Palvelu saatu*Tuote saatu
Olenko ainoa ketä ärsyttää etenkin tähän korona-aikaan nähdä jatkuvasti sosiaalisessa mediassa vaikuttajien profiileissa yletöntä kulutusjuhlaa ja ”pientuottajien” ja kotimaisten yritysten heille alituiseen ojentamia uusia tavaroita? Esimerkkinä tästä vaikkapa tunnettuja Mmiisas, eilen oli Marimekolta *saatu paita, tänään Minna Parikalta *saadut kengät ja lisäksi kampaamosta *saatu uudet hiukset. Jos kotimaisen tekijän työtä arvostaa niin kovasti niin omaan jakeluun ei mene se, miksi vaikuttajat (jotka tienaavat kymmeniä tuhansia vuodessa) eivät voi maksaa palveluistaan, kuten tavalliset ihmiset. Etenkin Mmiisas tekee lisäksi tuota palveluiden saamisen ilmoittamista todella pienellä präntillä aina omissa julkaisuissaan. Hän ei toki ole ainoa tähän syyllistynyt somettaja.
Mielestäni oli esimerkiksi aivan ihana kampanja kun Strictly Style -bloggaaja teki yhteistyöyrityksensä kanssa kampanjan jossa arpoivat sotetyöntrkijöille hemmottelupaketteja. Tällainen ainakin itseeni vetoaa paljon enemmän, kuin jatkuva lahjonta somettajan omaan käyttöön (ja muutenkin monet heistä hukkuvat jo valmiiksi tavaraan).
Mietteitä?
Kommentit (16)
Eiks se oo laitonta jos ei mainitse et on saatu ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Eiks se oo laitonta jos ei mainitse et on saatu ilmaiseksi?
Taitaapa olla
Kyllä minustakin tuntuu, että vaikuttajista heidän pitäisi saada kaikki käyttämänsä hyödykkeet ilmaiseksi tai vähintään yhteistyön kautta aina keittiöremonteista ja muuttopalveluista viikonlopun ruokiin.
Minusta "tuote saatu" kuulostaa siltä, että firma x nyt vaan halusi lähettää paketin mun postilaatikkoon, olin vaan et okei, täs mä nyt laitoin hän saadun paidan päälle, oon aika VIP, ilmasta kamaa nyt vaan tulee jostain.
Jos ei ole kyse yllämainitusta, niin eikö "yhteistyössä x:n kanssa" olisi jotenkin kivemmin sanottu.
"Ilmasta kamaa mulle" vs. "yhteistyössä tässä jeesaan pienyrittäjää"
Ainakin Saksassa somettajien kuuluisi mainita jos tuote on saatu vaikkei olisi kyse yhteistyöstä.
Onhan tuo ilmaisen ja ylipäätään uuden tavaran määrä jota somettajille tuputetaan aivan hirveää. Mun mielestä jotkin vaikuttajat ovat tehneet päätöksen, etteivät ota 'randomisti' vastaan uutta tavaraa miltään yritykseltä, sillä he haluavat vähentää kuluttamista. Tuntuu hullulle, että toiset taas ovat joka toinen päivä uudet, saadut vaatteet päällä sosiaalisessa mediassa. Ikävänä lieveilmiönä tämä näkyy niille seuraajille (esimerkiksi nuorille), jotka eivät ymmärrä eroa oman elämänsä ja näiden vaikuttajien elämäntilanteen välillä vaan he kasvavat siihe, että tällainen uuden (ja erittäin kalliin, esimerkiksi marimekon t-paidat saattavat olla 80e, Uhanan housut lähes 200) tavaran jatkuva hankkiminen on normaalia.
Tämähän on yksi markkinoinnin muoto, josta markkinoinnin tekijä saa korvauksen. Hassua olisi, jos tehdäkseen tuotteesta mainoksen joutuisi ensin maksamaan ko. tuotteesta, etenkin jollei erillistä rahapalkkiota ole sovittu.
Kyllä mainostoimistoillekin toimeksiantaja toimittaa tarvittavat tuotteet kuvauksiin ja testattavakdi. Toimittajillekin jutun toivossa lähetetyt meikit, ruokatuotteet jne. jäävät omaan käyttöön.
Ainoastaan jaksaa ärsyyntyä tollasesta ja vieläpä vaivautuu kitisemään täällä. Onko niitä pakko lukea ja katsoa, jos noin ärsyttää?
Se on työtä. Työstä maksetaan. Parempi olisi vissiin elää työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan jaksaa ärsyyntyä tollasesta ja vieläpä vaivautuu kitisemään täällä. Onko niitä pakko lukea ja katsoa, jos noin ärsyttää?
Se on työtä. Työstä maksetaan. Parempi olisi vissiin elää työttömänä.
Ainoastaan suomalainen* hups ja hups
Saavat "ilmaiseksi" eli maksavat veron osuuden tuotteesta. Monelle sometyypille lähetetään tavarag vain kuvattavaksi, tekevät yhteistyöpostauksen, lähettävät tavarat takaisin, palkkio tilille josta maksetaan verot.
Voin paljastaa, että kaikki vaikuttajat eivät ole rikkaita. Osalla se ”tuote saatu” näkyy vasta ensimmäistä kertaa.
Tuo tuote tai palvelu saatu tai kaupallinen yhteistyö tms. on sentään parempi kuin "tämmöinen tuli ihan vaan postissa" No ei se itseasiassa noin vain tule. Kyllä siihen ensiksi tarvitaan jonkunlainen kontakti luotuna.
Se on sille pienyrittäjälle huomattavasti halvempaa mainosta kuin esimerkiksi lehti-google-telkkari-radio-yms mainonta
Vierailija kirjoitti:
Se on sille pienyrittäjälle huomattavasti halvempaa mainosta kuin esimerkiksi lehti-google-telkkari-radio-yms mainonta
Joo, näköjään monet ei ymmärrä, että toi saattaa vähän kasvattaa taloutta.
Se on markkinointityötä. He esittelevät tuotteita. Ihan samoin kuin mainostoimisto ottaa palkkion tekemästään mainoksesta. Eli ei ärsytä.