoin todiste syytä olla.
Aika tuore leima. Pitkä koeajo.