Opettajien vähättelevät kommentit oppilaille
https://yle.fi/uutiset/3-11431717
”En olisi odottanut tätä sinulta”, ja syytöksiä plagioinnista. Olen kohdannut ihan samanlaista vaikka olen suomalainen, eivät siis vähättele vain ulkomaalaistaustaisia, vaikka uskon että he saavat todella paljon noita kommentteja. Mietin vain että mikä opettajia vaivaa, ja miksi he täräyttävät tuollaisia kommentteja ylipäätään oppilaille!
Tottakai aina selitin että eikun minä itse tein tämän, mutta en ole unohtanut noita kommentteja ja asenteita vieläkään. Olen nyt aikuinen ja sittemmin yliopiston hyvin arvosanoin käynyt, pidin oman pääni ja yritin parhaani mukaan olla välittämättä opettajien ennakkoasenteista. Opettajien kuuluisi kannustaa, ei vähätellä ja syytellä vaikka tulisi vaatimattomasta taustasta, oppilas olisi ujo, tai kuuluisi johonkin vähemmistöön.
Kommentit (10)
Joo, mäkin muistan nämä kommentit opettajilta: ei susta ole yhtään mihinkään, et kai luule pääseväsi pois tästä koulusta (yläaste), kiva nähdä, että kerrankin edes yritit (posterista). Aika erikoisia kommentteja siinä mielessä, että kouluarvosanani ovat aina olleet ihan hyviä ja en ollut mikään koulun huligaani tai häirikkö. Ihan normaali teini-ikäinen tyttö. Nykyisin ihan normaali työssäkäyvä äiti. AMK:n kävin lukion jälkeen. Mutta jos olisi ollut mun yläasteen opettajia uskominen, niin eihän minusta olisi pitänyt tulla yhtään mitään, että turha edes yrittää. Mikäköhän heitä oikeasti närästi mun kohdalla?
Olen yläkoulun aineenope ja tunnistan aika usein oppilaiden plagiointeja. Siihen on olemassa ihan sellaisia hakukoneita, joihin voi syöttää tekstiä ja katsoa, löytyykö samoja tekstejä muualta netistä. Toisaalta törmään useamman oppilaan sanasta sanaan samaan tekstiin esim kotona tehdyissä esseissä. Oppilaat eivät ymmärrä, että kyllä opettaja lukee ajatuksella ne vastaukset ja helpostikin huomaa, jos useampi vastaa pitkän vastauksen sanasta sanaan samoin.
Joudun ikäväkseni puuttumaan näihin tapauksiin. Se ei ole kiva juttu minullekaan. Huijaamalla ei silti voi oppilasta eteenpäin päästää. Ja ihan varmasti olen myös monesti todennut, että olen pettynyt oppilaan toimintaan. Kertaakaan ei ole epäilykseni mennyt pieleen, ja monta kertaa oppilas on luvannut, ettei enää toimi niin.
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun aineenope ja tunnistan aika usein oppilaiden plagiointeja. Siihen on olemassa ihan sellaisia hakukoneita, joihin voi syöttää tekstiä ja katsoa, löytyykö samoja tekstejä muualta netistä. Toisaalta törmään useamman oppilaan sanasta sanaan samaan tekstiin esim kotona tehdyissä esseissä. Oppilaat eivät ymmärrä, että kyllä opettaja lukee ajatuksella ne vastaukset ja helpostikin huomaa, jos useampi vastaa pitkän vastauksen sanasta sanaan samoin.
Joudun ikäväkseni puuttumaan näihin tapauksiin. Se ei ole kiva juttu minullekaan. Huijaamalla ei silti voi oppilasta eteenpäin päästää. Ja ihan varmasti olen myös monesti todennut, että olen pettynyt oppilaan toimintaan. Kertaakaan ei ole epäilykseni mennyt pieleen, ja monta kertaa oppilas on luvannut, ettei enää toimi niin.
Ja sun mielestäsi aloituksessa oli siis kyse tästä? Missä on sisälukutaitosi?
