Onko teidän lasten koulussa ohjattua välituntitoimintaa?
Mietin kun erään ystävän alakouluikäinen lapsi joutuu kuulemma olemaan koulussa aina yksin, että miksi koulu antaa tuollaista tapahtua. Asun itse lapsineni muualla kuin Suomessa ja lasteni koululla välitunnilla on aina myös ohjattua yhteistä tekemistä, johon voi mennä mukaan kuka vain. Eikö tuota nyt olisi helppo järjestää kaikissa kouluissa. Joskus tuntuu että Suomessa vain levitellään käsiä tuon ongelman edessä, että joku eristetään porukasta. Se on yksi kiusaamisen muoto ja erittäin vahingollista lapsen henkiselle terveydelle.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Osassa kunnan kouluista on, osassa ei. Ilmeisesti järjestäjän viitsimyksestä kiinnni. Meidän muksun koulussa on yhtenä välituntina päivässä ohjattua ohjelmaa.
Parempi tuokin kai kuin ei mitään. :/
Meidän lasten koulussa lapset saavat itse pitää toisilleen kerhoja välituntisin. Liikuntasalissa on useampi jumppakerho ja futiskerho, on askartelukerhoa, on leikkikerhoa jne. Näihin saa kuka vaan mennä ja siis isommat oppilaat vetävät ja opettajat valvovat.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa lapset saavat itse pitää toisilleen kerhoja välituntisin. Liikuntasalissa on useampi jumppakerho ja futiskerho, on askartelukerhoa, on leikkikerhoa jne. Näihin saa kuka vaan mennä ja siis isommat oppilaat vetävät ja opettajat valvovat.
Siis opettajat on niin laiskoja että laittavat lapset tekemään omat työnsä???
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa lapset saavat itse pitää toisilleen kerhoja välituntisin. Liikuntasalissa on useampi jumppakerho ja futiskerho, on askartelukerhoa, on leikkikerhoa jne. Näihin saa kuka vaan mennä ja siis isommat oppilaat vetävät ja opettajat valvovat.
Toihan kuulostaa hienolta idealta. Voiskohan tota kopioida, kun ei oo meiän koulussa kerhomäärärahoja. Tostahan ei tuu edes lisää kustannuksia.
Suurin ongelma suomen kouluissa on opettajien mukavuuden haluisuus. Välitunnilla haluttaisiin vaan taukoilla, eikä olla yhtään kiinnostuttu lasten hyvinvoinnista. Tärkeintä on että saa pitkät lomat ja kolmen tonnin palkkashekin kerran kuussa tililleen.
AP: voisiko ystäväsi vaikuttaa tilanteeseen menemällä mukaan vanhempaintoimintaan. Saisi vaikuttaa tällä tavalla. Vanhemmilla on uskomattoman paljon valtaa nykykoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä pidäkään
Miten niin ei pidä? Onko se joku pyhä oikeus Suomessa saada eristää jotkut lapset olemaan yksin?
Vierailija kirjoitti:
AP: voisiko ystäväsi vaikuttaa tilanteeseen menemällä mukaan vanhempaintoimintaan. Saisi vaikuttaa tällä tavalla. Vanhemmilla on uskomattoman paljon valtaa nykykoulussa.
En usko. Ei ole sen tyylinen ihminen. Hyvin introvertti. Mutta itse aion kyllä keksiä jotain. En voi jättää tätä näin, vaikkei ole edes oma lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa lapset saavat itse pitää toisilleen kerhoja välituntisin. Liikuntasalissa on useampi jumppakerho ja futiskerho, on askartelukerhoa, on leikkikerhoa jne. Näihin saa kuka vaan mennä ja siis isommat oppilaat vetävät ja opettajat valvovat.
Siis opettajat on niin laiskoja että laittavat lapset tekemään omat työnsä???
