En ymmärrä mikä on taksiuudistus?
Siis yksityisiä yrityksiä on ennenkin ollut, miten muka olisi ollut jotain ”virallisia” takseja? Ja mitä ihmettä ne ”villit” on, mikä asettaa jonkun yrityksen virallisempaan asemaan kuin toinen yksityinen yritys? En tajua.
Kommentit (5)
Ennen taksien ajateltiin olevan osa joukkoliikennettä. Hinnat, määrät, sijainnit jne suunniteltiin keskitetysti, samaan tapaan kuin paikallisbussit (niitäkin muuten hoitaa yksityiset bussifirmat). Taksikuskeilta vaadittiin tietty ammattitaito mm. osoitteiden tuntemus, kielitaito jne.
Enää ei tarvitse käydä kurssia, pitää kylttiä katolla tai mittaria autossa. Eli lisää kaikenlaisia sekalaisia yrittäjiä. Hintojen piti laskea kilpailun vuoksi, mutta käytännössä eivät ole laskeneet, ainoastaan kuluttajien luottamus.
Takseja oli rajattu lukumäärä tietyllä alueella. Tämä takasi kohtalaisen toimeentulon ilman verisia tappeluita taksitolpilla. Vastineeksi tästä oli päivystysvelvoite, eli Pihtiputaallakin tiistaina klo 2:50 piti jonkun taksin olla valmis lähtemään ajoon.
Uudistuksen pääasiallisin motiivi oli ilmeisesti se, että saatiin työpaikkoja kieli- ja ammattitaidottomille henkilöille.
Aiemmin pystyi erottamaan taksitolpan ja viidakon toisistaan.