Jos auton jarrut pettää, niin kuin H. Laurille kävi
Niin mikä on oikea ratkaisu tilanteessa? Käsijarru käyttöön?
Kommentit (38)
Ei vanhemmissa autoissa ole abseja, eli lukkiutumattomia jarrujärjestelmiä. Kyllä voi pettää, jos jarrunestettä on vähän, tai jarruletkuissa tai-putkissa reikiintymistä. Lukekaa katsastusmiehen kommentit Hannele Laurin tapauksesta.
Moottorijarrutus. Ja jos pystyt/ehdit harkitsemaan, auton vauhtia saa myös hidastettua/pysäytettyä ohjaamalla sen kylki esim. puuta tai kaidetta vasten.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhemmissa autoissa ole abseja, eli lukkiutumattomia jarrujärjestelmiä. Kyllä voi pettää, jos jarrunestettä on vähän, tai jarruletkuissa tai-putkissa reikiintymistä. Lukekaa katsastusmiehen kommentit Hannele Laurin tapauksesta.
Abs jarruja on ollut jo 80-90luvun vaihteesta lähtien.
Ja edelleen jarrut ovat 2-piirissä ja käsijarru muista jarruista riippumaton toiminnaltaan.
Jarrunestesäiliökin on jaettu useampaan osioon ettei nesteetkään pääse karkuun koko järjestelmästä.
Ainut milloin jarrut voivat hävitä kokonaan on jos jarrupojin irtoaa kokonaan, käyttötanko menee poikki tai molemmista piireistä puhkeaa letku tai putki yhtäaikaa.
Huutonaurua katsastusinsinööri kamelikuski millä ei mitään tietoa autojen jarrujen toiminnasta.
Ja hannele sanoo vielä että jarrut alkoivat toimia onnettumuuspaikalla uudestaan.
Silloin mitään vuotoa ei ole voinut olla.
Lehtitietojen mukaan Hannelen auto oli uudehko. Epäilenkin, että olisiko mennyt polkimet sekaisin iäkkäällä naisella.
Mulla skodasta kuului poks ja jarrupolkimesta ei sen jälkeen tapahtunut mitään. Olin hidastamassa motarin jälkeen ensimmäisiin liikennevaloihin. Vauhti oli onneksi jo sen verran hidas että pysähtyi käsijarrulla. Sitten vaan etananvauhtia seuraavalle bussipysäkille.
Mitään ei näkynyt päällepäin, ei jarrunestettä asfaltilla tms. En sitten tiedä missä vika oli, myin sen pari tuntia myöhemmin jollekin peltokeräilijälle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on moottorijarrutus?
Toimii käytännössä vain manuaalivaihteisissa autoissa.
Lopetetaan painamasta kaasua ja vaihteisto jarruttaa.
Kevyesti lähtisin käsijarrua vetämään ja vaihdejarrutusta eli moottorijarrutusta: pienempää pykälää. Ne auton kyljet vetämiset kaiteeseen unohtaisin samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on moottorijarrutus?
Toimii käytännössä vain manuaalivaihteisissa autoissa.
Lopetetaan painamasta kaasua ja vaihteisto jarruttaa.
Öö ei. Kyllä ainakin tiptronic-tyyppisissä ns. oikeissa automaateissa mennään moottorijarrulla jos kaasun nostaa pois.
Sitten jotkut lelulaatikot erikseen, variaattori-toimiset ym. Niissä moottorijarrutus ei taida oikein onnisrua.
Vierailija kirjoitti:
Lehtitietojen mukaan Hannelen auto oli uudehko. Epäilenkin, että olisiko mennyt polkimet sekaisin iäkkäällä naisella.
Tätä arvelen itsekin.
Käsijarru toimii useimmiten vaijerilla jos jalkajarrun hydrauliikka pettää. Ellei käsijarru auta, nopeuteen nähden mahdollisimman pieni vaihde päälle niin moottorijarruttaa tehokkaasti, ei toki liian pienei ettei hajota jotain.
Ja tietenkin jarrujen hydrauliikkapiiri voi kokonaan pettää jos pääjarrusylinterissä vikaa, silloin ei toimi kumpikaan jarrupiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on moottorijarrutus?
Toimii käytännössä vain manuaalivaihteisissa autoissa.
Lopetetaan painamasta kaasua ja vaihteisto jarruttaa.Öö ei. Kyllä ainakin tiptronic-tyyppisissä ns. oikeissa automaateissa mennään moottorijarrulla jos kaasun nostaa pois.
Sitten jotkut lelulaatikot erikseen, variaattori-toimiset ym. Niissä moottorijarrutus ei taida oikein onnisrua.
No kyllähän se vähän jarruttaa, mutta manuaalilla aivan eri tavalla.
Moottoripyörällä ajaessa käytän jarrua vain ihan lopussa pysähtymiseen, kun muutenkin pitää vetäistä kytkin että kone ei hyydy.
Siihen asti jarruttamiseen riittää hyvin kun heittää välillä pienemmälle vaihteelle.
Vierailija kirjoitti:
Kevyesti lähtisin käsijarrua vetämään ja vaihdejarrutusta eli moottorijarrutusta: pienempää pykälää. Ne auton kyljet vetämiset kaiteeseen unohtaisin samantien.
Harmi vain että jos satasen nopeudesta tulee äkkitilanne ja jarrut ei toimi, niin ei siinä käsijarrut ja moottorijarruttelut paljoa auta. Käytännössä vaihtoehtoina on vain erilaisia törmäyksiä: joko edessä olevaan autoon, ojaan, kaiteeseen hidastaen jne. Näistä pitää sekunnissa valita joku.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on moottorijarrutus?
Älä vaan sano että sulla on ajokortti? :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on moottorijarrutus?
Älä vaan sano että sulla on ajokortti? :o
On ollut 20 v, mutta termi ei ollut tuttu, periaate kyllä, tietysti, nyt kun selititte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhemmissa autoissa ole abseja, eli lukkiutumattomia jarrujärjestelmiä. Kyllä voi pettää, jos jarrunestettä on vähän, tai jarruletkuissa tai-putkissa reikiintymistä. Lukekaa katsastusmiehen kommentit Hannele Laurin tapauksesta.
Abs jarruja on ollut jo 80-90luvun vaihteesta lähtien.
Ja edelleen jarrut ovat 2-piirissä ja käsijarru muista jarruista riippumaton toiminnaltaan.
Jarrunestesäiliökin on jaettu useampaan osioon ettei nesteetkään pääse karkuun koko järjestelmästä.
Ainut milloin jarrut voivat hävitä kokonaan on jos jarrupojin irtoaa kokonaan, käyttötanko menee poikki tai molemmista piireistä puhkeaa letku tai putki yhtäaikaa.
Miten se voi olla mahdollista tuollainen piirin jakaminen, kun yksi sama pääjarrusylinteri ylhäällä pumppaa nestettä putkiin. Jos jonkin pyörän putkesta vuotaa nesteet pihalle, silloin tyhjenee jarrunestesäiliö ja pääsylinteri oli miten jaettu tahansa, eikä se pumppaa nestettä enää mihinkään.
Ei ne jarrut petä ikinä kokonaan.
Siinä vaiheessa kun absit astuu mukaan alkaa poljin potkia ja rutista.
Autoissa on 2-piiriset jarrut ja riippuu piirien jaosta 2rengasta jarruttaa aina ja vanhoissa volvoissa on etupää jaettu vielä 2 piiriin joten etupääkin jarruttaa osittain.
Kaikkien pitäisi kokeilla ja opetella jarruttamaan abs jarruilla ettei säikähdä kun absit menee päälle.