Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä asiantuntijoita elintarvikeyhtiöiden tuotevalikoimaan liittyen?

Vierailija
25.01.2020 |

Silloin tällöin aina mietin tiettyjä valikoima-asioita ja nyt päätin kysyä josko joku oikeasti olisi tällä alalla. Eli. Hämärästi muistan jostain vuosien takaa kuulleeni niinkin hullun väitteen että elintarvikevalmistaja saattaa lakkauttaa kaikkein suosituimman tuotteen valmistamisen, koska se syö markkinaosuutta firman muilta tuotteilta? Voiko olla näin todella?? Eli englanninlakut ja Pappagallon lakujäätelö ovat menneet penkin alle koska ovat niin hyviä ettei kukaan osta muuta?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/2 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alan asiantuntija, mutta olen huomannut saman ilmiön yleisesti. Etenkin kosmetiikassa on aika satavarmaa, että suosikiksi nouseva tuote lopetetaan melko pian.

Valmistajat eivät välitä siitä, että joku tuote on supersuosittu, vaan voivat lopettaa sen valmistuksen ihan niin kuin vähemmän suositun tuotteenkin. Syitä on varmaan monia: raaka-aineen hinnat voivat nousta, kuluttajien seuraamat trendit pitää ennakoida ennen kuin muutos tapahtuu, yritys haluaa tuoda markkinoille jotain uudenlaista, myös eri maissa ja alueilla myytävien tuotteiden kokoonpano vaihtuu, jne...

Mutta selvästi tuo suositun tuotteen lopettaminen on selkeä ilmiö. Siinä voi olla kyse siitä kuten sanoit että kun sitä yhtä suosikkituotetta ei ole tarjolla kaupassa (loppunut suosion takia), eivät asiakkaat yleensä suostu ostamaan korvaavaa tuotetta vaan eivät osta mitään. Tai ehkä siirtyvät sitten kokonaan toisen valmistajan tuotteisiin etsimään korviketta.

Otetaan huulikiilto esimerkiksi. Siis kun asiakas ei löydä liikkeestä sitä ihanaa pinkinväristä mattaa nudesävyä, eihän hän osta kirkkaanoranssia kiiltoa samasta sarjasta ja kiiltävää beigemmänsävyistä kiiltoa merkin toisesta sarjasta sen sijaan, vaan joko etsii toiselta merkiltä vastaavaa nudesävyä (yleensä ei täysin samaa löydy) tai ei osta mitään. Samoin on varmaan elintarvikkeissa, joissa etenkin jokin makuvaihtoehto nousee suosikiksi.

Kun suosittutuote lopetetaan, joillekin asiakkaille kelpaa korvikkeeksi saman valmistajan uudempi tuote tai toisen valmistajan tuote, mutta toisille ei. Jotkut ihmiset eivät unohda suosikkiaan kun sen valmistus lopetetaan, joten ensin hamstrataan kaikki kaupoista löytyvät jämät, sen jälkeen etsitään lisää verkkokaupoista, kenties ulkomailta asti.

USA:ssa onkin huomattu tämä juuri kosmetiikassa ja siellä on perustettu yrityksiä, jotka hankkivat varastoon juuri näitä suosikkituotteita, joiden uskovat olevan lopetusuhan alla. Sitten kun tuotetta ei enää muualta saa, niin kuluttajat saattavat ko. yrityksistä ostaa suuremmankin määrän suosikkiaan -- sen sijaan että etsisivät uutta korvaavaa tuotetta.

Elintarvikealalla tuollainen ei toimi koska ruokatuotteiden käyttöaika on niin lyhyt, plus on kylmäketjut ja muut systeemit. Tälläkin palstalla on usein tehty pitkiä ketjuja siitä, mitä lopetettuja tuotteita kaivataan, ja siitä päätellen, jos jossain olisi (ihmeen kautta) myynnissä viimeisten 40 vuoden aikan lopetettuja suosikkikarkkeja, -jäätelöitä ja -suklaita sekä -ruokatuotteita, niin varmaan olisi pitkääkin pidemmät jonot ovella :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan