Olen pyöräilijä, mutta en osaa liikennemerkkejä.
Välillä olen saanut huutoa, kun ajelen vähän väärissä paikoissa. Sellainen on tuntunut aika ikävältä.
Kommentit (22)
Ajoneuvon kuljettajalla pitää olla riittävä tietämys liikennesäännöistä ja -merkeistä. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
Eihän pyörä nyt sentään mikään ajoneuvo ole.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pyörä nyt sentään mikään ajoneuvo ole.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoluokat
Siksi mä varon aina kaikkia pyöräilijöitä.
Joillain autoilijoilla on kummallinen käsitys, että pyöräilijä osaa lukea autoilijoiden liikennemerkkejä ;(
Zinc
Sitten työnnetään auto vaikka väkisin eteen, koska MINULLA on OIKEUS.
Ei se pyöräilijä sitä tiedä. Ne merkithän luetaan vain autokoulussa.
Siksi autokoulu pitäisi käydä jo peruskoulussa. Olen tämän kertonut hallituksellekin, muttei kiinnosta ..
Zinc
Suurin osa fillaroijista ei noudata liikennesääntöjä ja ajelee miten sattuu. Mm. ajoneuvolla ajo kielletty merkki jätetään lähes aina noudattamatta.
Katso trafin sivuilta. Ei niitä kovin paljon ole. Ja pyöräilijöitä koskevia vielä vähemmän. Liikennemerkkien tuntemus sinänsä ei vielä takaa, että osaa pyöräillä oikein liikenteessä. Täytyisi tietää myös liikennesäännöt. Niitä ei valitettavasti pyöräilijöiltä vaadita. Kaikille pakollinen maksuton ajokouluteoria olisi hyvä lisätä opetussuunnitelmaan vaikka yläasteella suoritettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siksi mä varon aina kaikkia pyöräilijöitä.
Joillain autoilijoilla on kummallinen käsitys, että pyöräilijä osaa lukea autoilijoiden liikennemerkkejä ;(
Zinc
Mitkä on autoilijoiden liikennemerkit????
Toki osa merkeistä koskee vain autoja mutta voi olla myös jalankulkijallekin olevia merkkejä joista ei muiden tarvitse välittää.
Liikennemerkit koskevat jokaista joka liikkuu liikenteessä ja ne vaan pitäisi osata kaikkien.
Miten niitä voisikaan olettaa pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden osaavan, kun heidän ei tarvitse käydä mitään pyöräily- tai kävelykoulua kuten autoilijoiden joutuu käydä autokoulun.
Ei kannata opetella kun ne menee uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata opetella kun ne menee uusiksi.
Ihan samat merkit ja merkitykset ne on. Näyttävät hieman erilaisilta, mutta ovat tunnistettavissa. Ihan yhtä lailla ne näyttää eri maissa vähän erilaisilta.
Ihan pyöräilijän oman turvallisuuden takia kannattaa edes googlata pyöräilijää koskeva säännöt. Autoilijan on ihan mahdoton arvata, mistä milloinkin puskan takaa joku suhaa eteen. Ja kyllä se on yleensä se pyöräilijä joka siinä eniten kärsii tai sen pyöräilijän omaiset.
Pakko kyllä sanoa, että voisi ne autoilijatkin niitä sääntöjä kerrata ja keskittyä enemmän siihen liikenteeseen kuin älylaitteeseen tai kanssamatkustajiin. Minua ihmetyttää kovasti, miksi sen iuskin pitää ottaa katsekontakti siihen vieressäistujaan, kun juttelevat. Eiköhän se kaveri siinä vieressä ymmärrä, että sille puhutaan, vaikka kuski seuraiskin liikennettä eikä kaverin ilmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pyörä nyt sentään mikään ajoneuvo ole.
Ei pyöräilijöiden mielestä. Lain mukaan kuitenkin on...
Autokouluun vuan teoriatunneille.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa fillaroijista ei noudata liikennesääntöjä ja ajelee miten sattuu. Mm. ajoneuvolla ajo kielletty merkki jätetään lähes aina noudattamatta.
Iso osa autolla liikkuvista ei osaa väistää suojatielle astuvaa jalankulkijaa.
Kumpi on vaarallisempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pyörä nyt sentään mikään ajoneuvo ole.
Ei pyöräilijöiden mielestä. Lain mukaan kuitenkin on...
Tarkoitat autoilijoiden mielestä?
Koska ajoradalla ei saisi ajaa...
Ne on sellasii naapurustonn@tseja, jotka aina valittaa kaikesta muustakin. Onko se nyt vaarallista joskus pyöräillä jossain, missä kuitenkin tie kulkee.