Saksassa, Espanjassa ja Ranskassa hyvin toimiva nopea junaliikenne tiukasti valtion omistuksessa
Miksi Suomessa fantasioidaan VR:n yksityistämisestä ja "vapaasta kilpailusta", kun samaan aikaan isot EU-maat, joissa volyymin puolesta saattaisi ollakin markkinaa useammalle firmalle, pitävät junaliikenteen tiukasti valtion omistuksessa?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Hienosti tosiaan toimii siellä.
Miltä osin ei toimi? VR saa vain haaveilla 300 km/h/n nopeuksista, jotka on tuolla arkipäivää.
Noissa maissa on hiukan enemmän väkeä., joten raideliikenteelle on käyttäjiä/ maksajia paria kertaluokkaa enemmän.
Muuten, kuka yksityinen on niin h.ullu että ryhtyisi Suomessa tarjoamaan junaliikennepalvelua? Kohta niille laitettaisiin valtion taholta joku toimintavarmuusmääräys, joka pakottaisi vetämään kiskot maan alle. Tai muuten eliminoimaan talven vaikutuksen aikatauluihin.
Ja toki joka syrjäkylälle oma pistoraide.
Vierailija kirjoitti:
Noissa maissa on hiukan enemmän väkeä., joten raideliikenteelle on käyttäjiä/ maksajia paria kertaluokkaa enemmän.
Muuten, kuka yksityinen on niin h.ullu että ryhtyisi Suomessa tarjoamaan junaliikennepalvelua? Kohta niille laitettaisiin valtion taholta joku toimintavarmuusmääräys, joka pakottaisi vetämään kiskot maan alle. Tai muuten eliminoimaan talven vaikutuksen aikatauluihin.
Ja toki joka syrjäkylälle oma pistoraide.
No jos annetaan monipoliasema ja vapaa hinnoitteluoikeus, niin kyllä tuolla on carunoita innokkaana tulossa junafirmaa pystyttämään...
miksi suomessa on junat AINA myöhässä???
Ei oo Japanissa ei oo ja asukasmäärät miljoona kertaa isompi. EI ollu ees italiassa. Junat tuli aina ajallaan. Puhumattakaan saksasta. Mikä helevetti siinä on et suomessa juna toimii niinku venäjällä. Tulee jos tulee
Joku Ranskakin haistattaa pitkät sellaisille kilpailutusvaatimuksille, joita Suomi noudattaa pilkulleen.
junaliikenne on valtion omistuksessa koska se tekee niin paljon persnettoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa maissa on hiukan enemmän väkeä., joten raideliikenteelle on käyttäjiä/ maksajia paria kertaluokkaa enemmän.
Muuten, kuka yksityinen on niin h.ullu että ryhtyisi Suomessa tarjoamaan junaliikennepalvelua? Kohta niille laitettaisiin valtion taholta joku toimintavarmuusmääräys, joka pakottaisi vetämään kiskot maan alle. Tai muuten eliminoimaan talven vaikutuksen aikatauluihin.
Ja toki joka syrjäkylälle oma pistoraide.
No jos annetaan monipoliasema ja vapaa hinnoitteluoikeus, niin kyllä tuolla on carunoita innokkaana tulossa junafirmaa pystyttämään...
Aivan, mutta siinä on sellainen ongelma että Suomalaisilla on niitä autoja aika kivasti. Se on jo nyt VR:n ongelma että autolla pääsee halvemmalla.
En usko että hintoja voisi korottaa.
Paitsi jos hallitus tekee jotain radikaalia vaikka polttoaineen verotukselle. Se + raideliikenteen yksityistäminen yhdessä taas on kuoleman suudelma niille puolueille jotka siihen ryhtyvät.
Sataisi persujen laariin, korkealta ja kovaa.
Saksassako toimiva junaliikenne?
Se on yksi iso vitsi. VR toimii kuin unelma siihen verrattuna. Asun Saksassa, ja en voi koskaan luottaa saksalaisiin juniin, kirjaimellisesti mikään ei toimi. Jos eivät ole myöhässä niin ovat rikki vähintään. Vähänkin tärkeä tapaaminen tiedossa niin otan suosiolla bussin vaikka olisi pitkäkin matka. Paljon luotettavampia.
Vierailija kirjoitti:
miksi suomessa on junat AINA myöhässä???
Ei oo Japanissa ei oo ja asukasmäärät miljoona kertaa isompi. EI ollu ees italiassa. Junat tuli aina ajallaan. Puhumattakaan saksasta. Mikä helevetti siinä on et suomessa juna toimii niinku venäjällä. Tulee jos tulee
Ainakin Ranskassa ja Espanjassa on ihan erilliset raiteet nopeille junille. Ne voi painaa menemään kolmea sataa koko matkan eikä tarvi väistellä tavara- ja paikallisjunia. Suomi nyt vaan on niin vähäväkinen maa, että ei ole taloudellisesti järkevää tehdä omia raiteita nopeille matkustajajunille ja siksi tulee myöhästymisiä, kun pitää muita junia odotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa maissa on hiukan enemmän väkeä., joten raideliikenteelle on käyttäjiä/ maksajia paria kertaluokkaa enemmän.
Muuten, kuka yksityinen on niin h.ullu että ryhtyisi Suomessa tarjoamaan junaliikennepalvelua? Kohta niille laitettaisiin valtion taholta joku toimintavarmuusmääräys, joka pakottaisi vetämään kiskot maan alle. Tai muuten eliminoimaan talven vaikutuksen aikatauluihin.
Ja toki joka syrjäkylälle oma pistoraide.
No jos annetaan monipoliasema ja vapaa hinnoitteluoikeus, niin kyllä tuolla on carunoita innokkaana tulossa junafirmaa pystyttämään...
Miksiköhän tässä maassa pitää olla noita monopoleja. Noille raiteillehan mahtuisi useampikin firma ajelemaan.
Hienosti tosiaan toimii siellä.