Oletteko pistäneet merkille, että nykyään kaikki korjaukset ja huoltohommat kestävät kauhean pitkään?
Tuli mieleen kun saavuin junalla Helsingin rautatieasemalle. Mainostauluissa edelleen myydään joululahjoja, ratapihat auraamatta että junasta tulijat joutuivat tekemään kinttupolkua. Myös pitkälle syksyyn metrossa mainostettiin kesää ja kaupunkipyöriä.
Onko tämä viime aikojen juttu, tällainen itä-Eurooppaan miellettävä hitaus ja jähmeys?
Kommentit (7)
Kilpailutus, hinta edellä.
Ensin hilataan tarjoushinta kipurajoille että kannattaako ylipäätään. Sitten kilpailutuksen "voittaja" katsoo mihin rahat riittävät (voitot ensin raa'asti pois kilpailutuksen summasta) noin niin kuin tekemään sen mistä on tarjonnut alunperin.
Sitten tehdään minimimäärä että sopimus juuri ja juuri täyttyy, eikä todellakaan mitään muuta.
Resepti yksinkertainen, mutta täysi susi käytäntöä ajatellen.
Mainostajat taas maksavat että laput ovat ylhäällä päivämäärästä X eteenpäin päivään X. Mainosten asettajat ottavat rahat ja laput nostetaan tuolloin. Ei niitä mitään pois oteta. Peitetään kun seuraava maksaja maksaa että omat laput ovat ylhäällä.
Tehdään minimi, eikä todellakaan mitään muuta.
Mikään ei pyöri ilman rahaa, ja kun rahaa on jaossa jostakin, suorittava porras saa unohtaa ja tukahduttaa kaiken ammattiylpeyden, minuuttiaikataululla painetaan menemään, jotta yritys saa voittonsa minimaalisella panostuksella.
Tämä vaivaa pääosin koko yhteiskuntaa, aikalailla koko "sivistyneessä" maailmassa.
Niin? Tuntipalkkallahan näitä hommia tehdään.
Pelkästään postin tulo kestää vähintään viikon. Ellei lähetys huku matkalla.
Meilläpäin auraus ja hiekotus tehdään niin vauhdilla että kaikki vaikeat paikat jää hoitamatta. Kaiken pitää tapahtua niin että aura vaan ajaa vauhdilla ohi ja suuntaa heti seuraavaan kohteeseen. Hölmöä säästöä.
Suomessa olisi töitä oikeasti sadoille tuhansille ihmisille, mutta kaikki on vedetty tiukoille. Kuulemma monet hyvät rakennusmiehetkin käyvät töissä Ruotsin puolella, kun työtahti ja palkkaus aivan toista.
Tänne sitten raahataan virolaisia ja puolalaisia puoli ammattilaisia.
Jatkuva kilpailutus on tähän syynä. Pitää tehdä halvalla, ei voida palkata tarpeeksi työntekijöitä, jonka takia yhdellä työntekijällä on niin isot alueet, ettei niitä ehditä hoitamaan.
Tervetuloa alalle, palkat pyörivät 10,50e-15e/h välillä. Pääsääntöisesti 11e-12e/h.
Huoltoyhtiöillä isot piirit ja paljon kohteita.