Opettajassa tärkeintä?
Mietin vastavalmistuneena opena ja työtä hakevana omaa opettajaidentiteettiäni.
Omilta kouluajoilta parhaina opeina muistan ne, jotka olivat aidon innostuneita aineestaan. Teininä varsinkin huomasi, jos jollekulle opetustyö oli kuin tervanjuontia, vaikka kalvot ja monisteet olisivat olleet tiptop.
Myös oikeudenmukaisuuteen haluaisin pyrkiä ja siihen, että pystyisin nielemään ylpeyteni ja pyytämään anteeksi, jos toimin epäoikeudenmukaisesti.
Kurinpito mietityttää paljon.
Kiitos jos joku jaksaa kommentoida pe-illan ratoksi.
Kommentit (17)
EIköhän se aito innostus ole tärkeää. Lapsellamme oli viimeksi aivan uskomaton aitoa iloisuutta hersyvä, huomioon ottava opettaja, jollaiseen en ole ennen törmännyt. Positiivisuus oli aina. Hän oli jo lähellä eläkeikää, mutta todella nuorekas.
Älä tietenkään tee itsestäsi sellaista, mitä et oikeasti ole. Sen vaistoaa.
Tasapuolisuus. Opella ei saa olla suosikkeja.
Vierailija kirjoitti:
Älä tietenkään tee itsestäsi sellaista, mitä et oikeasti ole. Sen vaistoaa.
Tiedän. Olen se ainettaan rakastava vähän hörhö tyyppi. Koin opetusharjoitteluaikana alemmuudentunnetta niitä opiskelukavereita kohtaan, jotka jakkupuvussaan asiallisesti esiintyivät ja olivat suunnitelleet kaiken pikkutarkasti.
Onneksi oma ohjaajanikin oli tällainen hörhelö, joten en saanut moitteita enkä tiedä, olisinko niitä ansainnutkaan. Ainakin oppilaat tuntuivat tykkäävän. Tiedä sitten todellisessa tilanteessa, jos jäädyn ja alan hakea auktoriteettia huonoilla tavoilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tietenkään tee itsestäsi sellaista, mitä et oikeasti ole. Sen vaistoaa.
Tiedän. Olen se ainettaan rakastava vähän hörhö tyyppi. Koin opetusharjoitteluaikana alemmuudentunnetta niitä opiskelukavereita kohtaan, jotka jakkupuvussaan asiallisesti esiintyivät ja olivat suunnitelleet kaiken pikkutarkasti.
Onneksi oma ohjaajanikin oli tällainen hörhelö, joten en saanut moitteita enkä tiedä, olisinko niitä ansainnutkaan. Ainakin oppilaat tuntuivat tykkäävän. Tiedä sitten todellisessa tilanteessa, jos jäädyn ja alan hakea auktoriteettia huonoilla tavoilla.
Ap
Auktoriteetti. Joo sun pitää huutaa oppilaille täysillä. Mitä aikaisemmin sitä parempi. Muistan lukiossa, uusi ope tuli, oltiin muka niin aikuisia, mutta perseiltiin uudelle opelle täysin. Sitten se huusi kerran kunnolla, ja yhtä äkkiä, kaikki keskittyi opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tietenkään tee itsestäsi sellaista, mitä et oikeasti ole. Sen vaistoaa.
Tiedän. Olen se ainettaan rakastava vähän hörhö tyyppi. Koin opetusharjoitteluaikana alemmuudentunnetta niitä opiskelukavereita kohtaan, jotka jakkupuvussaan asiallisesti esiintyivät ja olivat suunnitelleet kaiken pikkutarkasti.
Onneksi oma ohjaajanikin oli tällainen hörhelö, joten en saanut moitteita enkä tiedä, olisinko niitä ansainnutkaan. Ainakin oppilaat tuntuivat tykkäävän. Tiedä sitten todellisessa tilanteessa, jos jäädyn ja alan hakea auktoriteettia huonoilla tavoilla.
ApAuktoriteetti. Joo sun pitää huutaa oppilaille täysillä. Mitä aikaisemmin sitä parempi. Muistan lukiossa, uusi ope tuli, oltiin muka niin aikuisia, mutta perseiltiin uudelle opelle täysin. Sitten se huusi kerran kunnolla, ja yhtä äkkiä, kaikki keskittyi opetukseen.
Mietihän jos opettaja nykyään kerrankin huutaa oppilaille on kohta YouTubessa video tästä ja ura ohi. Vaikka kyse olis yhdestä kerrasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tietenkään tee itsestäsi sellaista, mitä et oikeasti ole. Sen vaistoaa.
