Dieselauto kuluttaa jäähdytinnestettä
Ei mielestäni kesällä kuluta mutta nyt talvella. Autossa on eber joka ei nyt toimi. Letkulämmittimen on asennettu pari vuotta sitten. Sisätilat lämpenee aika hitaasti ja moottorin lämpötila on nyt pitkänkin ajon jälkeen hieman alle sen 90 astetta. Lasit aika helposti huurussa. Naisena en niin näistä tajua. Termostaatti on vaihdettu mutta on paljoa nähnyt siitä olevan apua. Neuvoja missä voisi olla vika?
Kommentit (64)
Kai se jostakin vähän vuotaa, jos moottoriöljyt muuttuu harmaaksi on syytä huolestua muussa tapauksessa vain lisäilee sitten nestettä.
Vuoto jälkiä ei ole näkynyt missään. Punaista nestettä on niin luulisi ainakin nyt lumella näkyvän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kai se jostakin vähän vuotaa, jos moottoriöljyt muuttuu harmaaksi on syytä huolestua muussa tapauksessa vain lisäilee sitten nestettä.
No kannattaisi se vuotokohta kuitenkin etsiä ja korjata
Ap, onko ilman sisäkierto varmasti pois päältä ja suuttimet säädetty ikkunoihin? Laita keskisuuttimet talveksi kiinni, niin saat enemmän ilmaa sivuille, jolloin ikkunat pysyy aiki paremmin.
Automekaanikko sanoi ettei lämpene sisätilat ym kunnolla koska eber ei ole kunnossa. Ap
Vuotaa jostain.
Joko karkaa öljyn sekaan tai palotilaan.
Ei välttämättä tee lammikkoaalaan, jos höyrystyy pois..
Voi olla myös sisälämmittimen kenno, vuotaa jonnekin kojetaulun sisään/sisätilan mattoon imeytyy.
Voi olla kympin vika, voi olla monen tonnin vika.
Näkemättä mahdoton sanoa.
Ainahan ne autot jotain nesteitä imee, dieselit varsinkin. Ei siitä kannata huolestua. Lisäilee vain tarpeen mukaan ja huolehtii että nesteitä on varalla peräkontissa. Joskus auto voi pitää myös outoa ääntä. Silloin vain soitin/radio reilusti kovemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko ilman sisäkierto varmasti pois päältä ja suuttimet säädetty ikkunoihin? Laita keskisuuttimet talveksi kiinni, niin saat enemmän ilmaa sivuille, jolloin ikkunat pysyy aiki paremmin.
Tai raitisilmasuodatin, mulla oli niin tukossa ettei ilma tullut enää kunnolla läpi.
Öljyt ja suodattimet on vaihdettu lähiaikoina. Ap
Yleensä aina kun auto alkaa kuluttaa jäähdytysnestettä niin kansi on halki. Ikävä kyllä yksi kalleimmista vioista mitä autoon voi saada. Yhdestä moottoripyörästä nuorena hitsasin sylinterinkannen kokoon ja toimikin mutta ei nykyautoille materiaalien vuoksi. Jäähdytysneste häviää moottoriin ja dieselauto voi käydä kauankin moottorin luonteen vuoksi käynti kestää jäähdytysnesteen vuotamisen. Tuota vikaa on hankala todentaa varmaksi näillä tiedoin mutta ikävä kyllä laivalla konehuoneessa ja konetekniikan yliopistohommissa ja myös elinikäisen prätkä/ moottoriharrastuksen perusteella omalle koneelleni antaisin noilla havainnoilla diagnoosin: kansi halki, nimenomaan kansi.
Ei tule linkit läpi mutta googlaa "sylinterin kansi" ja "sylinterin kansi halki". Mikäli diagnoosi osuu niin kannattaa miettiä korjaako auton vai vaihtaako pois jos voi. Korjaaminen ei välttämättä ole ihan tolkuttoman kallista jos onnistuu saamaan vakuutusyhtiöiden lunastamasta autosta tms sylinterinkannen tai koko moottorin, se vain sitten vaihdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne autot jotain nesteitä imee, dieselit varsinkin. Ei siitä kannata huolestua. Lisäilee vain tarpeen mukaan ja huolehtii että nesteitä on varalla peräkontissa. Joskus auto voi pitää myös outoa ääntä. Silloin vain soitin/radio reilusti kovemmalle.
Älä nyt, joku voi ottaa tosissaan.
Dieselin tai minkään muunkaan moottorin jäähdytinnesteen ei pidä kulua. Se on suljettu järjestelmä. Omassa autossa jäähdytinneste vaihdetaan 150 tkm välein, jolloin jakohihna ja vesipumppu vaihdetaan. Völitäyttöjä ei ole tarvinnut tehdä.
