Mitä kivaa lapsenne on tehneet koulun käsityötunneilla?
Mulla on patalappu käytössä jonka tyttäreni on koulussa tehnyt. Sitten on pannunalunen jonka poikani tehnyt. Käytän joka päivä.
Kommentit (13)
Musta, raudasta hitsattu kynttilälampetti ja leikkuulauta, jossa on kauniisti kahta eri puuta.
No, minä aion jatkossa lapsilla käsitöissä teettää käsinukkeja, puulaatikoita ja huovutettuja tauluja nyt ainakin.
Jakkara, vessapaperirullateline ja lyhty. Neulekorun hävitin kun olin kiinnittänyt sen olkalaukkuun :((
Makkaratikku ja löylykauha. Eivät juuri ole pystyny tekemään käytännöllisiä tavaroita. Ala-asteen käsityönopettaja ei ollut käsityö ihmisiä joten kotiin tuli lähinnä taide häkkyröitä.
Lyhty ledivalolla, löylykauha, jakkara, essu, reppu, tyyny, leikkuulauta, seinäkello, pehmolelu.
Löylykauha ja lämpömittari saunaan joka on siis pienen saunan näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Makkaratikku ja löylykauha. Eivät juuri ole pystyny tekemään käytännöllisiä tavaroita. Ala-asteen käsityönopettaja ei ollut käsityö ihmisiä joten kotiin tuli lähinnä taide häkkyröitä.
Lasten taidot on heikentyneet kun kotona ei ole enää välineitä eikä tehdä mitään. Ei koske kaikkia, mutta alkaa olla monelle todellisuutta.
Olen ollut noilla tunneilla. On olemassa kolmasluokkalaisia jotka eivät osaa käyttää edes saksia.
Ei niinkään opettajan syytä vaan maailma muuttuu. Kolmiulotteinen suunnittelu ja materiaalintuntemus, kyky luoda tyhjästä jotakin uutta on aika tärkeää osaamista monella alalla joten on todella huolestuttavaa että käsityö alkaa pelkistyä askarteluksi.
Avain naulakkko, lyhty, sohvapöytä, pari pöytäliina... nämä ovat siis käytössä. Aika vähän on tullut ja köpösiä.
Toista se oli kasarilla, kun kouluilla oli rahaa millä mällätä. Tein pannunalusia, nuken kehdon, akan jatkeen, kynttelikköjä, takkavälineet, tarjotin, leipälaatikon... nämäkin on meillä käytössä, myös miehen peruskoulussa tekemiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkaratikku ja löylykauha. Eivät juuri ole pystyny tekemään käytännöllisiä tavaroita. Ala-asteen käsityönopettaja ei ollut käsityö ihmisiä joten kotiin tuli lähinnä taide häkkyröitä.
Lasten taidot on heikentyneet kun kotona ei ole enää välineitä eikä tehdä mitään. Ei koske kaikkia, mutta alkaa olla monelle todellisuutta.
Olen ollut noilla tunneilla. On olemassa kolmasluokkalaisia jotka eivät osaa käyttää edes saksia.
Ei niinkään opettajan syytä vaan maailma muuttuu. Kolmiulotteinen suunnittelu ja materiaalintuntemus, kyky luoda tyhjästä jotakin uutta on aika tärkeää osaamista monella alalla joten on todella huolestuttavaa että käsityö alkaa pelkistyä askarteluksi.
Olin tulossa sanomaan, ettei meillä kasarillakaan mitään vannesahoja, höyliä, poria tms. ollut kotona (tai osaamista), mutta että jos saksista lähdetään liikenteeseen..
Luulenpa, että tuollainen saksien käyttämättömyys johtuu vasurista tai sitten herkästä vanhemmasta, joka ei anna tehdä mitään, kun voi satuttaa itsensä. En usko, että tuollainen kovin yleistä on, ei niitä joka luokalla löydy.
Käsityöt ovat nykyään lähes askartelua, rahan puutteen vuoksi ja opettajan osaamisen. Ei enää löydy käsityötaitoisia opettajia.
Eihän ne kolmasluokkalaiset osaa edes lukea, eikä kertotaulua. Käsitöillä ei elämässä pitkälle pötkitä!
Puisen ison d-ldon käytän joka päivä.
Koulujärjestelmä pitäisi saada vuoteen 2021.
Piirrustus, käsityöt, uskonto.
Leikkuulauta, jakkara, pannunalusta, virkattu kori ainakin.
Oon aidosti iloinen noista vaikken muuten tavarasta välitäkään.