Opettajat: Millaisia suunnitelmia etäopetukseen/osittaiseen etäopetukseen?
Millaisia suunnitelmia opettajat olette tehneet etäopetuksen varalle? Kuinka paljon laskette sen varaan, että oppilaat ovat itseohjautuvaa ja/tai vanhemmilla on mahdollisuus opettaa kotona tai auttaa projekteissa? Vai onko opetus suunniteltu siten, että oppilaat oikeasti selviävät siitä itse ja opettajan tuella?
Kommentit (55)
Ei etäopetusta voi pitää lähiopetuksen korvaajana. Ryhmissä on nykyään niin paljon täysin itseohjautuvuuteen kyvyttömiä, että eihän se kaikilla onnistu. On monia diagnooseja eli kirjainyhdistelmiä, kielitaidon puutetta, nettiriippuvuutta ja laiskuutta. Osa tekee koulussa töitä mutta em.eivät kykene, jos ei ole vieressä opettaja tai avustaja nohittamassa ja avustamassa joka hetki. Tämä on se peruskoulun todellisuus. Opettajaahan on aina helppo syyttää siitä, että yhteiskunnan polarisaatio kasvattaa osaamiseroja jo alaluokilta asti. Kohta luultavasti erityisopetus lakkautetaan, koska sana erityis korvaa jo tavallisen oppimisen ja oppilaan, kun on menty kriittisen rajan yli.
Irtisanoutuminen jos etäopetukseen mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kovasti. Etenkin niissä kouluissa, joissa ei keväällä tässä onnistuttu.
Opettajile annettiin suurinpiirtein yön yli aikaa polkaista pystyyn etäopetus, jota ei koskaan ollut edes kokeiltu missään. Miten sinä olisit toteuttanut sen?
Ei ole etäopetus lähiopetuksen korvaaja, mutta jos kuitenkin mennään, miten se on nyt suunniteltu toteutettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kovasti. Etenkin niissä kouluissa, joissa ei keväällä tässä onnistuttu.
Lain mukaan opetuksen pitää olla tasa-arvoista. Jos yhdellä lapsella luokalla ei ole sopivia laitteita tai nettiyhteyttä, ei live-tunteja saa lain mukaan pitää etäopetuksessa, sillä se asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Ei se mitään opettajan laiskuutta ollut, jos etäopetuksen aikana tuli vain tehtävät, vaan lain takia kuntien ohje. Opettaja EI saa ilmoittaa vanhemmille, ettei live-tunteja voi pitää kun kaikilla ei ole laitetta, sillä silloin opettaja kertoo salassapidettävää tietoa. Joku voi siitä arvata, että "ahaa, Pirjopetterin kotona ei ole nettiä!!!" ja sitten lapsi joutuu esimerkiksi kiusatuksi. Laki sanoo näin. Turha haukkua opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kovasti. Etenkin niissä kouluissa, joissa ei keväällä tässä onnistuttu.
Lain mukaan opetuksen pitää olla tasa-arvoista. Jos yhdellä lapsella luokalla ei ole sopivia laitteita tai nettiyhteyttä, ei live-tunteja saa lain mukaan pitää etäopetuksessa, sillä se asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Ei se mitään opettajan laiskuutta ollut, jos etäopetuksen aikana tuli vain tehtävät, vaan lain takia kuntien ohje. Opettaja EI saa ilmoittaa vanhemmille, ettei live-tunteja voi pitää kun kaikilla ei ole laitetta, sillä silloin opettaja kertoo salassapidettävää tietoa. Joku voi siitä arvata, että "ahaa, Pirjopetterin kotona ei ole nettiä!!!" ja sitten lapsi joutuu esimerkiksi kiusatuksi. Laki sanoo näin. Turha haukkua opettajia.
Meidän lapsen koulusta on tullut jo kysely mitä laitteita lapsella on kotona käytettäväksi ja onko niissä nettiyhteys sekä lupapyyntö käyttää niitä. Oletan, että pyrkivät hankkimaan jonkin laitteen oppilaille, joilla ei sellaista ole kotona. Ja tiedän, että yksi etävierailu on opella takataskussa, jos mennään etäopetukseen.
Suunnittelemista tämäkin.
Tämä riippuu aika paljon oppilaiden iästä ja siitä millaisia opiskelijoita ovat. Itsellä oppilaat ovat melko motivoituneita ja suht' osaavia lukio-opiskelijoita. Tyypillinen etätunti (2x55 min) keväällä meni jotenkin näin. Lyhyt johdatus aiheeseen, sen jälkeen oppilaat työskentelevät itse (n. 30 min) niin että olemme kuitenkin kaikki linjoilla ja voivat kysyä apua työskentelyn lomassa. Sitten taas lyhyt opettajan osuus ja joko uusi tehtävä tai vanhan tehtävän jatkamista lisätavoitteella. Tunnin lopussa oppilaan täytyy palauttaa tehtävä tai sen keskeinen osa sähköisesti, jolla kontrolloidaan että jotain on tapahtunut eikä oppitunti ole mennyt netissä roikkumiseen. Samalla itse näen miten oppiminen edennyt.
