Miksi asiakaspalvelijoiden täytyy
Olla hymy korvilla ja vääntää juttua, jos se ei tule heiltä luonnostaan?
Kävin Lindexillä ostoksilla. Menin liikkeeseen, myyjä moikkasi ja kysyi ystävällisesti tarvitsenko apua. En tarvinnut, myyjä vielä huikkasi että sano jos tarvitset apua. Löysin tarvitsemani ja menin kassalle. Kassalla oli toinen työntekijä, hieman ehkä väkinäisellä hymyllä jutteli kuinka ihania nämä syksyn uutuudet ovatkaan ja eivätkö olekin kauniita värejä. En tykkää jutella vieraiden ihmisten kanssa, mutta jos joku minulle puhuu niin totta kai vastaan kohteliaasti. Heti kun avasin suuni, myyjän hieman väkinäinen hymy kääntyi resting bitch -naamaksi ja hiljaa taitteli ostokseni pussiin. Aivan kuin myyjä olisi sulkenut minut vain pois :D
Mulle riittää että asiakaspalvelijat sanovat moi, tarvitseeko apua, sano jos tarvitsee, hei, kiitos hei hei ja ostoksieni summan. Ei tarvitse jutella, vaivaannuttavaa jos sitä väkipakolla vääntää. Jos luonnostaan tulee small talk, niin se on eri asia.
Kommentit (33)
Tykkään aidosta käytöksestä. Jos myyjä on aidosti peruskohtelias eikä hymy korvissa tekopirteänä, niin se on paras vaihtoehto. En pidä siitä väkinäisestä hehkuttamisesta hampaat irvessä...
Kyllä. Joskus näkee näitä asiakaspalvelu-robotteja, jotka vetävät roolinsa niin huonosti, että Salatuissa Elämissäkin on parempia näyttelijöitä.
Mutta on hyviäkin. On.
Juu, ikävimpiä kokemksia mm. Sokokselta. Menin liikkeeseen ja katselin kosmetiikkaa. Siinä ostosreissun aikana 5 eri myyjää tuli kysymään "Tarvitsetko apua?". Alkuun vastasin kohteliaasti, viimreisille vastasin vain "En tarvitse" tuimempaan sävyyn. Alkoi tympäisemään kun ei saanut hetken rauhaa.
Suomalaisilla ei ole tilannetajua eikä hienovaraista sosiaalista silmää. Robotit.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään aidosta käytöksestä. Jos myyjä on aidosti peruskohtelias eikä hymy korvissa tekopirteänä, niin se on paras vaihtoehto. En pidä siitä väkinäisestä hehkuttamisesta hampaat irvessä...
Tää. En tiedä onko Lindexilläkin nyt jotkut ohjeet miten pitäisi kohdata asiakkaat? Työtä pitäisi tehdä omana itsenään. Muuten ei ole luontevaa ja asiakkaanakin tulee kummallinen ja vaivaantunut olo :D
Ketjut saattaa edellyttää sitä (?). Voi tulla mystery shopper, joka sitten raportoi, jos joku ei ole yrittänyt myydä kassalla jotain roinaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjut saattaa edellyttää sitä (?). Voi tulla mystery shopper, joka sitten raportoi, jos joku ei ole yrittänyt myydä kassalla jotain roinaa mukaan.
HUOH. Tuo myyntityyli on osuva vaan Amerikkaan. Haluan tehdä ostokseni ilman kyttäävää myyjää. Kysyn jos tarvitsen apua😓
Asioiminen tällaisessa kaupassa on kuin kauhutaloon menenminen. Myyjä latoo ostoksia luonnottomasti ylöspäin taipuneella suulla ja monotonisesti toistaen samaa litaniaa äänellä, joka kapuaa luonnottoman korkealle. Itse olet kauhusta jäykkänä odottamassa milloin kilahtaa ja selviätkö vielä ulos miettin josko sittenkin jätät ostokset ja pakenet vielä kun voit.
Mistä te asiakkaat tiedätte, mikä tulee keneltäkin luonnostaan?
Ihmisiä on erilaisia, kyllä se small talk voi tulla syvältä sydämestä, vaikka ilmiasu ei vastaisikaan amerikkalaisista elokuvista opeteltua mallia.
Hirveen kiva kun toinen sanoo, mitä toinen sisällään tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjut saattaa edellyttää sitä (?). Voi tulla mystery shopper, joka sitten raportoi, jos joku ei ole yrittänyt myydä kassalla jotain roinaa mukaan.
HUOH. Tuo myyntityyli on osuva vaan Amerikkaan. Haluan tehdä ostokseni ilman kyttäävää myyjää. Kysyn jos tarvitsen apua😓
Pahimmillaan jo ovella on ylipirteä myyjä vastassa.
Nykyään yritetään tuoda jotain ihmeellistä jenkkituputusta Suomeen. Olin aiemmin yhdessä suomalaista designia myyvässä liikkeessä töissä, myyntiä seurattiin myyjäkohtaisesti ja mystery shoppereiden pelossa myytiin ensin tuote x ja sitten siihen päälle vielä lisämyyntituotteet ja lisäpalvelut. Kysellään kanta-asiakkuus ja jos ei löydy, niin tuputetaan se jollain verukkeella.
Jotkut tykkää, mutta suurin osa lähinnä ahdistuu. Kurjaa että yritykset edellyttää tuota.
Ukko36 kirjoitti:
Mistä te asiakkaat tiedätte, mikä tulee keneltäkin luonnostaan?
Ihmisiä on erilaisia, kyllä se small talk voi tulla syvältä sydämestä, vaikka ilmiasu ei vastaisikaan amerikkalaisista elokuvista opeteltua mallia.
Hirveen kiva kun toinen sanoo, mitä toinen sisällään tuntee.
No se keneltä tulee luonnostaan niin varmaan tulee luonnostaan. Eikä vaan heitetä joku kommentti koska small talk, johon asiakas tietysti vastaa jotain ja olet kuin et kuulisi eikä mitään vastakaikua :-D
Voi olla, että asiakaspalvelijaakaan ei omat puheensa asiakkaalle kiinnosta. Tai vastaukset. Kuuluu kuitenkin toimenkuvaan. Muutama sata kertaa kun käynyt samat keskustelut muiden asiakkaiden kanssa, niin voi toki alkaa rutiini kuulumaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Mistä te asiakkaat tiedätte, mikä tulee keneltäkin luonnostaan?
Ihmisiä on erilaisia, kyllä se small talk voi tulla syvältä sydämestä, vaikka ilmiasu ei vastaisikaan amerikkalaisista elokuvista opeteltua mallia.
Hirveen kiva kun toinen sanoo, mitä toinen sisällään tuntee.
No se keneltä tulee luonnostaan niin varmaan tulee luonnostaan. Eikä vaan heitetä joku kommentti koska small talk, johon asiakas tietysti vastaa jotain ja olet kuin et kuulisi eikä mitään vastakaikua :-D
Voi se tulla luonnostaan, vaikka ulosanti ei sinua miellytä.
Mistä sinä tiedät, mitä toinen päänsä sisällä tuntee?
Otetaan käytännön esimerkki.
Tunnen hyvin monta kehitysvammaista, jotka sydämensä pohjasta kertovat minulle nauttineensa päivästä puistossa. Ilmeet ja eleet heillä on kuitenkin kuin kurat tulisi housuun ja istuisit kusiaispesässä.
Olenko tällöin pätevä sanomaan että ”tuo ei nyt tullut luonnostaan, vaan teeskentelet”?
Vero Modassa sama homma