Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan pitäisit elossa sairasta kissaa?

Vierailija
18.01.2020 |

Kyllä, raflaava otsikko, mutta kysyn suoraan. Oma tilanteeni on se, että olen nyt hoitanut muutaman kuukauden munuaissairasta kissaani ja kontrolliajan varaaminen alkaa olla ajankohtaista. Valmistaudun henkisesti siihen, että sairaus on hoidosta huolimatta edennyt ja että joudun tekemään "ratkaisuja".

Itse ajattelen, etten halua pitää hengissä kipuilevaa kissaa. Se ei ole kissan elämää. Ennen virkeä ja hassutteleva kissani viihtyy nyt yksikseen ja on apea. Syökin vähän huonosti, mutta lääkkeet (tai siis täydennysrehun) olen saanut ruiskulla annettua.

Arvot eivät taudin toteamishetkellä olleet aivan pilvissä ja vasta kontrollissa nähdään miten sairaus etenee. Kissa kuitenkin voi huonosti, ei ole entisellään. Kysyin lääkäriltä, että onko eutanasia järkevä vaihtoehto, ja lääkäri vastasi että kissa voi elää normaalihkoa elämää vielä jopa muutaman vuoden.

Mutta en halua tarjota kissalle "normaalihkoa" elämää vaan hyvää ja onnellista elämää. Ymmärrättekö, mitä tarkoitan?

Olenko ihan paska kissanomistaja kun ajattelen näin? Ja rahasta ei ole kyse, kyse on kissan elämänlaadusta josta en halua tinkiä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun kissa vaikuttaa itse tyytyväiseltä. Pesee itseään normaalisti, leikkii, nukkuu, syö ja juo niin kuin ennenkin. Jos kissa alkaa vaikuttaa apealta ja vetäytyvältä, on aika päästää se pois. Eli seuraa kissaasi, sinun pitäisi tuntea lemmikkisi tavat sen verran hyvin että huomaat kyllä muutokset. 

Vierailija
2/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun kissa vaikuttaa itse tyytyväiseltä. Pesee itseään normaalisti, leikkii, nukkuu, syö ja juo niin kuin ennenkin. Jos kissa alkaa vaikuttaa apealta ja vetäytyvältä, on aika päästää se pois. Eli seuraa kissaasi, sinun pitäisi tuntea lemmikkisi tavat sen verran hyvin että huomaat kyllä muutokset. 

Kuten jo aloitukseen kirjoitinkin: ” Ennen virkeä ja hassutteleva kissani viihtyy nyt yksikseen ja on apea.” Eli olen jo huomannut muutoksia kissassani, eikä minun silmääni hyvältä näytä.

Pitää kontrollissa keskustella lääkärin kanssa vakavasti. Varaan maanantaina ajan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minuuttiakaan

Vierailija
4/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minuuttiakaan

Samoilla linjoilla kanssasi, eri linjoilla lääkärin kanssa...

Ap

Vierailija
5/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kissalla oli munuaisten vajaatoiminta viimeiset kolme vuotta elämästään (ikävuodet 18 - 21). Dieettiruoka ei oikein maistunut, mutta saimme luvan tarjota sille myös broilerinfilettä, joka kelpasi hyvin. Kissa vaikutti tyytyväiseltä elämäänsä ihan viimeisiin päiviin asti. Sanoit että sinun kissasi on apea, miten se ilmenee? Kissasta tulee vanhetessaan rauhallisempi, se leikkii vähemmän ja nukkuu enemmän. Vaikuttaako kissalla olevan kipuja? Antaako se silittää ja käsitellä? Uskoisin kyllä eläinlääkäriä, hänhän on nähnyt varmasti tuhansia kissoja. Yleensä on niin päin, että omistajaa pitää taivutella lemmikin eutanasiaan, kun ihminen ei haluaisi luopua rakkaasta eläimestä.

Vierailija
6/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetimme raskain päätöksin vaikeaa hengitystiesairautta potevan kissamme (en tiedä oliko kissaflunssa/herpes/immuunisairaus), kun huomasimme ettei pystynyt elämään normaalia kissan elämää. Leikkaus olisi auttanut hetkellisesti mutta ei ollut varmaa että kuinka kauan... hengittäminen oli raskasta ja nenästä esitti paksua (jopa verensekaista) räkää. Joskus rakkautta on päästää eläin kärsimyksistään.

Vierailija
7/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa on todella sairas, kun lopettaa omasta siisteydestä huolehtimisen. Viimeistään silloin on aika armahtaa.

