Kevythybridi, onko mitään järkeä?
Kun rahaa autoon ei ole liikaa, taloyhtiössä ei latauspaikkaa ja töissäkin epävarmaa, niin ainoa vähän ympäristöystävällisempi auto olisi kevythybridi. Vaan kun katselen niiden päästöjä ja kulutuksia, ihmettelen mistä nuo edes repäistään, kun vähän käytetyissä suunnilleen samassa merkissä ja mallissakin on isoja eroja. Jos on melko paljon ihan maantieajoa, säästääkö hybridi moottori edes? Ja kysyn nyt niiltä, jotka asiasta jotain tietävät, en niiltä joiden mielestä hybridi ja sähkö ovat lähtökohtaisesti vaan tyhmiä.
Kommentit (22)
Jos paljon maantieajoa niin diesel on paras.
Vierailija kirjoitti:
Jos paljon maantieajoa niin diesel on paras.
Ei enää nykyään niin paljon kilometrejä. Ajattelin päinvastoin luopua vanhasta dieselistä.
Paljon maantieajoa, plugin hybridi parempi kuin pelkkä kevythybridi, joka sopii taas kaupunkiajoon, jossa jarrutellaan paljon.
Mulla on kevythybridi enkä huomaa sitä bensan kulutuksessa ollenkaan. Ajan pelkästään kaupungissa. Sähkömoottoria käyttää pelkästään kiihdytyksissä esim motarille liityttäessä eli kiihtyy kyllä iloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Paljon maantieajoa, plugin hybridi parempi kuin pelkkä kevythybridi, joka sopii taas kaupunkiajoon, jossa jarrutellaan paljon.
AP:lla ei ole latausmahdollisuutta niin tuollainen kallis veronkiertomalli menisi hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljon maantieajoa, plugin hybridi parempi kuin pelkkä kevythybridi, joka sopii taas kaupunkiajoon, jossa jarrutellaan paljon.
Totta, mutta onko se kevythybridi ihan hyödytön, jos enimmäkseen ajaa kaupungin ulkopuolella?
Jos meillä on tavoitteena hävittää polttomoottoriautot vuoteen x mennessä, miksi tuollaisia autoja myydään? Hybridi on vain tekopyhä tekosyy valita "luontoystävällinen" vaihtoehto, koska se ei ole sitä. Se ei myöskään poista mörköä ilmakehästä (suuri ilmastokusetus).
Sama. Iso moottorinen jevythybridi ja vie tosi paljon bensaa. En usko että juuri säästää.
En oikein ymmärrä noiden hybridien järkevyyden päälle. Maksavat selvästi enemmän kuin pienellä turbokoneella varustetut mallit ja kulutus tai mikään muukaan ei sen parempia ole. Ainoa on että jostain syystä vihreät pitää sitä parempana kuin vähäkulutuksellista bensa tai diesel autoa. Meillä tuntuu autoasioista enimmäkseen päättävat ihmiset jotka ei koskaan ole autoa omistanut ja joiden tieto autoista on vain luettua.
Noita kulutus- ja päästölukemia olen vähän vertaillut, ja ihmettelen, ovatko erot todellisia. Kun en ajatellut kuitenkaan ruveta perehtymään mittausmenetelmiin kovin tieteellisellä tasolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä noiden hybridien järkevyyden päälle. Maksavat selvästi enemmän kuin pienellä turbokoneella varustetut mallit ja kulutus tai mikään muukaan ei sen parempia ole. Ainoa on että jostain syystä vihreät pitää sitä parempana kuin vähäkulutuksellista bensa tai diesel autoa. Meillä tuntuu autoasioista enimmäkseen päättävat ihmiset jotka ei koskaan ole autoa omistanut ja joiden tieto autoista on vain luettua.
