Jouluevankeliumi
Tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana. Kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua, verollepantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.
Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli. Hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
Sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti. Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: Teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa. Tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
Yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat: "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
Kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: "Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti." He menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä. Kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen sanan, joka oli puhuttu heille tästä lapsesta. Kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat. Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä. Paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.” Luuk. 2:1-20.
Kommentit (13)
Tämä luetaan meillä aina jouluaattona, suosittelen <3
Toi Joosef oli ainut tosiuskovainen porukasta. Uskoi Marian selitykset, "ee-en oo käyny vieraissa, jumala pani mut paksuksi"
Vierailija kirjoitti:
Toi Joosef oli ainut tosiuskovainen porukasta. Uskoi Marian selitykset, "ee-en oo käyny vieraissa, jumala pani mut paksuksi"
Eikä tajunnu hommaa siinäkään vaiheessa, kun lapsi syntyi, niin yhtäkkiä pelmahti kolme vierasta ukkoa tuomaan lahjoja Marialle
Minusta Joulupukki ja noitarumpu on parempi joulusatu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Joulupukki ja noitarumpu on parempi joulusatu.
Ja sisältää paljon enemmän juttuja, jotka ovat mahdollisia.
Jeesus oli oikeasti olemassa vaikka moni yrittää senkin faktan kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus oli oikeasti olemassa vaikka moni yrittää senkin faktan kieltää.
Harvapa tätä kiistää. Siitä, mitä hän teki, kiistellään senkin edestä. Muutti veden viiniksi, luultavasti oli melkoinen juoppo, joka lasketteli luikuria. "Mitää eno othanu. Hik. Ihan vaan vhettä, hik, phoikien kansha, hik, juotiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus oli oikeasti olemassa vaikka moni yrittää senkin faktan kieltää.
Harvapa tätä kiistää. Siitä, mitä hän teki, kiistellään senkin edestä. Muutti veden viiniksi, luultavasti oli melkoinen juoppo, joka lasketteli luikuria. "Mitää eno othanu. Hik. Ihan vaan vhettä, hik, phoikien kansha, hik, juotiin"
Hmm...
Miksi Joosefin piti mennä muinaisen esi-isänsä Daavidin kaupunkiin roomalaisen miehittäjän toimeenpanemaa verotusta varten?
Kiva tarina ja perinne, mutta silkkaa satua.
Qiriniuksen aikana todella suoritettiin väestönlaskenta, mutta eiköhän ihmiset laskettu ja kirjattu ihan asuinpaikoillaan, käytännöllisiähän roomalaiset olivat.
” Miksi Joosefin piti mennä muinaisen esi-isänsä Daavidin kaupunkiin roomalaisen miehittäjän toimeenpanemaa verotusta varten? ”
Luultavasti Joosefin ”kotikaupunki” oli Bethelem. Tuohon aikaan jonkun muuttaessa toiseen kaupunkiin ei ollut saatavilla kansallista rekisteriä josta olisi voitu helposti tarkistaa asuinpaikan vaihdos..Tällaisten henkikirjoituksen rtarkoituksena oli helpottaa veronkantoa.
Up