Parempi varmaan että edes lapset hoitaa hommat, mutta joo, samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa lapset saavat itse pitää toisilleen kerhoja välituntisin. Liikuntasalissa on useampi jumppakerho ja futiskerho, on askartelukerhoa, on leikkikerhoa jne. Näihin saa kuka vaan mennä ja siis isommat oppilaat vetävät ja opettajat valvovat.
Siis opettajat on niin laiskoja että laittavat lapset tekemään omat työnsä???
Parempi varmaan että edes lapset hoitaa hommat, mutta joo, samaa mieltä.
Voisiko ajatella, että kerhon pitäminen on sille isommalle lapselle arvokas kokemus? Innostavaa ja opettavaista?
Aika tiukkaa tekee lapselle osallistua 4-7 tuntia päivässä ohjattuun toimintaan ilman taukoja.
Meillä on ruokailun jälkeen pitkä 45 min välkkä, jolla oppilaat voivat järjestää kerhoja. On liikunta-, elokuva-, kuvis-, askartelukerhoja yms. Oppilaat pitää, mut opet valvoo. Muut välkät on ohjelmattomia. Myös vapaalle leikille ja tauolle on paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa lapset saavat itse pitää toisilleen kerhoja välituntisin. Liikuntasalissa on useampi jumppakerho ja futiskerho, on askartelukerhoa, on leikkikerhoa jne. Näihin saa kuka vaan mennä ja siis isommat oppilaat vetävät ja opettajat valvovat.
Siis opettajat on niin laiskoja että laittavat lapset tekemään omat työnsä???
Parempi varmaan että edes lapset hoitaa hommat, mutta joo, samaa mieltä.
Monissa kouluissa on noita oppilaiden vetämiä kerhoja ja asiaa on mietitty nimenomaan vetäjien näkökulmasta. Taitava sählyn pelaaja pääsee opettamaan taitojaan muille tai innokas askartelija esittelemään omia ideoitaan. Oppilaat oppivat myös vastuunottoa: kerhotunnit pitää suunnitella, pitää miettiä tarvittavia tiloja, materiaaleja ja ajankäyttöä.
Opettajathan tietenkin kantavat lopullisen vastujn turvallisuudesta yms.
Meillä saa pelata kentällä jalkapalloa tai koripalloa tai kopitella pesäpalloa (opettaja valvoo), mutta porukat menevät sinne kentän laidalle vain maleksimaan ja istuskelemaan penkille. Pihassa olisi tukioppilaiden vetämiä juttuja, mutta kukaan ei halua osallistua. Sisällä saisi olla koulukirjastossa lukemassa kirjoja opettajan valvonnassa, mutta tulijoita ei ole.
Oppilaat, sekä yksinäiset että ryhmässä olijat, haluavat vain seistä pihassa niska kenossa pelaamassa kännyköillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa pelata kentällä jalkapalloa tai koripalloa tai kopitella pesäpalloa (opettaja valvoo), mutta porukat menevät sinne kentän laidalle vain maleksimaan ja istuskelemaan penkille. Pihassa olisi tukioppilaiden vetämiä juttuja, mutta kukaan ei halua osallistua. Sisällä saisi olla koulukirjastossa lukemassa kirjoja opettajan valvonnassa, mutta tulijoita ei ole.
Oppilaat, sekä yksinäiset että ryhmässä olijat, haluavat vain seistä pihassa niska kenossa pelaamassa kännyköillä.
Miksi lapset saavat pelata kännyköillä välitunnilla? Mun lapsen koulussa kännykät pysyvät laukuissa koulupäivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa pelata kentällä jalkapalloa tai koripalloa tai kopitella pesäpalloa (opettaja valvoo), mutta porukat menevät sinne kentän laidalle vain maleksimaan ja istuskelemaan penkille. Pihassa olisi tukioppilaiden vetämiä juttuja, mutta kukaan ei halua osallistua. Sisällä saisi olla koulukirjastossa lukemassa kirjoja opettajan valvonnassa, mutta tulijoita ei ole.