En oikein ymmärrä noiden pienten turbokoneiden järkevyyden päälle. Hajoavat selvästi aiemmin kuin aidot hybridit. Kulutus ja varsinkin kaupunkiajon helppous selvästi parempi kuin millään muulla polttomoottoriautolla.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä noiden hybridien järkevyyden päälle. Maksavat selvästi enemmän kuin pienellä turbokoneella varustetut mallit ja kulutus tai mikään muukaan ei sen parempia ole. Ainoa on että jostain syystä vihreät pitää sitä parempana kuin vähäkulutuksellista bensa tai diesel autoa. Meillä tuntuu autoasioista enimmäkseen päättävat ihmiset jotka ei koskaan ole autoa omistanut ja joiden tieto autoista on vain luettua.
Itsellä yli 100k€ hybridi jossa lähes 500 hv ja autoveroa vaan 3k€.
Omat ajot hoituvat lähes yksinomaan sähköllä. Sitten kun oikeasti tarvitaan tehoa niin polttomoottorikin otetaan käyttöön. Kulutus on alta litran bensaa satasella.
Enemmän järkeä kuin "normaalissa" hybridissä tai sähköautossa, mutta bensa tai diesel on tietysti järkevin.
Mulla on itselataava hybridi, jo kolmas sellainen. Ajan enimmäkseen kaupunkiajoa, mutta myös Euroopassa olen sillä ajanut ja monta Lapin reissua tehnyt. Bensan kulutus on niin alhainen, että millään bensakoneella en pääse yhtä pieniin lukemiin. Ja päästö on niin alhainen, että veroissa säästän selvästi. Hyvä vaihtoehtomielestäni nyt, kun täyssähköautojen hinnat vielä ovat niin korkealla.
Kevythybridi vie VW Golfissa 5-10% vähemmän bensaa ja kiihtyvyys/ajomukavuus on himpun verran parempi. Pienet on edut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maantieajoa, plugin hybridi parempi kuin pelkkä kevythybridi, joka sopii taas kaupunkiajoon, jossa jarrutellaan paljon.
Totta, mutta onko se kevythybridi ihan hyödytön, jos enimmäkseen ajaa kaupungin ulkopuolella?
Kyllä on, jos se ottaa latauksen jarruttelusta. Sellainen sopii kaupunkiajoon. Maantieajoon sopii isompiakkuinen plugin hybridi ja varsinkin silloin säästää, jos voit ladata kotona sitä. Voi ajaa pelkästään sähköllä, kun latailee välillä. Jos tulee pitkä matka eikä latausmahdollisuutta ole, sitten käyttää bensaa.
Oman kokemuksen perusteella kevythybridin sähkömoottori on lähinnä mukavuusvaruste bensaturbon ohelle ja laskee hiukan päästöjä ja sitä myöten veroja. Bensankulutus on arviolta puoli litraa/100km pienempi kuin pelkällä bensamoottorilla varustetussa mallissa.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella kevythybridin sähkömoottori on lähinnä mukavuusvaruste bensaturbon ohelle ja laskee hiukan päästöjä ja sitä myöten veroja. Bensankulutus on arviolta puoli litraa/100km pienempi kuin pelkällä bensamoottorilla varustetussa mallissa.
Tämä kyllä vaihtelee eri automerkeillä paljon, eli ei voi yhden merkin perusteella yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maantieajoa, plugin hybridi parempi kuin pelkkä kevythybridi, joka sopii taas kaupunkiajoon, jossa jarrutellaan paljon.
Totta, mutta onko se kevythybridi ihan hyödytön, jos enimmäkseen ajaa kaupungin ulkopuolella?
Nyt ei oiken aukea, mitä tarkoittaa kevythybridi? Onko se esim sellaine jota Toyota valmistaa kuten Prius tai Auris?
Sanoisin että kyllä sillä tekee jotain vaikka ajaa kaupungin ulkopuolella. Bensankulutus on kyllä pienempi kuin perinteisellä bensa-autolla. Sitä en tiedä tulevatko huollot kalliimmiiksi. Plussana dieseliin verrattuna on että käyttövoimaveroa ei tarvitse maksaa, ja lähipäästöt ovat puhtaammat. Dieselautojen verotuskohtelu voi lisäksi muuttua hallituksen mielialan mukaan.
Ei