Vois vaikka tilata olutta ulkomailta vähän isomman satsin!
Osahan avasi nettiyhteydessä Teams/Meet tapaamisen ja laittoi mikin ja videoyhteyden kiinni ja jatkoi pelaamistaan tai nukkui. Osa taas ei vaivautunut edes tulemaan paikalle. Onneksi oli niitäkin, joilla etäopetus sujui loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu aika paljon oppilaiden iästä ja siitä millaisia opiskelijoita ovat. Itsellä oppilaat ovat melko motivoituneita ja suht' osaavia lukio-opiskelijoita. Tyypillinen etätunti (2x55 min) keväällä meni jotenkin näin. Lyhyt johdatus aiheeseen, sen jälkeen oppilaat työskentelevät itse (n. 30 min) niin että olemme kuitenkin kaikki linjoilla ja voivat kysyä apua työskentelyn lomassa. Sitten taas lyhyt opettajan osuus ja joko uusi tehtävä tai vanhan tehtävän jatkamista lisätavoitteella. Tunnin lopussa oppilaan täytyy palauttaa tehtävä tai sen keskeinen osa sähköisesti, jolla kontrolloidaan että jotain on tapahtunut eikä oppitunti ole mennyt netissä roikkumiseen. Samalla itse näen miten oppiminen edennyt.
Kuinka usein opiskelijat kysyivät?
Vierailija kirjoitti:
Ei etäopetusta voi pitää lähiopetuksen korvaajana. Ryhmissä on nykyään niin paljon täysin itseohjautuvuuteen kyvyttömiä, että eihän se kaikilla onnistu. On monia diagnooseja eli kirjainyhdistelmiä, kielitaidon puutetta, nettiriippuvuutta ja laiskuutta. Osa tekee koulussa töitä mutta em.eivät kykene, jos ei ole vieressä opettaja tai avustaja nohittamassa ja avustamassa joka hetki. Tämä on se peruskoulun todellisuus. Opettajaahan on aina helppo syyttää siitä, että yhteiskunnan polarisaatio kasvattaa osaamiseroja jo alaluokilta asti. Kohta luultavasti erityisopetus lakkautetaan, koska sana erityis korvaa jo tavallisen oppimisen ja oppilaan, kun on menty kriittisen rajan yli.
Ei tietenkään. Etäopetuksen tärkein tavoite poikkeustilanteessa on se, että jotain tapahtuu eikä homma leviä täysin käsiin. Tämä vaatii usein sen hyväksymistä, että oppimisen tavoitteissa joustetaan. Oppimis- tai muiden vaikeuksien kanssa kamppailevalle lapselle tai nuorelle tämä tarkoittaa sellaisia mukautettuja tehtäviä, joista oppilas selviytyy etänä. Jos ideaalisista oppimistavoitteista pidetään kynsin ja hampain kiinni, niin osa jengistä putoaa auttamattomasti kelkasta etäopetuksessa. Osa ehkä tippuu joka tapauksessa, mutta näiden oppilaiden määrä yritetään minimoida.
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-jarjestamine…
Lue tuosta valtiovallan suuntaviivat. Koulun rehtori tietää koulukohtaisesti suunnitelmat parhaiten, joten häneltä kannattaa kysyä.
Opetushallitus on nyt antanut ohjeen, että koulutuksen järjestäjän on hankittava laitteet ja yhteydet tarvittaessa kaikille oppilaille. Opettajan tulee olla vuorovaikutuksessa oppilaan kanssa useita kertoja päivässä. Käytännössä tämä tarkoittaa meillä jokaisen oppitunnin pitoa tai aloitusta videoyhteyden kautta. Silti etäopetus vaatisi huomattavasti lähiopetusta enemmän itseohjautuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei etäopetusta voi pitää lähiopetuksen korvaajana. Ryhmissä on nykyään niin paljon täysin itseohjautuvuuteen kyvyttömiä, että eihän se kaikilla onnistu. On monia diagnooseja eli kirjainyhdistelmiä, kielitaidon puutetta, nettiriippuvuutta ja laiskuutta. Osa tekee koulussa töitä mutta em.eivät kykene, jos ei ole vieressä opettaja tai avustaja nohittamassa ja avustamassa joka hetki. Tämä on se peruskoulun todellisuus. Opettajaahan on aina helppo syyttää siitä, että yhteiskunnan polarisaatio kasvattaa osaamiseroja jo alaluokilta asti. Kohta luultavasti erityisopetus lakkautetaan, koska sana erityis korvaa jo tavallisen oppimisen ja oppilaan, kun on menty kriittisen rajan yli.
Ei tietenkään. Etäopetuksen tärkein tavoite poikkeustilanteessa on se, että jotain tapahtuu eikä homma leviä täysin käsiin. Tämä vaatii usein sen hyväksymistä, että oppimisen tavoitteissa joustetaan. Oppimis- tai muiden vaikeuksien kanssa kamppailevalle lapselle tai nuorelle tämä tarkoittaa sellaisia mukautettuja tehtäviä, joista oppilas selviytyy etänä. Jos ideaalisista oppimistavoitteista pidetään kynsin ja hampain kiinni, niin osa jengistä putoaa auttamattomasti kelkasta etäopetuksessa. Osa ehkä tippuu joka tapauksessa, mutta näiden oppilaiden määrä yritetään minimoida.