Tiedän. Olen se ainettaan rakastava vähän hörhö tyyppi. Koin opetusharjoitteluaikana alemmuudentunnetta niitä opiskelukavereita kohtaan, jotka jakkupuvussaan asiallisesti esiintyivät ja olivat suunnitelleet kaiken pikkutarkasti.
Onneksi oma ohjaajanikin oli tällainen hörhelö, joten en saanut moitteita enkä tiedä, olisinko niitä ansainnutkaan. Ainakin oppilaat tuntuivat tykkäävän. Tiedä sitten todellisessa tilanteessa, jos jäädyn ja alan hakea auktoriteettia huonoilla tavoilla.
ApAuktoriteetti. Joo sun pitää huutaa oppilaille täysillä. Mitä aikaisemmin sitä parempi. Muistan lukiossa, uusi ope tuli, oltiin muka niin aikuisia, mutta perseiltiin uudelle opelle täysin. Sitten se huusi kerran kunnolla, ja yhtä äkkiä, kaikki keskittyi opetukseen.
Mietihän jos opettaja nykyään kerrankin huutaa oppilaille on kohta YouTubessa video tästä ja ura ohi. Vaikka kyse olis yhdestä kerrasta
Ei sillä ole väliä mitä huutaa, voi huuta vaikka Hiljaa! Tuskin ope saa potkut jos huutaa tuubissa Hiljaa. Silti huutaminen toimii.
Kurinpidon oppii ajan myötä eikä siihen oikein ole mitään helppoja kikkoja, joillekin ryhmille toimii yhdet jutut ja toisille toiset. Tärkeintä kuitenkin on se, että näytät olevasi tosissasi, tiedät mitä olet tekemässä ja haluat saada sen tehdyksi. Siis tiedät, mitä haluat milläkin tunnilla käydä läpi ja myös käyt sen asian läpi etkä anna oppilaiden "kaapata" oppituntia.
Joskus toimii rauhallinen päättäväisyys, välillä pärjää pelkällä läpän heitolla ja toisinaan on pakko olla vittumainen ja laittaa häirikkö heti yhden varoituksen jälkeen käytävään sekä heittää juttelevat kaverukset istumaan etäälle toisistaan. Järjestyksen ylläpito vaatii pelisilmää ja pelisilmä kehittyy virkavuosien myötä.
Tervetuloa mainettaan paljon paremmalle alalle! Pari ensimmäistä vuotta voi tuntua raskaalta, mutta kun homman jujun tajuaa, niin alkaa sujua kuin vettä vain.
Auktoriteetin voi rakentaa niin monella tavalla. Paras tapa olisi saada oppilaat siihen tilaan, että NE HALUAA olla sulle mukavia/helppoja/ystävällisiä. Sanotaanko, että jos joudut räyhäämään, olet menettänyt pelin ja olet naurettava. Tämä tapahtuu kaikille opettajille joskus ja itselleen pitää pystyä nauramaan jälkikäteen. Mikään ei ole huvittavampi kuin kontrollinsa menettänyt opettaja, joka kiljuu raivoissaan jostain olemattomasta asiasta. Niitä tapahtuu.
Opettajan tärkein ohjenuora työssä: huumoria paljon, lämmintä asennetta nuoriin, ja muista nauraa itsellesi ja oppilaille säännöllisesti. Pahinta on, jos alat ottamaan työsi, itsesi ja lapset liian tosissaan. Ja ole oma itsesi. Teinit on ovelia näkemään falskiuden heti ja se on varmin tapa joutua inhotuksi.
Vierailija kirjoitti:
Auktoriteetin voi rakentaa niin monella tavalla. Paras tapa olisi saada oppilaat siihen tilaan, että NE HALUAA olla sulle mukavia/helppoja/ystävällisiä. Sanotaanko, että jos joudut räyhäämään, olet menettänyt pelin ja olet naurettava. Tämä tapahtuu kaikille opettajille joskus ja itselleen pitää pystyä nauramaan jälkikäteen. Mikään ei ole huvittavampi kuin kontrollinsa menettänyt opettaja, joka kiljuu raivoissaan jostain olemattomasta asiasta. Niitä tapahtuu.
