Aineenopettajaksi?
Olen keski-ikäinen yliopistotutkinnon suorittanut sote-alan asiantuntija, joka on alkanut miettiä alan vaihtamista. Eniten kiinnostaisi aineenopettajan hommat lukiossa/yläasteella ja oppiaineista esim. uskonto, psykologia, filosofia, äidinkieli ja kirjallisuus, historia, yhteiskuntaoppi tai terveystieto.
Kertokaapa, ketkä tiedätte, hyviä ja huonoja puolia opiskelusta, työstä, työllisyystilanteesta, oppiaineyhdistelmistä yms. pohdintani tueksi.
Kommentit (69)
Tässä vilpitön neuvo: Älä edes mieti työtä opettajana.
Homma mennyt aivan totaalisesti vituralleen 10 viime vuoden aikana, jolloin oppilaista ja opiskelijoista tuli asiakkaita. Ja asiakashan on aina oikeassa, vaikka olisi aivan prkl:een väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vilpitön neuvo: Älä edes mieti työtä opettajana.
Homma mennyt aivan totaalisesti vituralleen 10 viime vuoden aikana, jolloin oppilaista ja opiskelijoista tuli asiakkaita. Ja asiakashan on aina oikeassa, vaikka olisi aivan prkl:een väärässä.
Tässä puolestaan toisen opettajan vilpitön neuvo: Mikäli tahdot olla vaikuttamassa ja auttamassa, niin hae ehdottomasti! Mikään lepokoti tämä työ ei ole, mutta hyvät tulokset kannattelevat pitkälle.
Tämä ala tarvitsee vakavasti työhönsä suhtautuvia ammattilaisia!
Aika paljon pitäisi tehdä opintopisteitä ennen kuin saat kelpoisuuden. Sen jälkeen tekisit määräaikaisia töitä monta vuotta ennen vakinaista virkaa. Käy kokeileen epäpätevänä yläkoulun sijaisuuksia niin tiedät, minkälaiseen työhön olet hakeutumassa.
Työtilanne on surkea, ainakin jos virkaa haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vilpitön neuvo: Älä edes mieti työtä opettajana.
Homma mennyt aivan totaalisesti vituralleen 10 viime vuoden aikana, jolloin oppilaista ja opiskelijoista tuli asiakkaita. Ja asiakashan on aina oikeassa, vaikka olisi aivan prkl:een väärässä.
Tässä puolestaan toisen opettajan vilpitön neuvo: Mikäli tahdot olla vaikuttamassa ja auttamassa, niin hae ehdottomasti! Mikään lepokoti tämä työ ei ole, mutta hyvät tulokset kannattelevat pitkälle.
Tämä ala tarvitsee vakavasti työhönsä suhtautuvia ammattilaisia!
Kiitos. Vakavasti olis tarkoitus suhtautua, jos tähän lähden. Siksi pohdituttaakin.
Ap
Kaikki luetellut aineet ovat toivottomia viran saannin kannalta. Unohda ne. Luokanopettajaksi kouluttaudu ja erikoisopettajan pätevyys mukaan. Saat ainakin äitiyslomansijaisuuksia ja burn outilla olevien sairauslomien sijaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Noilla aineyhdistelmillä heikosti paikkoja ainakin yliopistokaupunkien läheisyydessä. Maakunnista tosin löytyy paikkoja. Virat haussa pääpiirteissään kerran vuodessa keväisin. Ensimmäisessä aallossa on yleensä lukio-opettajien virat, näiden haku kun on päättynyt alkaa peruskouluopettajien haku. Poikkeuksiakin löytyy, mutta tätä kaavaa tämä on noudattanut ainakin viimeiset 7 vuotta.
Peruskoulussa työ on pelkkää kasvatusta. Istut juttelemassa milloin kielenkäytöstä, fyysisistä tönimisistä, unohtuneista välineista, tupakan poltosta jne. Lukiossa puolestaan kummittelee ne yo-kirjoitukset, todella täydet kurssit (tai ensi lukuvuodesta moduulit/opintojaksot).
Työ on... miten sen ottaa.. Leppoista, mikäli siihen suhtautuu vähän vähättelevästi ja toimii "ovenkahvapedagogina". Erittäin vastuullista ja aikaa vievää, mikäli ammattiin suhtautuu vakavasti ja oikeasti suunnittelee tunnit, hankkii vierailukohteita jne.
Opiskelu aineenopettajaksi tarkoittaa käytännössä pääaineopinnot yhdestä opetettavasta aineesta ja sivuaineopinnot muista aineista, sekä opettajat pedagogiset opinnot 60 op. Mikäli kiinnostusta ja motivaatiota riittää, niin mukavaahan se opiskelu oli.
Maakunnissa on paikkoja, mutta myös hakijoita. Hain luultavasti Suomen syrjäisimmän peruskoulun historan&yhteiskuntaopin opettajan vuorotteluvapaan sijaisuutta. Ehkä ei ihan kymmentä työtöntä pätevää hakijaa, mutta monta niitä oli.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pitäisi tehdä opintopisteitä ennen kuin saat kelpoisuuden. Sen jälkeen tekisit määräaikaisia töitä monta vuotta ennen vakinaista virkaa. Käy kokeileen epäpätevänä yläkoulun sijaisuuksia niin tiedät, minkälaiseen työhön olet hakeutumassa.
Mulla on itse asiassa maisteritutkinto jo yhdestä koulussa opetettavasta aineestakin nykyisen työalani lisäksi, eli minimissään opettajan pedagogiset opinnot 60 op + toinen opetettava aine 60 op tarvittaisiin, ellei nyt muut oppiaineet ala enemmän kiehtoa.