Niinpä mutta opettaja ei voi kotiin herättelemään työntekoon ja tunneille. Se pitäisi olla vanhempien kasvatustyötä ainakin eli unirytmin pito järkevänä ja kunnollinen syöminen edes, eikä ejuoman litkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu aika paljon oppilaiden iästä ja siitä millaisia opiskelijoita ovat. Itsellä oppilaat ovat melko motivoituneita ja suht' osaavia lukio-opiskelijoita. Tyypillinen etätunti (2x55 min) keväällä meni jotenkin näin. Lyhyt johdatus aiheeseen, sen jälkeen oppilaat työskentelevät itse (n. 30 min) niin että olemme kuitenkin kaikki linjoilla ja voivat kysyä apua työskentelyn lomassa. Sitten taas lyhyt opettajan osuus ja joko uusi tehtävä tai vanhan tehtävän jatkamista lisätavoitteella. Tunnin lopussa oppilaan täytyy palauttaa tehtävä tai sen keskeinen osa sähköisesti, jolla kontrolloidaan että jotain on tapahtunut eikä oppitunti ole mennyt netissä roikkumiseen. Samalla itse näen miten oppiminen edennyt.
Kuinka usein opiskelijat kysyivät?
Osa kysyi usein, kuten luokassakin. Osa taas ei ollenkaan. Ei-kysyjien kanssa otin hetkeksi privaatin kontaktin ja pyysin näyttämään miten ovat edistyneet. Privaatissa kontaktissa myös heille oli helpompi kysyä tai kertoa mikä oli vaikeaa. Vaatihan se lisätyötä, mutta toimi ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Opetushallitus on nyt antanut ohjeen, että koulutuksen järjestäjän on hankittava laitteet ja yhteydet tarvittaessa kaikille oppilaille. Opettajan tulee olla vuorovaikutuksessa oppilaan kanssa useita kertoja päivässä. Käytännössä tämä tarkoittaa meillä jokaisen oppitunnin pitoa tai aloitusta videoyhteyden kautta. Silti etäopetus vaatisi huomattavasti lähiopetusta enemmän itseohjautuvuutta.
Tuo vaatimushan tarkoittaa sitä, että oppilaan on pidettävä kamera päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei etäopetusta voi pitää lähiopetuksen korvaajana. Ryhmissä on nykyään niin paljon täysin itseohjautuvuuteen kyvyttömiä, että eihän se kaikilla onnistu. On monia diagnooseja eli kirjainyhdistelmiä, kielitaidon puutetta, nettiriippuvuutta ja laiskuutta. Osa tekee koulussa töitä mutta em.eivät kykene, jos ei ole vieressä opettaja tai avustaja nohittamassa ja avustamassa joka hetki. Tämä on se peruskoulun todellisuus. Opettajaahan on aina helppo syyttää siitä, että yhteiskunnan polarisaatio kasvattaa osaamiseroja jo alaluokilta asti. Kohta luultavasti erityisopetus lakkautetaan, koska sana erityis korvaa jo tavallisen oppimisen ja oppilaan, kun on menty kriittisen rajan yli.
Ei tietenkään. Etäopetuksen tärkein tavoite poikkeustilanteessa on se, että jotain tapahtuu eikä homma leviä täysin käsiin. Tämä vaatii usein sen hyväksymistä, että oppimisen tavoitteissa joustetaan. Oppimis- tai muiden vaikeuksien kanssa kamppailevalle lapselle tai nuorelle tämä tarkoittaa sellaisia mukautettuja tehtäviä, joista oppilas selviytyy etänä. Jos ideaalisista oppimistavoitteista pidetään kynsin ja hampain kiinni, niin osa jengistä putoaa auttamattomasti kelkasta etäopetuksessa. Osa ehkä tippuu joka tapauksessa, mutta näiden oppilaiden määrä yritetään minimoida.
Niinpä mutta opettaja ei voi kotiin herättelemään työntekoon ja tunneille. Se pitäisi olla vanhempien kasvatustyötä ainakin eli unirytmin pito järkevänä ja kunnollinen syöminen edes, eikä ejuoman litkiminen.
Näinhän se on. Toisaalta näitä oppilaita on aina ollut, myös normaalin lähiopetuksen aikana.
Minusta työnjako on selvä:
1. Huoltaja
-huolehtii, että oppilas saapuu opetuksen äärelle virkeänä
-lukee viestit ja tuntimerkinnät ja reagoi niihin
-osallistuu palavereihin
2. Opettaja
-opettaa
-tarkistaa tehtävät
-antaa palautetta niin oppilaalle kuin huoltajallekin oppilaan edistymisestä
3. Oppilas
-osallistuu tunteihin
-tekee tehtävät
-ottaa palautteen vastaan
-kantaa vastuun tekemisistään tai tekemättä jättämistään ikätasoon sopivalla tavalla
Kiinnostaa kovasti. Etenkin niissä kouluissa, joissa ei keväällä tässä onnistuttu.