Opettajan tärkein ohjenuora työssä: huumoria paljon, lämmintä asennetta nuoriin, ja muista nauraa itsellesi ja oppilaille säännöllisesti. Pahinta on, jos alat ottamaan työsi, itsesi ja lapset liian tosissaan. Ja ole oma itsesi. Teinit on ovelia näkemään falskiuden heti ja se on varmin tapa joutua inhotuksi.
Ja tärkein: huuda kunnolla teineille, mieluummin heti kun perseilevät.
Se, että tykkää kaikista oppilaista. Löytää jokaisesta hyvää. Oikeasti. Näillä on pärjätty 25 vuotta yläkoulun opena. Ja joka aamu on aina uusi hyvä päivä.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuus. Opella ei saa olla suosikkeja.
TÄMÄ!!
Kiitos vastanneille! Huutamaan en ala paitsi en voi taata ettei joskus menisi hermot:) Kyllähän näitä lisääkin lukee jos jotkut viitsitte kirjoitella.
Kun vain saisi vähän pitempiaikaisen työpaikan, jossa pääsisi tositoimiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille! Huutamaan en ala paitsi en voi taata ettei joskus menisi hermot:) Kyllähän näitä lisääkin lukee jos jotkut viitsitte kirjoitella.
Kun vain saisi vähän pitempiaikaisen työpaikan, jossa pääsisi tositoimiin.
Ap
Et pysty kehittymään opena ennen kuin huudat kunnolla teineille. Tämä voi olla vaikeaa osa-aikaiselle mutta samalla sitä tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Auktoriteetin voi rakentaa niin monella tavalla. Paras tapa olisi saada oppilaat siihen tilaan, että NE HALUAA olla sulle mukavia/helppoja/ystävällisiä. Sanotaanko, että jos joudut räyhäämään, olet menettänyt pelin ja olet naurettava. Tämä tapahtuu kaikille opettajille joskus ja itselleen pitää pystyä nauramaan jälkikäteen. Mikään ei ole huvittavampi kuin kontrollinsa menettänyt opettaja, joka kiljuu raivoissaan jostain olemattomasta asiasta. Niitä tapahtuu.
Opettajan tärkein ohjenuora työssä: huumoria paljon, lämmintä asennetta nuoriin, ja muista nauraa itsellesi ja oppilaille säännöllisesti. Pahinta on, jos alat ottamaan työsi, itsesi ja lapset liian tosissaan. Ja ole oma itsesi. Teinit on ovelia näkemään falskiuden heti ja se on varmin tapa joutua inhotuksi.
En ole ihan samaa mieltä tuosta räyhäämisestä. Tietysti kaikki pyrkii siihen, että oppilaat haluaisivat olla mukavia, sehän on kasvatuksen tarkoitus. Mutta jokaiselle opettajalle tulee myös eteen tilanteita, jolloin on osattava myös ärähtää tai räyhätä. Tähän on meillä oikeastaan myös velvollisuus: on näytettävä, että tietynlaisilla teoilla on ikäviä seuraamuksia tekijälleen, sillä näin on myös koulun ulkopuolisessa maailmassa, johon me opettajat olemme oppilaitamme valmistamassa.
Tärkeintä on se, että aidosti löytää hyvää kaikista. Ja oikeasti välittää. Ja myös kuuntelee ja kunnioittaa sekä oppilaita että vanhempia.
Tämä ei tarkoita että pitää olla aina samaa mieltä tai kehua turhasta.
Myös tärkeää on kyky pohtia omaa toimintaa ja kokeilla myös eri tapoja toimia.
Auktoriteetista sen verran, että sinulla sitä on kun itse siihen uskot ja sen itselläsi pidät. Se, että oppilas käyttäytyy hankalasti tai uhmaa ei tarkoita että olisit menettänyt auktoriteetin. Silloinkin kun uhataan ym. pidät vaan rauhassa kiinni siitä, että tässä tilanteessa sinä olet se auktoriteetti, ja muistat että sinulla on aina vaihtoehtoja sille miten toimit.
Joskus auktoriteettiasi varmasti kokeillaan. Se ei haittaa. Toimimalla rauhallisesti ja jämäkästi hyvä tulee. Ei aina heti, mutta tulee kyllä kun jaksat itse uskoa kykyysi selvittää tilanteet. Ja siihen myös kuuluu kyky keskustella myös hankalasti käyttäytyvien kanssa ja myös pyytää apua tarvittaessa .
Innostus on varmasti tärkeintä. Ja oman persoonan tuominen esiin. Muistan aina hissan open sohimassa viivoittimella, tai kemian open tekemässä kokeitaan, aina tosi vaarallisia.