Ap
Jos sinun nykyinen koulutuksesi ei kata mitään yllä mainitsemistasi aineista niin joudut opiskelemaan aika paljon, että saat aineenopettajan pätevyyden. Jos sinulla on terveystiedon tai siihen rinnastettavat opinnot tehtynä niin ehkä pelkät opettajan pedagogiset opinnot riittävät. Yliopistokoulutus ei tosiaankaan takaa sitä, että olet pätevä opettamaan mainitsemiasi aineita. Sijaisuuksia kyllä voit tehdä millä tahansa maisterin papereilla, mutta virkaan tai määräaikaisiin suhteisiin tarvitset kyseisen alan opinnot. Voit ehkä saada määräaikaisen paikan yläkoulusta ilman pätevyyttä jos muita hakijoita ei ole. Varaudu siis siihen, että joudut ehkä parikin vuotta opiskelemaan, että saat pätevyyden.
Yläkoulu on suurimmaksi osaksi kasvattamista. Nykynuoriso on todella huonosti käyttäytyvää. Itse en kestäisi olla opettajana yläkoulussa. Lukiossa on varmasti antoisampaa, mutta työmääräkin on sitten isompi. Olen itse viihtynyt alakoulussa opettajana. On kiva nähdä kun lapset kasvaa ja oman luokan kanssa muodostuu aina hyvä yhteishenki. Yhdessä tutkitaan ja ihmetellään maailmaa. Olen erityisluokanopettaja.
Aineenopttajille ei tosiaan ole kovin paljon työpaikkoja tarjolla. Luokanopettajia tarvitaan ainakin pk-seudulla ja erityisluokanopettajista on pulaa vielä enemmän. Noista sun aineyhdistelmistä suosittelisin äikän+kirjallisuuden open pätevyyttä ja siihen lisäksi S2-pätevyys.
Itse vaihdoin noin 40-v iässä asiantuntijasta aineenopettajaksi lukioon, jossa yhä olen. Taskussa oli siis aikanaan tehdyt aineenopettajan paperit.
Virassa olen. Niitä tosiaan vaikea saada, kilpailu kovaa. Yhtä paikkaa joka meillä oli auki, oli hakemassa 25 pätevää ja jokunen epäpätevä. Mutta lukiossa työ on melko leppoisaa, opiskelijat eteenpäin pyrkiviä ja monet jopa haluavat oppia jotain (Vrt yläkoulu).
Älä. Kaupungeissa yhtä työpaikkaa hakee sata ja maaseudulla taas joudut opettelemaan noista aineista 3-4, että saat viran tunnit täyteen. Lisäksi opettajan hommasta on kovaa vauhtia tulossa täysi koiranvirka, jossa työtä lisätään entisestään palkan nousematta.
Suomesta lakkautetaan seuraavan 15v aikana valtava määrä kouluja ja työmarkkinoille vapautuu pätevää porukkaa pilvin pimein.
Kaksi opetettavaa ainetta ei enää riitä isoimpia kaupunkeja lukuun ottamatta.
Suomessa on 28 000 korkeakoulututkinnon eli maisteritutkinnon suorittanutta työttömänä. Heistä suurella joukolla on lukion, pk:n tai muiden oppilaitosten opettajan kompetenssi, joten hakijoita riittää.
En suosittele alalle.
T. 38 v. alalla ollut, evp.
Älä. Saat helpomman ja paremmin palkatun duunin muualta.
Valmistuin 40-vuotiaana aineenopettajaksi, en saa edes sijaisuuksia. Nuoret (miehet) menee aina edelle.
Saman palkan pienemmällä kokonaistyömäärällä ja lyhyemmällä koulutuksella saat lähihoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Saman palkan pienemmällä kokonaistyömäärällä ja lyhyemmällä koulutuksella saat lähihoitajana.
Täyttä puppua.
Noilla aineyhdistelmillä heikosti paikkoja ainakin yliopistokaupunkien läheisyydessä. Maakunnista tosin löytyy paikkoja. Virat haussa pääpiirteissään kerran vuodessa keväisin. Ensimmäisessä aallossa on yleensä lukio-opettajien virat, näiden haku kun on päättynyt alkaa peruskouluopettajien haku. Poikkeuksiakin löytyy, mutta tätä kaavaa tämä on noudattanut ainakin viimeiset 7 vuotta.
Peruskoulussa työ on pelkkää kasvatusta. Istut juttelemassa milloin kielenkäytöstä, fyysisistä tönimisistä, unohtuneista välineista, tupakan poltosta jne. Lukiossa puolestaan kummittelee ne yo-kirjoitukset, todella täydet kurssit (tai ensi lukuvuodesta moduulit/opintojaksot).
Työ on... miten sen ottaa.. Leppoista, mikäli siihen suhtautuu vähän vähättelevästi ja toimii "ovenkahvapedagogina". Erittäin vastuullista ja aikaa vievää, mikäli ammattiin suhtautuu vakavasti ja oikeasti suunnittelee tunnit, hankkii vierailukohteita jne.
Opiskelu aineenopettajaksi tarkoittaa käytännössä pääaineopinnot yhdestä opetettavasta aineesta ja sivuaineopinnot muista aineista, sekä opettajat pedagogiset opinnot 60 op. Mikäli kiinnostusta ja motivaatiota riittää, niin mukavaahan se opiskelu oli.