ihana eka koulupäivä steinerkoulussa. jokainen uusi oppilas halattiin kouluun :)
koko koulu (reilun200 oppilasta) kokoontuivat pihamaalle katsomaan ekaluokkalaisten "kutsuntoja" jossa jokainen nimeltä pyydettiin kulkemaan oppilaista muodostetun tunnelin läpi oman opettajansa luokse joka odotti tunnelin toisessa päässä ! opettaja otti jokaisen lapsen yksitellen vastaan halaten ja hymyillen ja kaikki oppilaat taputtivat jokaiselle vuorotellen!
toki lapsia jännitti mutta tilaisuus oli todella kaunis. mukava aloitus 13vuotiselle koulutaipaleelle.
Kommentit (59)
englanti alkaa jo ekalla luokalla. sitten ruotsi ja saksa kolmannella. ylemmällä sitten vasta venäjä. ja lukea jonitaavetti jo osaa ja kirjoittaa ja kertotaulunkin aika pitkälle. fiksu poika
t:ap
Mun poikani inhoaisi jos joku tuntematon aikuinen alkaisi halamaan. On vielä ujokin, eli olisi tosi kiusallista pojalle. Muuten kuulosti ihan kauniilta koulunaloitukselta.
tervehti kuitenkin heidät myös ja toivotti tervetulleeksi. monta lasta ujostutti tuo "tunnelin" läpi kulkeminen ja taputus mutta niin ne jokainen siitä selvisi. toisaalta hyvä oppia erilaisiin , jopa noloihinkin tilanteisiin suhtautumaan asiallisesti. lapsen kannalta. kaikki ei mene elämässä niinkuin tahtoo
jälkeen joni-taavetti osaa jo kääriä sätkän ja tietään mistä kasvista saa parhaimmat vibat.
en olisi pienenä uskaltanut kouluun edes mennä, jos siellä olisi tuommoinen odottanut. Ja inhosin, sekä inhoan edelleenkin vieraiden ihmisten kosketusta. Halin vain ja ainoastaan oman mieheni kanssa, muiden kanssa riittää kättely silloin kun sitä tarvitaan
Steiner-päiväkodeista ja -kouluista. Sori, että tungen ketjuunne, mutta osaisiko täällä joku kertoa kokemuksiaan noista.
ja taalla kylla opet halaavat oppilaansa ekana koulupaivana. Eika ainoastaan ekaluokkalaisia tai eskarilaisia vaan isommat oppilaat myos.
Lisaksi kaytavalla on aamulla vastaanottajatati, joka halaa oppilaat myos. Valilla myos vanhemmat, kuten mut!
Ja edellisen vuoden ope antaa halin, kun nakee lapsen kaytavassa.
Mika tuossa Stainerissa nyt oli niin ihmeellista? Eikos halaaminen ole ihan tavallinen ilmio?
Suomessa ei kyllä opettajat halaile normaalikouluissa.
lapsilla on erikokoinen reviiri ja tuossa iässä sitä pitäisi aikustenkin kunnioittaa.
Suomessa ei kyllä opettajat halaile normaalikouluissa.
Suomessa ei kyllä opettajat halaile normaalikouluissa.
opettaja on halannut aina kun antaa todistuksen, opella on sellainen tapa.
jonka oppimistulokset jää kehnoiksi. Muistamme BB-Tuulin joka ei yliopisto-opiskelijana halunnut puhua "eri maan kieltä"
se taas on Normaalilyseo eli Norssi... Isolla kirjoitetaan nimet.
Ja kyllä ope halaili ketä vain kiinni sai! Aivan ihana vanhempi täti, joka todella osasi näyttää olevansa iloinen jokaisesta uudesta oppilaastaan.
ja lähestymistapoja, myös negatiivisessa mielessä. Idealogiaan kun ei kuulu kiusaaminen niin koulukiusaamistapauksiin suhtaudutaan aivan liian lempeästi ja liian myöhään.