Jos Eberspächer on rikki, korjauttaisin sen ensimmäiseksi. Saattaa hyvinkin vuotaa sen kautta. Se pitää myös moottorin käyttölämpötilan sopivana.
Itse veisin osaavaan huoltoonja pian. Katova jäähdytysneste ongelma voi koitua moottorin menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä aina kun auto alkaa kuluttaa jäähdytysnestettä niin kansi on halki. Ikävä kyllä yksi kalleimmista vioista mitä autoon voi saada. Yhdestä moottoripyörästä nuorena hitsasin sylinterinkannen kokoon ja toimikin mutta ei nykyautoille materiaalien vuoksi. Jäähdytysneste häviää moottoriin ja dieselauto voi käydä kauankin moottorin luonteen vuoksi käynti kestää jäähdytysnesteen vuotamisen. Tuota vikaa on hankala todentaa varmaksi näillä tiedoin mutta ikävä kyllä laivalla konehuoneessa ja konetekniikan yliopistohommissa ja myös elinikäisen prätkä/ moottoriharrastuksen perusteella omalle koneelleni antaisin noilla havainnoilla diagnoosin: kansi halki, nimenomaan kansi.
Ei tule linkit läpi mutta googlaa "sylinterin kansi" ja "sylinterin kansi halki". Mikäli diagnoosi osuu niin kannattaa miettiä korjaako auton vai vaihtaako pois jos voi. Korjaaminen ei välttämättä ole ihan tolkuttoman kallista jos onnistuu saamaan vakuutusyhtiöiden lunastamasta autosta tms sylinterinkannen tai koko moottorin, se vain sitten vaihdetaan.
Tai jos se halkeama on alempana niin yleensä se jäähdytysneste voi valua myös kampikammioon ja sit menee kiertokanki joka on sitten vielä isompi vika kun ja johtaa koko moottorin vaihtoon (kansi voi säästyä- hyvällä tuurilla sit löytää jonkun jolla on käynyt toi lainattu tilanne ja ne saa yhden toimivan koneen mut silloin ne korjaajat on usein harrastuspiireissä). Voi käydä myös niin että jos halkeama vuotaa kampikammioon niin öljynpinta/ sen öljyn ja jäähdytysnesteenseoksenpinta siellä nousee ja aiheuttaa paineen joka johtaa männän murtumaan kampiakslissa/kiertokangessa/ jopa männässä ja näissä tapauksissa lopullinen tiellejäänti ja totaalinen moottoririkko tapahtuu kiinnileikaten tai mäntien tullessa lohkosta/kannesta läpi (ei nykyseoksilla, ennen oli jopa yleistä). Autolla ei saisi ajaa ennen tilanteen varmistamista, seurauksena voi olla totaalinen moottoririkko ja pahillaan vaarallisessa paikassa kuten moottoritiellä
Vierailija kirjoitti:
Yleensä aina kun auto alkaa kuluttaa jäähdytysnestettä niin kansi on halki. Ikävä kyllä yksi kalleimmista vioista mitä autoon voi saada. Yhdestä moottoripyörästä nuorena hitsasin sylinterinkannen kokoon ja toimikin mutta ei nykyautoille materiaalien vuoksi. Jäähdytysneste häviää moottoriin ja dieselauto voi käydä kauankin moottorin luonteen vuoksi käynti kestää jäähdytysnesteen vuotamisen. Tuota vikaa on hankala todentaa varmaksi näillä tiedoin mutta ikävä kyllä laivalla konehuoneessa ja konetekniikan yliopistohommissa ja myös elinikäisen prätkä/ moottoriharrastuksen perusteella omalle koneelleni antaisin noilla havainnoilla diagnoosin: kansi halki, nimenomaan kansi.
Ei tule linkit läpi mutta googlaa "sylinterin kansi" ja "sylinterin kansi halki". Mikäli diagnoosi osuu niin kannattaa miettiä korjaako auton vai vaihtaako pois jos voi. Korjaaminen ei välttämättä ole ihan tolkuttoman kallista jos onnistuu saamaan vakuutusyhtiöiden lunastamasta autosta tms sylinterinkannen tai koko moottorin, se vain sitten vaihdetaan.
Minä olen käynyt esikoulun, uimakoulun, uinut monissa maailman merissä ja korjannut mm. Barbien autossa etuakselin kuumaliimalla.
Silti, Yleisin syy jäähdytinnesteen katoamiseen lienee vuoto letkussa, liitoksessa tai järjestelmän komponenteissa.
Sylinterinkannen halkeamat ei mahdottomia ole, mutta ei todellakaan yleisimpiä syitä.
Pieniä vuotoja voi korjata mönjällä jota lisätään nesteeseen.
Mutta jos täytettynäkin toimii huonosti, pajalle on vietävä tutkittavaksi. Ja unohda nuo pelottelijat. Todennäköisesti pikkuvika.
Up