IS: Polttomoottoriautojen arvo romahtaa pian, kirjoittaa blogissaan Elinkeinoelämän valtuuskunnan ekonomisti Sanna Kurronen.
Hän perustelee väitettään sillä, että 80 prosenttia ekonomisteista on sitä mieltä, että päästöjen vähentämiseksi fossiilisten polttoaineiden verotusta on kiristettävä, mikä nostaa polttomoottorilla ajamisen kustannuksia.
– Polttomoottoriautojen käyttöarvo putoaa, kun niillä ajaminen muuttuu kalliimmaksi, hän kertoi Ilta-Sanomille.
Lisäksi monissa kaupungeissa suunnitellaan polttomoottoriautojen kieltämistä.
Onne sinulle joka ostit juuri itsellesi uuden polttomoottoriauton :D
Kommentit (50)
Veikkaanpa, että jossain vaiheessa bensakoneista vielä tapellaan.
Anyway auton arvo putoaa 50% ensimmäisen kolmen vuoden aikana, niin eipä tuota voi romahdukseksi sanoa, jos pudotus jyrkkenee...
Sehän on hyvä uutinen kun sitten köyhälläkin on varaa autoon.
Propagandaa, polttomoottoriauton arvo ei tule putoamaan minnekään.
Kuinka kauan menee että sähköautoja saa alle 5000€, siinä on vetokoukku ja toiminta matka vähintään 300km 80kmh keskinopeudella talvellakin.
Onneksi mun auton arvo on jo valmiiksi jotain tonnin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun auton arvo on jo valmiiksi jotain tonnin luokkaa.
Sullapas vasta ökyauto on, hö! Mun ehkä muutama satanen.
Kaikkien autojen arvo romahtaa jatkuvasti.. Niin on ollut tähänkin asti. Ei ne sähköautot niin nopeasti yleisty, etteikö vanhan autokanta ehtisi ruostua puhki siinä samalla ihan omia aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Propagandaa, polttomoottoriauton arvo ei tule putoamaan minnekään.
Kuinka kauan menee että sähköautoja saa alle 5000€, siinä on vetokoukku ja toiminta matka vähintään 300km 80kmh keskinopeudella talvellakin.
Kyllä siinä hetki menee. Uutena parikymmentä tonnia ja rapiat maksava perusperheauto on noissa hinnoisssa joskus 10 vuoden kohdilla ja tuollaisia sähköautoja alkaa vasta saada uutena, paljon isommalla rahalla, joten voisi veikkailla että vielä 15 vuotta ainakin ennen kuin tuollaisia käytettynä saa.
Se nyt tässä vaan monelta unohtuu että 10 vuotta vanhoja autoja ostavat eivät ole mitenkään merkittävässä roolissa tässä murroksessa, vaan markkinoiden kehityksen määräävät ensisijaisesti uusien autojen ostajat ja toissijaisesti ne parikolmevuotta vanhoja ostavat jotka määräävät uusien autojen jälleenmyyntiarvon. Iso rooli siksi tietysti myös työsuhdeautoja tarjoavilla isommilla yrityksillä - ja näistä monethan jo nyt tarjoavat työntekijöilleen erilaisia sisäisiä kannustimia sähkö- ja hybridiautojen valitsemiseen koska voivat sitten kiillottaa mediassa kilpeään "vastuullisena ja vihreänä" yrityksenä.
Sähköautokeskustelussa on aina jännä juttu nämä "vetokoukku ja lapin matkailumiehet".
"Sitten ostan sähköauton kun sillä voi vetää ivaloon ja takaisin yhtä soittoa 2 tonnin kärri perässä"
Mulla on ollut auto 20 vuotta. Ajokilsoja ehkä noin miljoona.
Kärriä olen vetänyt ehkä 5 kertaa, muuttojen yhteydessä.
Lapissa olen käynyt kolmesti, lentokoneella.
Tällaiselle ihmiselle riittää ihan hyvin semmonen 350km range yhdellä latauksella..
Sähköauton ostaisin, jos voisin sitä ladata. Taloyhtiöön ei saa edes parkkipaikkaa, joten joudun pysäköimään kadulla. Taloyhtiön hallitus sanoi, että sähköauton latausmahdollisuutta ei tule niin kauan kuin heissä henki pihisee (eli 10-20 vuotta arviolta). Ja vaikka latauspaikat tulisi, niin paikkoja ei riitä kaikille. Lähin latauspaikka on 5 km päässä, ja siinä sähkö on törkeän kallista...
Ekonomisteja on nykyään liikaa. Jokaisessa järjestössä ja julkisbyroossa pitää olla oma ekonomisti, koska kuuluu vaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton ostaisin, jos voisin sitä ladata. Taloyhtiöön ei saa edes parkkipaikkaa, joten joudun pysäköimään kadulla. Taloyhtiön hallitus sanoi, että sähköauton latausmahdollisuutta ei tule niin kauan kuin heissä henki pihisee (eli 10-20 vuotta arviolta). Ja vaikka latauspaikat tulisi, niin paikkoja ei riitä kaikille. Lähin latauspaikka on 5 km päässä, ja siinä sähkö on törkeän kallista...
Osta dieselgeneraattori latausta varten.
LOL
Se voi romahtaa sitten kun yli 50% ihmisistä ajaa sähköautolla.
Suomessa autokanta on 10 vuotta keski-iältään, ja kun otetaan lukuun autokannan uusiutumisen lisäksi sähköautojen nykyinen alhainen kehitystaso (nykyiset eivät tule kestämään kymmentä vuotta), niin ehkä joskus 2100-luvulla saavutetaan tilanne, jossa polttomoottoriautolle ei enää olisi kysyntää.
Ihan sama, näpsäkkä Seat Leon maksoi 4000 euroa. Jos liian kalliiksi menee autoilu niin luovun autosta ja alan askeetikoksi.
Olen usein miettinyt, että mistä tuollaisille ihmisille joku haluaa maksaa palkkaa?
Ovatko nämä propagandisteja ja maksetaan siitä tuotetusta propagandasta? Kun eihän näiden ennusteet osu oikeaan ikinä. Joku voi vielä vakavissaan itsekseen ennustella jos on hieman omalaatuinen päästään jne. mutta minun on vaikea uskoa, että kukaan maksaisi palkkaa toistuvasti pieleen menevien ennusteiden ja tutkimusten tekemisestä.
Väärä perustelu. Oikea on se, että suurimmat autonvalmistajat ovat ilmoittaneet lopettavansa polttomoottorien valmistamisen 30-luvulla.
LOL,
meikämanne täyttää tankin Venäjällä 0,55 eur/litra.
Siellä kun luovuttiin kommunismista joku aika takasin. Hinta määräytyy nykyään vapailla markkinoilla ilman valtion sääntelyä ja riistoa.
Ei tunnu missään. Eikä paljon EU-sosialismi hetkauta.
Haha, melkoinen sammakkotohtori.
PS. Taloustiede ei ole tiedettä, vaan humpuukia
Eik pari vuotta sitten ollut se, että dieselautojen hintojen piti romahtaa kun väitettiin, että niillä ajaminen kielletään milloin missäkin? Odotan edelleen halpoja dieseleitä tässä...
Höpö höpö. Harvalla on halua tai varaa hankkia Suomessa sähköautoa, koska ne eivät pysy lämpinä pakkasilla ja latauspisteitä ei ole.