Onko kuivausrumpu järkevä ostos vai ei?
Pohdin kuivausrummun hankkimista. Monessa vaatteessa on merkintä ei rumpukuivausta, kuinka vakavasti se täytyy ottaa? Meneekö ne oikeasti pilalle? Kuivaako kuivausrumpu niin kuivaksi, että voi laittaa suoraan kaappiin? Jos joku on hankkinut, kuulen mielelläni kokemuksia!
Tämä siis mietinnässä: https://www.power.fi/kodinkoneet/kuivausrummut/candy-csc8dgs-kuivausrum…
Kommentit (46)
Kaiken muun olen rumpuun heittänyt, paitsi urheilu- ja alusvaatteet, hyvin on kestänyt. Meillä on kolme lasta, joten pyykkiä pestään vähintään joka toinen päivä. Ei talossa ole tiloja kuivattaa kolmen teinin vaatteita, saati useampia lakanoita tai pyyhkeitä kerrallaan.
Me ollaan hyvin tyytyväisiä kuivausrummusta 3hengen perheessämme. Kaappikuivia tulee meidän mallista. Osa vaatteista kuivataan (ei rumpua) telineessä, mutta se on murto-osa koko pyykistä.
Jos tämä menee rikki, niin uusi tulee.
Vaatteet on todella ryppyisiä kuivausrummun jälkeen ja saattavat myös kutistua. Pesumerkkien mukaan hyvin harvalle vaatteelle suositellaan rumpukuivausta. Mielestäni täysi turhake. Pyykit kuivuvat narulla ekologisesti ja ilmaiseksi- sileinä ja kokonsa ja muotonsa säilyttäen. Ja äänettömästi, kuivausohjelmat on aika pitkiä, itse en ainakaan jaksa kuunnella pesukoneen ääntä tuntitolkulla.
Jos asuu yksin niin tuskin tarvitsee kuivausrumpua. Mutta näin perheenä 2+2 se on kyllä hyvä olla olemassa. Kuivaan kuivausrummussa melkein kaikki. Pyykki tulee pehmeäksi ja on pölytöntä. Ja saa viikata siitä suoraan kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet on todella ryppyisiä kuivausrummun jälkeen ja saattavat myös kutistua. Pesumerkkien mukaan hyvin harvalle vaatteelle suositellaan rumpukuivausta. Mielestäni täysi turhake. Pyykit kuivuvat narulla ekologisesti ja ilmaiseksi- sileinä ja kokonsa ja muotonsa säilyttäen. Ja äänettömästi, kuivausohjelmat on aika pitkiä, itse en ainakaan jaksa kuunnella pesukoneen ääntä tuntitolkulla.
Köyhillä on köyhien ongelmat
Kyllä kuivausrumpu kuluttaa vaatetta, tämän huomasin, kun muutin taloon, jossa pesutuvassa on myös kuivausrumpu. Todella nopeasti alkoi vaatteet hajota -- tosin osasyynä varmasti se, että valtaosa vaatteistani oli jo vuosia, jopa 10 vuotta vanhoja, mutta olivat säilyneet ihan hyvinä, kun kuivatin narulla.
Ilmastonmuutosnäkökulma on tietysti yksi asia, jolle toiset antaa enemmän painoarvoa kuin toiset. Kuivausrumpu on siinä mielessä täysin turha elektroninen laite, että kyllähän ne vaatteet kuivuu ilmankin. On se silti kätevä.
Ja jos on eläintalous, niin kuivausrumpu on ihan ykkönen keräämään karvat vaatteista pois. Muista huoltaa hyvin ja puhdistaa nukkasihti joka koneellisen välillä.
Ööööm, en ymmärrä miksi kukaan ostaisi kuivausrumpua, kun on pilvin pimein pesukoneita, joissa on kuivaustoiminto samassa. Itsellänikin on tällainen. Ei kylppäriini saisi yhtään mitenkään mahtumaankaan mitään pesutornia, koska pesukoneen yläpuolella on joku kiinteä boksi, en muista mitä siellä oli sisällä, jotain sähköjuttuja kait.
Mutta en edes haluaisi rumaa pesutornia. Kuivaava pesukone toimii oikein hyvin.
Paras ostos. En ole huomannut, että se kuluttaa vaatteita, kun kuivaan alemmalla lämpötilalla pidemmän aikaa.
Älä osta kuivaavaa pesukonetta. Kahdella eri yksiköllä voit pestä ja kuivata kahta koneellista samaan aikaan. Yksi kone ehkä yhden hengen talouteen.
No ei todellakaan ole vaatteet ym ryppyisiä kuivausrummun jälkeen. Pehmeitä ja ilmavia. Käytän kaappikuiva+ ohjelmaa. Ei meillä ainakaan tuolla kylppärissä kuivausrumpu pidä kovaa ääntä. Humisee mutta ei se kuulu muualle asuntoon. Ja ei kestä tuntitolkulla ellei ole joku vanha romu. Tunnin kestää kuivua täys koneellinen. Sähköä vie mutta en luovu. Pyykinkuivaustelineen heitin roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä voi valita haluaako kaappikuivaksi vaiko vaan nihkeäksi. Ei mun mielestä syö vaatteita mitenkään erityisen pahasti.
Jos on pulaa tilasta/ajasta jonka voi kuivaukseen käyttää, ihan järkiostos. Sähkösyöppöjä nuo vaan tuppaa olemaan. Olen itse suunnitellut jo pidempään, että potkaisisin kuivurin pihalle ja siirtyisin perinteisen pyykkinarun käyttöön, mutta olen turhan mukavuudenhaluinen. Ehkäpä siktten kun tuo vanha kuivuri hajoaa, en hankikaan uutta.
Nykyään kuivurit toimii ilmalämpöpumpulla. Paljon pienempi sähkönkulutus. Uusissa siis.
Olen laittanut rumpuun myös vaatteita joita ei pesulapun mukaan saisi laittaa. Yleensä ollut kyllä puuvillaa. Hyvin herkkiä kankaita ei kannata laittaa esim. pitsiä tai viskoosia ( viskoosi kutistuu oman kokemuksen mukaan).
Kuivaan täysin kuivaksi vain lakanat ja pyyhkeet. Vaatteet kuivaan niin, että ovat ihan hieman nihkeitä. Tällöin niistä on jo kissan karvat ja pöly lähteneet, mutta eivät ole kuitenkaan rutikuivia. Liian kuivaksi kuivaaminen kutistaa ja kuluttaa enemmän.
Kuivausrumpu on kyllä ihan täydellinen hankinta, jos taloudessa on lemmikkejä tai muuten leijailee pölyä paljon!
Vierailija kirjoitti:
Sä et vaan osaa. Ja naruihin tarvitaan helkkaristi tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ongelma vaivaa jos käyttää liian korkeaa lämpötilaa ja säilyttää ne vaatteet siellä rummussa.
Juu uudet kuivurit vie paljon vähemmän sähköä kuin vanhat. Meillä on yli 10 vuotta vanha sähkösyöppö mutta muuten tosi hyvä ja toimiva. Ostan uuden kun tuo vanha Siemens hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole vaatteet ym ryppyisiä kuivausrummun jälkeen. Pehmeitä ja ilmavia. Käytän kaappikuiva+ ohjelmaa. Ei meillä ainakaan tuolla kylppärissä kuivausrumpu pidä kovaa ääntä. Humisee mutta ei se kuulu muualle asuntoon. Ja ei kestä tuntitolkulla ellei ole joku vanha romu. Tunnin kestää kuivua täys koneellinen. Sähköä vie mutta en luovu. Pyykinkuivaustelineen heitin roskiin.
No ei se meilläkään minään vanha romu ole, 2v vanha, mutta en siltikään jaksa iltaisin kuunnella mitään ylimääräisiä huminoita ja hurinoita.
Ei kulu vaatteet jos käyttää oikein eli ei kuivata käyttövaatteita rutikuiviksi. Eivätkä rypistykään kun ottaa kuivuttua rummusta oois.
Ihanan pehmoiset pyyhkeet ja lakanat tulee kuivurissa. Liinavaatteitakin tarvitsee vähemmän säilöä kaapeissa kun kierto nopeaa. Ja tekstiilipölyn määrä vähenee kotona.
Untuvatakit saa uudenveroisiksi pesun jälkeen rummussa muutaman tennispallon kera.
Sisällä narukuivauksessa tulee liikaa kosteutta asuntoon ja talvella patterit ne vasta huutaakiin sähköä kun kuivatetaan pyykkiä narulla. Uudet kuivurit ovat erittäin energiatehokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä on köyhien ongelmat
Ja uusavuttomat nousukkaat tarvii kaikkeen jonkun laitteen.
En luopuisi. Todella tarpeellinen. Kuivaan kuivausrummussa lähes kaiken. En edes muista milloin olisin kuivannut narulla. Ulkoilutakkeja yms vaatteita, joita ei voi laittaa kuivausrumpuun kuivaan henkarissa. Kuivausrummun etu on se, että kerää irtonaisen pöyn pois, jolloin lattialla vilistävät villakoirat vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken muun olen rumpuun heittänyt, paitsi urheilu- ja alusvaatteet, hyvin on kestänyt. Meillä on kolme lasta, joten pyykkiä pestään vähintään joka toinen päivä. Ei talossa ole tiloja kuivattaa kolmen teinin vaatteita, saati useampia lakanoita tai pyyhkeitä kerrallaan.
Laitatko villapaidatkin? Niitä en itse ole uskaltanu
Yleensä voi valita haluaako kaappikuivaksi vaiko vaan nihkeäksi. Ei mun mielestä syö vaatteita mitenkään erityisen pahasti.
Jos on pulaa tilasta/ajasta jonka voi kuivaukseen käyttää, ihan järkiostos. Sähkösyöppöjä nuo vaan tuppaa olemaan. Olen itse suunnitellut jo pidempään, että potkaisisin kuivurin pihalle ja siirtyisin perinteisen pyykkinarun käyttöön, mutta olen turhan mukavuudenhaluinen. Ehkäpä siktten kun tuo vanha kuivuri hajoaa, en hankikaan uutta.