ihana eka koulupäivä steinerkoulussa. jokainen uusi oppilas halattiin kouluun :)
koko koulu (reilun200 oppilasta) kokoontuivat pihamaalle katsomaan ekaluokkalaisten "kutsuntoja" jossa jokainen nimeltä pyydettiin kulkemaan oppilaista muodostetun tunnelin läpi oman opettajansa luokse joka odotti tunnelin toisessa päässä ! opettaja otti jokaisen lapsen yksitellen vastaan halaten ja hymyillen ja kaikki oppilaat taputtivat jokaiselle vuorotellen!
toki lapsia jännitti mutta tilaisuus oli todella kaunis. mukava aloitus 13vuotiselle koulutaipaleelle.
Kommentit (59)
Minua suoraan sanottuna ihmetyttää rehtorin "ei voi tehä mitään"-kanta, koska kaikkeen muuhun siellä suhtaudutaan todella intohimoisesti ja välittävästi. Ehkä irtisanominen on vain liian kova pala?
lastaan peruskouluun ;-)
Koulukuntaeroista on vaikea kiistellä, ja varsinkin tässä tapauksessa yleensä peruskouluopettajalla ei edes ole tietoa steinerpedagogiikasta, joten kunnollisen arvion tekeminen siitä on hyvin vaikeaa.
Ei ne taidot siitä sitten siitä kauheena kehitykään. Esim. yläasteelaisten kielitaitoa tai yleissivistystä ei voi alkuunkaan verrata saman ikäisen normaalia peruskoulua käyvän taitoihin...
eli koulu ei ole samaa kuin meidän ollessa kouluikäisiä :) Tunneilla tehdään tavallisen peruskoulun puolella ihan jotain muuta, kotitehtäviksi voi kyllä kirjallisia tehtäviä. Oman kokemukseni mukaan myös visuaalisuus ja kädentaidot tulevat hyvin esiin peruskoulun puolella, moni opettaja esim. yhdistää kuvista ja äidinkieltä, käsitöitä ja hissaa. Nämä ovat niitä argumentteja, joilla steinerlaiset yrittävät perustella steinerin paremmuutta - ikävä kyllä ne argumentit ovat aika vanhentuneita :)
Ammattini puolesta tunnen sekä steinerin että tavallisen koulun hyvin, niiden työtavat jne. En koskaan laittaisi lastani steineriin.
Ja mikä tulee kielitaitoon - se, että vieras kieli alkaa ekaluokalla, ei ole niinkään merkityksellistä vaan se, miten sen kielen kanssa touhutaan. Useimmiten steinerissa on kutakin vierasta kieltä (ainakin ensimmäisten vuosien aikana) vain yksi viikkotunti ja ei suoraan sanoen riitä mihinkään. Mitä olen steinerlaisten vieraiden kielten taitoa kuullut ja lukenut niin se on todella heikkoa ikätasoon verrattuna myös peruskoulun loppuessa. Eli vieraiden kielten oppimisen toivossa ei steineriin kannata lasta laittaa, ts. se ei ole hyvä peruste.
...toki otti huomioon sen että aremmat eivät viihtyneet niin hyvin halattavina kuin "rohkeammat", mutta kaikille hymyili ja toivotti lämpimästi tervetulleeksi!:)
Ja kyllä ope halaili ketä vain kiinni sai! Aivan ihana vanhempi täti, joka todella osasi näyttää olevansa iloinen jokaisesta uudesta oppilaastaan.
Meillä on muuten ollut tuo meininki aina! Meiltä lähti nimittäin jo 8. lapsi koulutielle, joten kokemusta löytyy;)Lieneekö meidän koulu jotenkin ihan erityisen ihana ja kiva?!:)
200 ihmistä tuijottaa ja sitten pitää halata vierasta ihmistä
Olis oikeastaan vieläkin.
koko koulu (reilun200 oppilasta) kokoontuivat pihamaalle katsomaan ekaluokkalaisten "kutsuntoja" jossa jokainen nimeltä pyydettiin kulkemaan oppilaista muodostetun tunnelin läpi oman opettajansa luokse joka odotti tunnelin toisessa päässä ! opettaja otti jokaisen lapsen yksitellen vastaan halaten ja hymyillen ja kaikki oppilaat taputtivat jokaiselle vuorotellen! toki lapsia jännitti mutta tilaisuus oli todella kaunis. mukava aloitus 13vuotiselle koulutaipaleelle.
kakkosen kommentti pisti hihityttämään pitkäksi aikaa.
