Sosialisen median vaikuttaja, tverkkaaja ja lifecouch...WTF, nämäkö uuden sukupolven ammatteja???? Aivan hulluksi menee, noihan on harrastuksia....huhu
Että nykyajan ammatteja vai??? Naurettavaa. Eikö nuoret ihmiset tänä päivänä hanki kunnon ammatteja?? Haluavat vain flow with the day...tyyliin.
Kommentit (52)
Pyöveli, kamariherra ja hovinarri wtf?? Nämäkö vanhan sukupolven ammatteja. Eikä taida enää valaanpyytäjiäkään olla. Aivan hulluksi menee... Oi aikoja oi tapoja.
No jos sillä elättää itsensä, niin sitten se on ammatti. Ihan sama, mitä joku siitä ajattelee.
Totta. Miksei hyvät ammatit kelpaa kuten urinaattori, rupikonnalääkäri, reikäkorttilävistäjä sekä tarkastuskarjakko? Ihme hapatusta.
Harrastus muuttuu ammatiksi, kun muut alkavat maksaa siitä.
Paras esimerkki on nämä tubettajat.
Jos löydät maailmanlaajuisesti tarpeeksi kiinnostavan aiheen, voit saada siitä elantosi.
Toki jos aihe alkaa olla todella kiinnostava, tulee kilpailijoita.
Twerkkaajaa vertasin kaikkiin muihin esiintyjiin. Jos olet tarpeeksi hyvä, joku aina maksaa. Jos et jää juttu harrastukseski.
Sehän on oikestaan hienoa, että joku on saanut harrastuksestaan ammatin. Parempihan se aina on, että saa vielä palkkaa sellaisesta mitä tykkää tehdä muutenkin.
Mitäs ne jääkiekkoilu ja jalkapallo olikaan alkuvaiheessa?
HARRASTUKSIA
Ihan typerää!! Se on seurausta kun vanhemmat ei osaa kasvattaa lapsistaan eläjää. Ei tarvita myöskään perseenheiluttajia eikä mitään somejuttuja.
Hyvä, että tulee uusia ammatteja vanhojen, katoavien ammattiryhmien tilalle. Automaatio ja robotit kun ovat syrjäyttäneet ihmiset monilla aloilla, ja sama meno tulee vain jatkumaan/pahenemaan.
Vaikuttaja on typerin nimike mitä voi olla.
Kateus vie kalatkin vedestä. Kyllähän jokaisen täytyy tehdä ärsyttävää páskahommaa, ettei vaan tule Erkille ja Pirkolle paha mieli ja aliarvosteta heidän uhrautumista 😀
Jos itsensä elättävät näillä ammateilla niin en näe mitään moitittavaa siinä. Mikäs sen mukavampaa heille kun ovat itse voineet kehittää mieluisesta harrastuksesta elannon.
Nuoret ihmiset palstalla ajattelevat noin, suorastaan vanhanaikaisesti.
Uusia ammatteja syntyy koko ajan, kun entisiä ammatteja kuolee pois digitaalisaation vallatessa lähes kaikki alat.
Tämähän on normaalia kehitystä.
Ammatti kuin ammatti, kunhan sillä elättää itsensä. Olisiko parempi lojua sohvanpohjalla tukien varassa, kuin käyttää niitä taitoja osaamista, joita ihmisellä on?
Vaikuttaa kateudelta, kun toiset viitsivät töitä.
Ei tarvi tienata kun Kela maksaa.
Mä en käsitä, miksi sitä fittness-ohjelman mainosta pitää tulla tyyliin sata kertaa päivässä ja miks sen pitää olla niin vietävän pitkä! Mun on pakko aina silloin pistää tv äänettömälle, en kestä niitä muikkeja yhtään. En takuulla katso sitä sarjaa, kyllä siihen on jo kyllästynyt ennen kuin se on alkanutkaan. Ja just, nääkö tosiaan on jotain ammatteja? Ei siinä mitään, jos sillä itsensä elättää, mutta elättääkö koko loppuiän? Kun kaikki perustuu siihen, että olet nuori ja terve ja ainakin omasta mielestäsi hyvän näköinen. Riittääkö asiakkaita koutsaajille ian kaiken?
