Kannattaako enää hankkia bensakäyttöistä autoa?
Auton vaihto edessä lähiaikoina. Vaihdan autoa harvoin, seuraavaakin autoa pidän ainakin kymmenen vuotta
Mikä autoon käyttövoimaksi?
Bensa/diesel/sähkö/kaasu/hybrid?
Ps. Teslaan ei oo varaa.
Kommentit (19)
rahan kannalta bensa, jos et oikeasti aja viikottain satoja kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Bensa-auto pitää tällä hetkellä arvonsa paremmin kuin diesel. Toki järkevää lähinnä jos et aja kauhean paljoa.
Jos ei ole varaa Teslaan ei ole varaa autonkaan joka pitäisi arvon sen 10 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Dieseleitä saa halvalla.
Ja siksi vaikeampi saada kaupattua eteenpäin järkevällä hinnalla.
Dieselautoja saa nyt todella halvalla. Myydessä siitä ei siis saa paljon mitään, mutta jos ostaa sellaisen halvalla, ajaa loppuun ja ostaa taas sellaisen halvalla, niin se on halvinta autoilua ja myös ekoteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dieseleitä saa halvalla.
Ja siksi vaikeampi saada kaupattua eteenpäin järkevällä hinnalla.
No, ostaa hyvän, joka kestää. Dieselkone kestää ajoa ihan eri paljon enemmän kuin bensakonee. Bensakoneellakin 200000 km on jo paljon ja dieselille sama ajokilometrimäärä ei ole vielä ollenkaan paljon.
Sillä dieselillä ajelet kymmenen -Viistoista vuotta. Kyllä siihen mennessä minkä vaan auton hinta jo alenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensa-auto pitää tällä hetkellä arvonsa paremmin kuin diesel. Toki järkevää lähinnä jos et aja kauhean paljoa.
Jos ei ole varaa Teslaan ei ole varaa autonkaan joka pitäisi arvon sen 10 vuotta
Luepa ajatuksella uudestaan.
Kannattaa muistaa myös, että dieselin verotuki on poistumassa mutta dieselveron poistamista ei ole esitetty.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa Teslaan ei ole varaa autonkaan joka pitäisi arvon sen 10 vuotta
Jos pitää sen auton 10 niin onko loppuarvolla juurikaan merkitystä? Vuotuisista kilometreistä ja auton hankintaiäsyä riippuen voi mitoittaa nyt ostaman auton loppuunajetuksi oman omistuksen lopuksi. Pienet päästöt ja bensakulutus, niin tulevat veronkorotukset eivät harmita niin paljoa. Mikäli ajaa enemmän vuodessa, niin hybridi voi myös olla harkitsemisen arvoinen.
Bensa-auto on edelleen järkevä valinta. Jos olet tarkka auton polttoainetaloudellisuudesta, etkä halua aivan pientä autoa, etkä myöskään paljoa välitä moottorin tehoista. Suosittelen Mazda(vähintään 2013 vuosimallia, en suosittele 2.2l dieseliä), Toyotalta 1.8l tai 2.0l hybridi. VW konsernilta 1.5 TSI moottorillista autoa.
Volvoa en suosittele ollenkaan bensamoottorilla, koska Volvon bensamoottorit eivät ole niin taloudellisia kuin useimmilla muilla automerkeillä. Dieselinä voin kuitenkin suositella.
Mahdollisimman halpa bensa-auto.
Ajelet alle tonnin kiesillä muutaman vuoden ja vaihdat seuraavaan samantasoiseen kun vanha tulee liian kalliiksi saada katsastuksesta läpi.
TArkistelet tilannettaa uudelleen muutaman vuoden välein ja muutat strategiaa tarpeen mukaan.
Sähkökiesistä maksat maltaita (ajokelpoisesta ja hyväakkuisesta) ja jos ajelet sillä seuraavat 5- 10 vuotta, se on senjälkeen arvoltaan nolla, sillä akku on tsippi, eikä kukaan järkevä ihminen osta sitä, eikä kenenkään kannata vaihtaa siihen uutta akkupakettia.
Tarkistin päivämäärästä, ettei juttu ole joku unohtamani oma kirjoitus.
Juuri sama ongelma.
Vielä ei tiedetä, mikä on tulevaisuuden VHS-nauhuria vastaava ratkaisu.
Aluksi videonauhurit olivat kalliita ja niitä harmitti, jotka olivat ostaneet betan tai video 2000-nauhurin, kun vallitsevaksi tuli VHS, jonk kuvanlaatu oli huonompi. Seurasi se, että elokuvia oli hankala saada väärä tyyppisille nauhureille.
Bensakäyttöisen auton saa edullisesti muunnettua käyttämään kaasua tai biopolttoaineita. Kaasu maksaa parisen tonnia, biopolttoaine noin 300e.
Uudet dieselit on niin vähäpäästöisiä että sellainen on jo itsessään ekoteko, ainakin verrattuna sähköautoihin. Diesel taitaa ilman muutostakin hyväksyä biopolttoaineet. Korjatkaa jos olen diesel-asiassa väärässä ;D
Itse ostin uuden bensa-auton eikä harmita ollenkaan. Olisin voinut hybridinkin ostaa mutta näillä tuloilla en maksa kymppitonnia lisähintaa epävarmasta hybridistä. Jos autoa voisi käyttää sähkömoottorin hajottua normaalisti pelkästään bensa-autona vois vielä harkitakin, nykyisellään ei.
Vierailija kirjoitti:
Bensakäyttöisen auton saa edullisesti muunnettua käyttämään kaasua tai biopolttoaineita. Kaasu maksaa parisen tonnia, biopolttoaine noin 300e.
Uudet dieselit on niin vähäpäästöisiä että sellainen on jo itsessään ekoteko, ainakin verrattuna sähköautoihin. Diesel taitaa ilman muutostakin hyväksyä biopolttoaineet. Korjatkaa jos olen diesel-asiassa väärässä ;D
Itse ostin uuden bensa-auton eikä harmita ollenkaan. Olisin voinut hybridinkin ostaa mutta näillä tuloilla en maksa kymppitonnia lisähintaa epävarmasta hybridistä. Jos autoa voisi käyttää sähkömoottorin hajottua normaalisti pelkästään bensa-autona vois vielä harkitakin, nykyisellään ei.
Dieseliin voi tankata biopohjaista dieseliä mutta ei muita biopolttoaineita kuten etanolia. Kaikki valmistajat eivät hyväksy takuun puolesta biodieselin käyttöä kun moottoria ei ole tyyppihyväksytty sille.
Bensa-auto pitää tällä hetkellä arvonsa paremmin kuin diesel. Toki järkevää lähinnä jos et aja kauhean paljoa.