Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opitteko koskaan koulussa laskemaan niitä tehtäviä, joissa Jussi lähtee ajamaan Helsingistä 100 km/hr ja Liisa Tampreelta 89 km/hr niin milloin he ovat perillä siellä sun täällä?

Minä en
04.02.2021 |

Tai missä kohtaa eri paikoista eri vauhdeilla lähteneet junat kohtaaavat toisensa?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oppinut koska opettaja ei perustellut kuinka monet liikennevalot matkalla on punaisena, ja kuinka kauan,.En siis suostunut laskeemaan tehtävää.

Vierailija
2/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on VR, niin pitää laskea myös lumisade, lehtiä raiteilla, kaatuneet puut raiteilla yms. Niille on omat kertoimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oppinut koska opettaja ei perustellut kuinka monet liikennevalot matkalla on punaisena, ja kuinka kauan,.En siis suostunut laskeemaan tehtävää.

Tehtävänannossa puhuttiin keskinopeudesta, jossa liikennevalot on jo otettu huomioon, samoin kahvitauot ja ruuhkat. Koitit olla näsäviisas, mutta oletkin vain toope.

Vierailija
4/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noilla ole väliä koska kaikkien valojen ja muiden hidastusten jälkeen keskinopeus on tuo 100 km/h tai 89 km/h. 

Vierailija
5/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin opin käyttämään oikeaa lyhennettä sanasta tunti.

Vierailija
6/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, matikka oli ja on kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on VR, niin pitää laskea myös lumisade, lehtiä raiteilla, kaatuneet puut raiteilla yms. Niille on omat kertoimet.

Ja noiden lisäksikin vielä jäädään odottamaan vastaantulevaa junaa, tai koko vuoro on peruttu.

Vierailija
8/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opin. Varmaan aluksi piti muistaa, miten ne lasketaan, mutta jossain vaiheessa kun kerrottiin, että nopeus kertaa aika on matka, niin sitten sen jälkeen siinä ei ollut mitään (muuta) muistamista. Tai no, ei sitäkään tarvitse muistaa, kun siinä tehtävänannossa sanotaan km/h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, menin lukkoon aina näistä sanallisista tehtävistä.

Vierailija
10/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oppinut, koska osasin ratkoa näitä jo ennen koulun alkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jollain ihmeen tavalla onnistuin aina saamaan näistä oikeat vastaukset mutta en koskaan ymmärtänyt mitä olin tekemässä ja laskemassa. 

Edelleen mietin miten on mahdollista.

Vierailija
12/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oppinut, sanalliset matikan ja fysiikan tehtävät olivat vaikeita. Opettaja ei koskaan neuvonut, kuinka tällaisia tehtäviä piti lähestyä, vaan alkoi heti kirjoittaa yhtälöä. Minun piti ensin kuvitella tehtävän tilanne konkreettisesti mielessäni ennen kuin yhtään tajusin, mitä kysyttiin. Laskut itsessään olivat helppoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän oli helppoja samoin kuin fysiikka, koska kaikkeen oli joku kaava miten ne lasketaan. Riitti vain kun muisti sen kaavan.

Vierailija
14/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opin. Varmaan aluksi piti muistaa, miten ne lasketaan, mutta jossain vaiheessa kun kerrottiin, että nopeus kertaa aika on matka, niin sitten sen jälkeen siinä ei ollut mitään (muuta) muistamista. Tai no, ei sitäkään tarvitse muistaa, kun siinä tehtävänannossa sanotaan km/h.

Miksei sitä voinut koulussa kertoa, että se lasketaan noin?

Vierailija
16/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia laskuja laskettiin 10-11 vuotiaina, kun pyrittiin oppikouluun.

Vierailija
17/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia laskuja laskettiin 10-11 vuotiaina, kun pyrittiin oppikouluun.

Niinpä, päntättiin siitä oranssista pyrkijän oppaasta koko kevät. Itselläni opas vielä tallessa ja on kyllä vaikeampia laskuja, mitä omalla lapsellani vastaavassa iässä.

Vierailija
18/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kyllä, ja lineaarisen optimoinnin tajuaminen oli minulle valtava ahaa-elämys. Innostuin siitä oikeasti, ja käytin sitä esim. laskiessa, että kannattaako ottaa vuokrahevonen vai käydä ratsastuskoulussa.

Oikeastaan aloin sen jälkeen tykätä matikasta ja etsiä samanlaisia oivalluksia. Olen nykyään alalla, jossa käytän korkeampaa matikkaa työssäni.

Elämä olisi ehkä erilaista ilman tuota matematiikalle syttymistä. Autan usein kavereita optimoimaan esim. isoissa taloudellisissa päätöksissä. Esim. että miten kauan kannattaa pitää korkean hinnan toivossa kallista investointia, jolla on isot juoksevat kulut, ja milloin kannattaa laskea hintaa. Olisi tosi kuormittavaa tehdä tuollaisia päätöksiä intuitiolla, numeroina se on oikeastaan helppoa.

Vierailija
19/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Jussilla alla nastat vai kitkat? Onko matkalla Savoon mökille? Mitä syytä Liisalla on lähteä Tampereelta mihinkään?

Vierailija
20/34 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ap aina myöhässä kaikkialta? Mahtaa olla pienellä alueella elämä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi