Etäkoulu ja arviointi
Minusta etäkouluaikana ei arvioinneissa riittävästi huomioitu sitä, että suurimman osan vanhemmat olivat kotona ja pystyivät auttamaan tehtävissä ja kokeissa. Osalla numerot parantuivat selkeästi vanhempien avun ansiosta. Esimerkiksi nuori saattaa olla mielikuvitukseton ja huono kirjoittaja ollut aiemmin ja yhtäkkiä kirjoittaa mahtavia esseitä. Tai matematiikan kokeesta tulee poikkeuksellisesti 10, vaikka normaali taso on 8-9. Minä en nostaisi oppilaan numeroita kotikoulun tason nousun vuoksi. Mutta en niitä kyllä laskisikaan paitsi siinä tapauksessa, että laiminlyö annetut työt tai tekee huomattavan paljon heikompaa jälkeä hänen normaaliin koulutasoonsa nähden. Etäkoulu yksistään ei ole arvioinnin kannalta oikeudenmukainen. Osaa autetaan paljonkin vanhempien toimesta ja silloin tulee perusteeton tason nousu. Toiset eivät saa mitään tukea ja heidän on vaikeampi oppia, kun ei ole koulun tarjoamaa normaalia opetusta.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Osaa autetaan paljonkin vanhempien toimesta ja silloin tulee perusteeton tason nousu
AP on harvinaisen tyhmä ihminen...
Eh. Kyllä me lähikouluaikanakin autamme.
Niin. Meidän lapsilla olisi varmasti 1 - 2 numeroa huonommat arvosanat kaikissa aineissa, jos emme olisi ekaluokasta lähtien tsempanneet, auttaneet läksyissä, opettaneet kotona ja myöhemmin lukeneet yhdessä kokeisiin.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että etäkokeiden arviointi on vaikeaa vilpin takia.
Mutta ettehän te voi yläkoululaisen kokeita tehdä koulussa normaalisti. Sen sijaan etäkoulun aikana tämä on hyvin mahdollista, että vanhempi auttaa. Samoin esseissä jne. Eli vilppi on ollut erittäin todennäköistä monen kohdalla. Tämä ei tietenkään koske niitä, jotka normaalistikin saavat samaa tasoa, silloin vilppiä ei ole syytä epäillä. Mutta omassa koulussa joidenkin tulokset nousivat merkittävästi kokeissa ym etäkoulun aikana.
Voi näitä herneaivoja!!!