Mutta asiaan. Kuulosti kyllä kivalta tavalta aloittaa koulu NIILLE, joille tuommoinen sopii. Meidän poika ei ikinä olisi halunnut että joku ventovieras käy häneen käsiksi, vaikka kyseessä oliskin ollut halaaminen.
Mutta onneksi me ollaan kaikki erilaisia. On tuo Steiner-koulu varmasti hyvä koulu niille, joille se sopii. Tiedän muutaman sieltä valmistuneen, jotka ovat - yllätys, yllätys - nykyisiä taiteilijoita.
Jos vertaa esimerkiksi puolueettomia ylioppilaskirjoituksia, tulokset ovat ihan selvät. Steinerista kirjoitetaan keskimäärin hyvin ja jopa paremmin kuin hyvin, jos otetaan huomioon, että sisäänpääsyyn ei ole minimirajaa kuten suurten kaupunkien lukioihin. Vertailu löytyy maikkarin sivuilta.
Etenemistahti on erilainen eli koulu on 12+1 vuotta siinä kun peruskoulu ja lukio ovat 9+3. Kesken vaihtaneilla on vaikeinta, koska opetusmetodit ja eteneminen on erilaista. Steinerin 4. luokkalainen tietää paljon Kalevalasta ja Raamatusta, lukee pitkiä romaaneja ja soittaa viulua, mutta ei osaa kielioppia oppimastaan kielestä kuten peruskoululainen. Jos hänelle laittaa normaalin kieltenopetuskirjan esiin, ei välttämättä suju. Osaa silti jutella esimerkiksi ruotsinkielisen kanssa lauseita (mitä en itse ainakaan osannut englanniksi vielä 4-luokkalaisena).
Myytit lukemaanoppimattomista ja ruohoa polttelevista naurattavat, jos on ikinä koulussa sisällä käynyt.
steinerkoululaisten ja muiden oppimistuloksista jossain saatavissa vertailua. YO-tulokset varmaan löytyisivät jostakin, mutta jotain muuta?
t. 10
Helsingissä toimii kyllä ihan normaalikoulukin, ei pelkkä lyseo ja Norssiksi kutsutaan. Joten kannattaa itsekin ottaa selvää, ennen kuin nakkelee muille! http://www.vink.helsinki.fi/
jo ennen koulua, mutta kasvattajansa ei vaan osaa kirjoittaa. Mars koulunpenkille, vaikka sinne Steinerkouluuun!
Netistä löytyy googlaamalla paljon Steiner-koulu aiheista keskustelua. Minulla itselläni on takana vuosia sen koulun oppilaana ja en koskaan omia lapsiani sinne laittaisi siis opettajasta riippumatta.
lapsia koko ajan, ja myös minua! Ihana mies.
koska koulussa käytetään samoja kirjoja kuin tavallisessa peruskoulussa, kieltenopetuksen metodit olivat lähinnä samat kuin 20 vuotta sitten tavallisen peruskoulun puolella.
Kieliopin osaamista en ole niinkään vertaillut, mutta suullinen kielitaito on steinerlaisilla surkea - ei onnistu interaktiivisten, suullisten harjoitusten tekeminen edes 9. luokkalaisilta ja jos onnistuu niin taso on sama kuin tavallisen peruskoulun alakoulun englannin tunneilla.
Vantaalla oli kaupungin kielto, että ei saa edes kätellä
Helsingin steinerkoulu kuuluu Suomen parhaimpien lukioiden joukkoon. Ja arviointina käytettiin nimenomaan ylioppilaskirjoitusten arvosanoja.
Steinerkouluun liittyy paljon uskomuksia. Sekä hyviä että pahoja, toiset pitää paikkaansa ja toiset ei. Itse koen, että lapseni saa paremmat eväät maailmaan steinerkoulusta kuin "normaalista" peruskoulusta. Koin peruskoulun todella ahdistavana juuri siksi, että siellä oli läsnä vahva tasapäistämisen henki. Taideaineista karsitaan jatkuvasti ja painoarvo näissä päätöksissä on sellaisissa arvoissa, joita en itse arvosta.
Jokainen tekee tavallaan ja jokainen varmasti haluaa omalle lapseleen vain parasta! Ei syytellä ja haukuta toisia. Meidän pitäisi olla niitä aikuisia. Silti täällä valitetaan siitä, että ei puututa tarpeeksi ajoissa kiusaamiseen ja itse tehdään sitä jokaisessa viestissä.
ja mun isi onparempikun sun ja semyös on stadista ja käy norssii eikustaineriieiku...
Vo luoja että nää juupaseipäs leikit on ihqi