Vierailija
8/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irti päästäminen on rakkautta. Tunnet kyllä kissasi ja näet, jos hän ei ole enää oma onnellinen itsensä. Eläimet peittävät huonoa oloa (kipua, pahoinvointia) viimeiseen asti, joten on armollisempaa lopettaa lemmikki pikkuisen liian varhain kuin odottaa, että se ei pysty enää peittämään kipua.

Vierailija
9/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireilu voi kertoa jostain muusta vaivasta, kuin munuaisten vajiksesta. Esim. (nivelrikko-)kivusta.

Vierailija
10/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö kissan lopettamiseen yksi piikki vai tarvitaanko niitä yhdeksän?

Vierailija
11/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaikkien jo kuolleiden kissojen kohdalla miettinyt, että olisi pitänyt tajuta ja tehdä päätös aiemmin. Sitä vähän sokeutuu sille kissan tilanteelle ja vasta jälkikäteen saattaa huomata, että kissa oli jo pitkään huonona.

Jos kissa ei jaksa enää touhuta normaalisti, niin kyllä sitten on jo aika tehdä viimeinen palvelus.

Vierailija
12/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankimme ensimmäisen kissan vuonna 2004, jolla on ollut pennusta asti munuaissairaus ja hotkii ruokaa ja oksentaa kaiken sitten ulos. On edelleen elossa.

Vierailija
13/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kissalla oli munuaisten vajaatoiminta viimeiset kolme vuotta elämästään (ikävuodet 18 - 21). Dieettiruoka ei oikein maistunut, mutta saimme luvan tarjota sille myös broilerinfilettä, joka kelpasi hyvin. Kissa vaikutti tyytyväiseltä elämäänsä ihan viimeisiin päiviin asti. Sanoit että sinun kissasi on apea, miten se ilmenee? Kissasta tulee vanhetessaan rauhallisempi, se leikkii vähemmän ja nukkuu enemmän. Vaikuttaako kissalla olevan kipuja? Antaako se silittää ja käsitellä? Uskoisin kyllä eläinlääkäriä, hänhän on nähnyt varmasti tuhansia kissoja. Yleensä on niin päin, että omistajaa pitää taivutella lemmikin eutanasiaan, kun ihminen ei haluaisi luopua rakkaasta eläimestä.

Kissa on apaattinen. Oli ennen leikkisä ja osallistuva, nyt saattaa istua eteishallin lattialla ja tuijottaa eteensä tuntikausia tekemättä mitään. Kissa antaa silittää, muttei enää kehrää niin kuin ennen. Antaa ottaa syliin, mutta ei siihen varsinaisesti hakeudu toisin kuin sillä oli ennen tapana. En kuitenkaan usko että sillä on kipuja, mutta pahasta olosta kielii muutokset ruokahalussa. Ei syö juuri mitään, hädin tuskin pysyäkseen hengissä. Minäkin saattaisin laittaa nämä muutokset käytöksessä vanhuuden piikkiin jos kissa olisi vanha.

Minun mielestäni rakkautta on päästää sairas kissa pois voimasta pahoin, eikä pitää sitä itsepintaisesti lähellä, koska se on niin "rakas". 

Menemme tietenkin ensin kontrolliin ja otamme kokeet, joista näkyy onko sairaus edennyt. Sitten vasta teemme päätöksiä yhdessä lääkärin kanssa.

Ap

Vierailija
14/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 20 sekuntia ja PAM PAM klik

Vierailija
15/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sillä kipuja jos se on apaattinen.

Kyllä minä oman kissan kanssa päätyisin päästämään sen pois jos se muuttuisi pysyvästi hiljaiseksi ja apaattiseksi sairauden takia. En kestäisi katsoa kärsivää kissaa.

Vierailija
16/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimet eivät ole itsetuhoisia. Ne haluavat elää. Anna rakkaallesi paras mahdollinen hoito.

Vierailija
17/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläimet eivät ole itsetuhoisia. Ne haluavat elää. Anna rakkaallesi paras mahdollinen hoito.

Munuaisten vajaatoiminta on etenevä sairaus, vaikka sitä kuinka hoidetaan.

Vierailija
18/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa piilottaa kipunsa viimeiseen asti! Jos ap:n kissa on jo apea ja vetäytyvä, sillä on selkeästi kipuja. Armahda ap kissaasi eutanasialla. 

Vierailija
19/19 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ell on viisaampi kuin avee- mammat. Anna rakkaallesi paras mahdollinen hoito, kun toivoa kuitenkin on.