Noita hää- ja hääpukumainoksia ei jaksaisi yhtään enää myöskään. Silloin kanssa menee telkkari äänettömälle, eli ei ainakaan mun kohdalla tapahdu kiinnostumista ko. ohjelmiin. Mainostakaa vaan vaikka kuinka, ei tehoa. Mainoksen ei kuuluisi olla niin pitkä, että katsojat kyltääntyy jo siihen. Itse ohjelmaa ei viitsi enää katsoakaan, kun se sitten joskus monien kuukausien päästä oikeesti alkaa.
Millainen koulutus muuten vaaditaan sosiaalisen median vaikuttajalta, jos se kerran on ammatti? Ja miten ihminen luokittelee itsensä sosiaalisen median vaikuttajaksi, mitä perusteita siihen tarvitaan? Minuun ainakaan ei ko. henkilö ole vaikuttanut ikinä mitenkään, vaikka nk. sosiaalista mediaa käytänkin monissa asioissa.
Itselle tuli mieleen tuosta ohjelman mainoksesta, missä nämä "ammatit" esitellään, että se life couch on parikymppinen nuori. Niin jotenkin puistattaa ajatus sellaisesta "elämän valmentajasta". Kun varmaan sellaiset ihmiset, jotka turvautuu johonkin life couchiin, on todella hukassa itsensä ja oman elämänsä kanssa (kuka muu maksaisi jostain noin älyttömästä, jollei ole jotenkin hieman sekaisin??), niin hirvittää että heitä sitten on neuvomassa ihminen, jolla hömppäkoulutuksen lisäksi ei ole edes sitä elämänkokemustakaan vielä ehtinyt kertyä. Toivottavasti ei saa kovasti vahinkoa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Harrastus muuttuu ammatiksi, kun muut alkavat maksaa siitä.
Paras esimerkki on nämä tubettajat.
Jos löydät maailmanlaajuisesti tarpeeksi kiinnostavan aiheen, voit saada siitä elantosi.
Toki jos aihe alkaa olla todella kiinnostava, tulee kilpailijoita.
Twerkkaajaa vertasin kaikkiin muihin esiintyjiin. Jos olet tarpeeksi hyvä, joku aina maksaa. Jos et jää juttu harrastukseski.
Ja kyllä YouTubettajiltakin taitoa vaaditaan. Täytyy ensinnäkin olla kiinnostava persoona ja osata markkinoida itseään. Usein menestyneillä YouTubereilla on paljon oman alansa erikoisosaamista takana.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaja on typerin nimike mitä voi olla.
Vaikuttaja, korvalääkärin apulainen.
No jos jollekulle maksetaan jostain somevaikuttamisesta tai lifekoutsaamisesta niin silloinhan se on työ ja hienoa toisaalta että joku työllistää itsensä, onpahan töitä enemmän muille jakaa. Toisaalta toivoisin että moni arvostaisi kuitenkin koulutusta ja asettaisi tavoitteet vähän korkeammalle, että nuorille vähän fiksumpaa esimerkkiä kuin nämä, harvemmin nuo on kovin kestäviä juttuja vanhaksi asti mutta toki ehtii sitten vanhanakin jotain muuta tehdä. Jossain määrin toivoisin että nuo somevaikuttamiset loppuisi jo, silloin kun on kyse näistä kulutusmuotiblogeista/vlogeista joissa joku esittelee mitä on saanut/ostanut ja joitain se kiinnostaa sitten siinä määrin että joku sillä tienaa. Vähän ankeaa jotenkin tuollainen, ennemmin kannattaisin youtubessakin vloggaajia jotka oikeasti panostavat sisältöönsä ja joista joku voi ehkä oppiakin jotain välillä, ei vain niitä jotka on tyyliin "moikkuli kaikki, tässä mun uus laukku ja kaksimiljoonaa sanaa siitä ja sitten heippa vaan kaikille, kattokaa jatkossakin että voin ostaa/saada uuden laukun ja ostakaa tekin". Kaikki vain mainostamista ja mainostamista ja sen esittelyä mitä on ostanut, ainakin monissa ulkomaalaisissa vlogeissa. Kiinnostavampia ne joissa on muutakin sisältöä, ei vain joku tyyppi joka on alkanut "life style creatoriksi" ja mainostaa vain kaikkea.
Mitä vikaa life coachissa ammattina?