Muutama kysymys sähköautoilusta.
1. Onko latauspaikkoja riittävästi, jos ajelisi vaikkapa Helsingistä Ivaloon?
2. Kauanko tuollasen perussähkö auton (mitä nyt Matti Meikäläisille on tarjolla) lataaminen kestää latauspisteillä?
3. Jos akku on tyhjä paljonko maksaa lataaminen täyteen latauspisteillä?
4. Jotain muuta huomioitavaa??
Kommentit (7)
Tekniikan maailma testasi tuon. Otsikko taisi olla "yhdeksän tunnin kahvitauko". Kyllä sinne Ivaloon viikossa ajelee sähköautolla ja saman verran takaisin tietysti.
Akkumateriaaleja louhitaan riistämällä kehitysmaita ja käyttämäl lapsityövoimaa.
"Älyautot" kuten Tesla vakoilee aivan kaikkea mitä autossa teet: mitä puhut, minne katsot, minne ajat yms.
Yllättävän paljon ihmiset ajelevat Helsingistä Lappiin ja takaisin. Mä menisin mieluummin vaikka bussilla.
Tää on aina se peruskysymys kun sähköautoista puhutaan, että riittääkö virta kun pitäis Lappiin päästä. Ootelkaa pari vuotta, niin yhdellä latauksella pääsee jo 1000 km.
Itse ajelen korkeintaan 150 km matkoja yhteen suuntaan ja yleensä alle 10 km matkoja. Pieni sähköauto on. Latailen omasta pistorasiasta - hinta pari euroa/100 km. Yleensä kuitenkin työpaikan pistorasiasta ilmaiseksi. Julkisista latauspisteistä en tiedä kun ei ole ollut tarveta sellaisia käyttää.
1) Latauspaikkoja on riittävästi. Tosin jos autojen määrä kasvaa, niin myös latauspaikkojen määrän pitää kasvaa, tai muuten tulee ongelmia
2) Latausaika riippuu autosta, latauspisteen tehosta, lämpötilasta yms. Perusajatus on kuitenkin, että lataus ajoitetaan muutenkin kahvi/ruokatauolle, jolloin voidaan olla se 30 - 45 minuuttia laturilla. Tuolla latauksella saa hitaammiltakin latureilta sen 200 km lisää rangea. Nopeammilla latureilla ajan voi puolittaa.
3) Maksukin on vielä aika vaikea määritellä tarkasti. Karkeasti voisi sanoa, että tuollainen yllä esitetty reilun puolentunnin ja n. 30 kWh lataus maksaa karkeasti jotain 5 - 10 euroa. Hyvä kuitenkin muistaa, että ne ovat vaan ns. hätävara, jos akullisella ei pääse määränpäähän. Muutenhan lataus tapahtuu aina kotona.
4) Älä osta pieniakkuista sähköautoa. Vaikka se pieni range tuntuisi riittävältä, niin mieltä rauhoittavaa on, kun on vähän ekstraa. Myös akun kuluminen on pienempää, kun ei tarvi niin usein ladata.
Vierailija kirjoitti:
Tekniikan maailma testasi tuon. Otsikko taisi olla "yhdeksän tunnin kahvitauko". Kyllä sinne Ivaloon viikossa ajelee sähköautolla ja saman verran takaisin tietysti.
Toissa kesänä oli Ivalossa Saksan kilvissä ollut Tesla. Eli kohtuu hyvä pitää latausverkon olla (vaikka lautalla oiskin osan matkasta tullut).
Vierailija kirjoitti:
1) Latauspaikkoja on riittävästi. Tosin jos autojen määrä kasvaa, niin myös latauspaikkojen määrän pitää kasvaa, tai muuten tulee ongelmia
2) Latausaika riippuu autosta, latauspisteen tehosta, lämpötilasta yms. Perusajatus on kuitenkin, että lataus ajoitetaan muutenkin kahvi/ruokatauolle, jolloin voidaan olla se 30 - 45 minuuttia laturilla. Tuolla latauksella saa hitaammiltakin latureilta sen 200 km lisää rangea. Nopeammilla latureilla ajan voi puolittaa.
3) Maksukin on vielä aika vaikea määritellä tarkasti. Karkeasti voisi sanoa, että tuollainen yllä esitetty reilun puolentunnin ja n. 30 kWh lataus maksaa karkeasti jotain 5 - 10 euroa. Hyvä kuitenkin muistaa, että ne ovat vaan ns. hätävara, jos akullisella ei pääse määränpäähän. Muutenhan lataus tapahtuu aina kotona.
4) Älä osta pieniakkuista sähköautoa. Vaikka se pieni range tuntuisi riittävältä, niin mieltä rauhoittavaa on, kun on vähän ekstraa. Myös akun kuluminen on pienempää, kun ei tarvi niin usein ladata.
Hyvä vastaus. Kiitos.
ap
Ei sellaista ole kenelläkään.