Oppilaat, sekä yksinäiset että ryhmässä olijat, haluavat vain seistä pihassa niska kenossa pelaamassa kännyköillä.
Miksi lapset saavat pelata kännyköillä välitunnilla? Mun lapsen koulussa kännykät pysyvät laukuissa koulupäivän ajan.
Lapsella on joka tunti eri luokassa. Reput lojuvat käytävillä välituntien aikana. Koulu ei korvaa varastettua omaisuutta. Lasten täytyy pitää hallussaan kukkaroa, kännykkää tai mitä arvokasta heillä nyt mukanansa onkaan, jos haluavat välttää varastamisen uhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa pelata kentällä jalkapalloa tai koripalloa tai kopitella pesäpalloa (opettaja valvoo), mutta porukat menevät sinne kentän laidalle vain maleksimaan ja istuskelemaan penkille. Pihassa olisi tukioppilaiden vetämiä juttuja, mutta kukaan ei halua osallistua. Sisällä saisi olla koulukirjastossa lukemassa kirjoja opettajan valvonnassa, mutta tulijoita ei ole.
Oppilaat, sekä yksinäiset että ryhmässä olijat, haluavat vain seistä pihassa niska kenossa pelaamassa kännyköillä.
Miksi lapset saavat pelata kännyköillä välitunnilla? Mun lapsen koulussa kännykät pysyvät laukuissa koulupäivän ajan.
Lapsella on joka tunti eri luokassa. Reput lojuvat käytävillä välituntien aikana. Koulu ei korvaa varastettua omaisuutta. Lasten täytyy pitää hallussaan kukkaroa, kännykkää tai mitä arvokasta heillä nyt mukanansa onkaan, jos haluavat välttää varastamisen uhan.
Siis heidän on pakko pelata kännykällä välituntisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa pelata kentällä jalkapalloa tai koripalloa tai kopitella pesäpalloa (opettaja valvoo), mutta porukat menevät sinne kentän laidalle vain maleksimaan ja istuskelemaan penkille. Pihassa olisi tukioppilaiden vetämiä juttuja, mutta kukaan ei halua osallistua. Sisällä saisi olla koulukirjastossa lukemassa kirjoja opettajan valvonnassa, mutta tulijoita ei ole.
Oppilaat, sekä yksinäiset että ryhmässä olijat, haluavat vain seistä pihassa niska kenossa pelaamassa kännyköillä.
Miksi lapset saavat pelata kännyköillä välitunnilla? Mun lapsen koulussa kännykät pysyvät laukuissa koulupäivän ajan.
Lapsella on joka tunti eri luokassa. Reput lojuvat käytävillä välituntien aikana. Koulu ei korvaa varastettua omaisuutta. Lasten täytyy pitää hallussaan kukkaroa, kännykkää tai mitä arvokasta heillä nyt mukanansa onkaan, jos haluavat välttää varastamisen uhan.
Siis heidän on pakko pelata kännykällä välituntisin?
Kysyttiin, miksi puhelimia ei säilytetä repuissa.
Nähtävästi sitten heillä on pakottava tarve pelata välituntisin, kun niin tekevät, vaikka monenlaista muuta aktiviteettia on tarjolla. Olen kyllä nähnyt senkin, kun tässä vuosien mittaan olen kuljettanut lasta harrastuksiin, että odotustilaan jäävät äidit ja isät kaivavat saman tien oven sulkeuduttua omat kännykkänsä esiin ja alkavat surffailla. Miksi he eivät lue kirjoja tai käy sillä välin juoksulenkillä tai juttele keskenään? Minulla on aina kirja mukana, koska puhelimessani ei ole nettiyhteyttä enkä tunne muita aikuisia harrastuksissa enkä halua häiritä heitä jutustelemalla.
Osassa kunnan kouluista on, osassa ei. Ilmeisesti järjestäjän viitsimyksestä kiinnni. Meidän muksun koulussa on yhtenä välituntina päivässä ohjattua ohjelmaa.