Olin ujo koulussa ja opino-ohjaaja yritti jatkuvasti lytätä unelmiani tämän takia. En ikinä kuunnellut ja kävin haluamani lukion hyvin arvosanoin ja opiskelen nyt iloisena ja hyvin pärjäävänä alaa mihin en kuulemma sovi :)
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun aineenope ja tunnistan aika usein oppilaiden plagiointeja. Siihen on olemassa ihan sellaisia hakukoneita, joihin voi syöttää tekstiä ja katsoa, löytyykö samoja tekstejä muualta netistä. Toisaalta törmään useamman oppilaan sanasta sanaan samaan tekstiin esim kotona tehdyissä esseissä. Oppilaat eivät ymmärrä, että kyllä opettaja lukee ajatuksella ne vastaukset ja helpostikin huomaa, jos useampi vastaa pitkän vastauksen sanasta sanaan samoin.
Joudun ikäväkseni puuttumaan näihin tapauksiin. Se ei ole kiva juttu minullekaan. Huijaamalla ei silti voi oppilasta eteenpäin päästää. Ja ihan varmasti olen myös monesti todennut, että olen pettynyt oppilaan toimintaan. Kertaakaan ei ole epäilykseni mennyt pieleen, ja monta kertaa oppilas on luvannut, ettei enää toimi niin.
Nyt ei puhuta mistään tuollaisesta.
Opettajat, varsinkin ne jotka ovat olleet ammatissaan 10v tai kauemmin, ovat väsyneitä, turhautuneita, vihaisia ja purkavat sen ketutuksen tietysti oppilaisiin. Alaa tai työpaikkaa ei uskalleta vaihtaa, kun pelottaa. Samahan se on joka alalla missä toimitaan ihmisten keskellä, asiakaspalvelussa. Lastenhoidossa, sairaanhoidossa, opettamisessa, kaupoissa, puhelinpalveluissa jne.
Nämä lyttäykset pitäisi nähdä kontekstissaan. Esimerkiksi jos keskiarvoltaan 8,5 oppilas ilmoittaa menevänsä lukioon, jossa on keskiarvorajana 9,6. Oppilas kuulee vain sen, ettei tuolla keskiarvolla pääse lukioon ymmärtämättä sen koskevan vain näitä korkean rajan lukioita.
Valitettavasti plagiointi on todella yleistä. Jos yksi ryhmällinen palauttaa jonkin esseen tms. on joukossa aina muutama plagiaatiksi laskettava. Ennen asiaan sai selvyyttä vain oppilasta tenttaamalla, nykyään erilaiset hakukoneet auttavat opettajaa todistamaan plagioinnin.
Mun lapaen keskiarvo oli 9,8. Opo yritti sitkeästi ohjata häntä lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat, varsinkin ne jotka ovat olleet ammatissaan 10v tai kauemmin, ovat väsyneitä, turhautuneita, vihaisia ja purkavat sen ketutuksen tietysti oppilaisiin. Alaa tai työpaikkaa ei uskalleta vaihtaa, kun pelottaa. Samahan se on joka alalla missä toimitaan ihmisten keskellä, asiakaspalvelussa. Lastenhoidossa, sairaanhoidossa, opettamisessa, kaupoissa, puhelinpalveluissa jne.
Täh? Itse olen ollut opena 25 vuotta, enkä ole turhautunut enkä vihainen.
Opettajilla on käsissään hermostuneimmat oppilaat koskaan, mutta minusta tosi hienosti yritetään tätä jengiä viedä eteen päin, ainakin meidän yläkoulussa. Parhaamme yritetään. Toivoisin, että koulussa jonkin open taholta huonosti kohdelluiksi tulleet eivät yleistäisi liikaa.
Minun adoptiotaustaista lastani pidettiin jonkinlaisena ”luokan lemmikkinä” joka lähtökohtaisesti oli surkeampi kuin muut. Ei kannustettu, eikä uskottu.
Vaihtoi koulua ja oli kuin eri oppilas.