Toinen negatiivinen asia on se, että erilaisuuden nimissä myös häiriökäyttäytymistä siedetään eikä asioihin osata puuttua - muut oppilaat kärsivät ja jopa pelkäävät tiettyjä oppilaita, mutta koulun mielestä pitää vain ymmärtää.
Luokissa ei ole kunnollista työrauhaa.
Kieltenopetus on heikkoa, kielten viikkotunteja on aivan liian vähän, jotta todellista oppimista voisi tapahtua. Tämä näkyy myöhemmässä vaiheessa: 7.-9. luokkalaisten kielitaito on todella heikkoa verrattuna tavallisen peruskoulun kasvatteihin - ja 9. luokan lopussa kun taitojen pitäisi olla suunnilleen samat, eivät vain kyllä ole.
Steinerkoulu korostaa yksilöllisyyttä ja luovuutta, mutta käytännön koulutyössä se ei näy: lapset asetetaan luokkiin istumaan temperamentin mukaan ja lapsia myös kohdellaan sen oman temperamentin mukaan. Lapsen temperamenttiluokituksen määrittelee opettaja, temperamenttiin vaikuttaa mm. lapsen ruumiinrakenne, tapa liikkua ja puhua jne.
Kyniä ei käytetä ensimmäisinä vuosina ollenkaan, kaikki tehdään liiduilla. Ensimmäisten vuosien aikana kaikki opitaan opettajaa matkimalla, kirjoitetaan ylös mitä opettaja sanoo ja piirtää, kirjoittaa taululle. Myöhemmin steinerkoulu voi ollakin luova, mutta ensimmäisten vuosien koulutyö perustuu opettajan matkimiseen.
ja lähestymistapoja, myös negatiivisessa mielessä. Idealogiaan kun ei kuulu kiusaaminen niin koulukiusaamistapauksiin suhtaudutaan aivan liian lempeästi ja liian myöhään. Toinen negatiivinen asia on se, että erilaisuuden nimissä myös häiriökäyttäytymistä siedetään eikä asioihin osata puuttua - muut oppilaat kärsivät ja jopa pelkäävät tiettyjä oppilaita, mutta koulun mielestä pitää vain ymmärtää. Luokissa ei ole kunnollista työrauhaa. Kieltenopetus on heikkoa, kielten viikkotunteja on aivan liian vähän, jotta todellista oppimista voisi tapahtua. Tämä näkyy myöhemmässä vaiheessa: 7.-9. luokkalaisten kielitaito on todella heikkoa verrattuna tavallisen peruskoulun kasvatteihin - ja 9. luokan lopussa kun taitojen pitäisi olla suunnilleen samat, eivät vain kyllä ole. Steinerkoulu korostaa yksilöllisyyttä ja luovuutta, mutta käytännön koulutyössä se ei näy: lapset asetetaan luokkiin istumaan temperamentin mukaan ja lapsia myös kohdellaan sen oman temperamentin mukaan. Lapsen temperamenttiluokituksen määrittelee opettaja, temperamenttiin vaikuttaa mm. lapsen ruumiinrakenne, tapa liikkua ja puhua jne. Kyniä ei käytetä ensimmäisinä vuosina ollenkaan, kaikki tehdään liiduilla. Ensimmäisten vuosien aikana kaikki opitaan opettajaa matkimalla, kirjoitetaan ylös mitä opettaja sanoo ja piirtää, kirjoittaa taululle. Myöhemmin steinerkoulu voi ollakin luova, mutta ensimmäisten vuosien koulutyö perustuu opettajan matkimiseen.
toi kotiin puuvärikynillä piirretyn piirustuksen ja myös reissuvihkoon oli itse kirjoittanut nimensä ja sanan reissuvihko
osaa joni-taavetti sitten värjätä lankoja, muut eivät sitä osaakkaan sitten.