Uskotko kivijalkakauppojen aikakauden olevan ohitse?
Verkkokauppaa kritisoidaan todella paljon, mutta on karu totuus, ettei hyviä kulutustavaroita, vaatteita ja kodin esineitä löydä nykyisin juuri mistään liikkeestä.
Uskotko kivijalkakauppojen aikakauden olevan ohitse?
Tulevaisuudessa ihmiset shoppailevat ruoatkin netistä, ja tavarat toimitetaan kotiin.
Kommentit (11)
Mistä verkkokauppoja kritisoidaan? Tai kuka niitä kritisoi?
Ei ohi, mutta kustannustehokkaammat ketjut ja suuret kaupat hallitsevat markkinoita. Valikoimat yksipuolistuvat. Kodin elektroniikkaliikkeet ovat tässä kehityksessä pisimmällä, mutta muut seuraavat perässä.
Tilaan kaiken paitsi ruoan netistä, en jaksa kiertää kauppoja. Tilaisin ruoankin, mutta täällä ei sellaista vaihtoehtoa ole.
Ei tietenkään ole. Niin kauan kuin ihmiset rakentavat taloja he tarvitsevat taloilleen myös kivijalat. Siksi kivijalkakaupat menestyvät jatkossakin.
En usko, mutta kivijalkakauppojen täytyy muuttaa toimintatapojaan. Olen jo kohta 60 v ja muistan hyvin, kun esimerkiksi talvitakkia tarvitessa lähti Helsingin keskustaan, kiersi vaatekaupat ja osti sen, mikä valikoimasta eniten miellytti. Ei siis sellaista, minkä olisi oikeasti halunnut, vaan sellaisen, mikä oli saatavilla.
Ajat ovat muuttuneet ja nykyisin uutta talvitakkia hakee ensin Googlesta. Kun löytyy mieleinen, katsoo, mistä sellainen olisi saatavilla. Valitettavan usein käy niin, ettei kyseistä talvitakkia olekaan saatavilla yhdestäkään pääkaupunkiseudun myymälästä, mutta Seinäjoelta saisi. Ei kukaan lähde täältä Seinäjoelle tai Seinäjoelta pääkaupunkiseudulle ostamaan talvitakkia vaan tilaa takkinsa verkkokaupasta. Kun siis verkkokauppojen valikoima on huomattavasti suurempi kuin myymälöiden valikoima, on selvää, että tilataan verkkokaupoista. Voi ehkä käydä sovittamassa myymälässä sinisen talvitakin, mutta koska haluaa sen mustana eikä mustaa ole siinä koossa ko myymälässä, tilaa mustan verkkokaupasta. Oma lukunsa tietysti on ne verkkokaupat, joilla ei edes ole myymälää tai myymälät sijaitsevat liian kaukana tai jopa ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan kaiken paitsi ruoan netistä, en jaksa kiertää kauppoja. Tilaisin ruoankin, mutta täällä ei sellaista vaihtoehtoa ole.
Minä tilaan ruuankin.
Ihmisiä on niin monenlaisia, että kyllä perinteisetkin kaupat ainakin jossain määrin säilyvät.
En ole ikinä ostanut vaatteita netistä enkä osaa kuvitella tekeväni niin. Kun tarvitsen farkut, menen lähimpään farkkuja myyvään liikkkeeseen ja sovitan housuja siellä. Ns. hienoja vaatteita en osta enkä omista.
Kivijalkakaupoista tulee ehkä UG, mutta ei ne täysin katoa.
Basic brot ja tavistiinat tilaa netistä ja pahimmillaan vielä jostain Kiinasta kaiken, tiedostavat ja mielenkiintoiset ihmiset sitten jatkavat kuten ennenkin eli eivät hanki kuin sellaista, mitä voivat ennen ostopäätöstä koskettaa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, mutta kivijalkakauppojen täytyy muuttaa toimintatapojaan. Olen jo kohta 60 v ja muistan hyvin, kun esimerkiksi talvitakkia tarvitessa lähti Helsingin keskustaan, kiersi vaatekaupat ja osti sen, mikä valikoimasta eniten miellytti. Ei siis sellaista, minkä olisi oikeasti halunnut, vaan sellaisen, mikä oli saatavilla.
Ajat ovat muuttuneet ja nykyisin uutta talvitakkia hakee ensin Googlesta. Kun löytyy mieleinen, katsoo, mistä sellainen olisi saatavilla. Valitettavan usein käy niin, ettei kyseistä talvitakkia olekaan saatavilla yhdestäkään pääkaupunkiseudun myymälästä, mutta Seinäjoelta saisi. Ei kukaan lähde täältä Seinäjoelle tai Seinäjoelta pääkaupunkiseudulle ostamaan talvitakkia vaan tilaa takkinsa verkkokaupasta. Kun siis verkkokauppojen valikoima on huomattavasti suurempi kuin myymälöiden valikoima, on selvää, että tilataan verkkokaupoista. Voi ehkä käydä sovittamassa myymälässä sinisen talvitakin, mutta koska haluaa sen mustana eikä mustaa ole siinä koossa ko myymälässä, tilaa mustan verkkokaupasta. Oma lukunsa tietysti on ne verkkokaupat, joilla ei edes ole myymälää tai myymälät sijaitsevat liian kaukana tai jopa ulkomailla.
Olen samaa mieltä, että kivijalkakauppojen täytyy sopeutua ja kehittyä. Asun 12000 asukkaan maalaiskunnassa. Täällä on yllättävänkin paljon erikoiskauppoja ja viime vuosina niitä on perustettu lisää. Yhteistä niille on aktiivinen läsnäolo somessa. Liikkeet päivittää lähes päivittäin kuvia ja tekstejä myyntiin tulleista tuotteista hintoineen. Monella toimintaa tukee myös se verkkokauppa.Tällä tavoin saadaan hieman erikoisemmillekkin vaatteille, jalkineille ja tavaroille riittävästi ostajakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, mutta kivijalkakauppojen täytyy muuttaa toimintatapojaan. Olen jo kohta 60 v ja muistan hyvin, kun esimerkiksi talvitakkia tarvitessa lähti Helsingin keskustaan, kiersi vaatekaupat ja osti sen, mikä valikoimasta eniten miellytti. Ei siis sellaista, minkä olisi oikeasti halunnut, vaan sellaisen, mikä oli saatavilla.
Ajat ovat muuttuneet ja nykyisin uutta talvitakkia hakee ensin Googlesta. Kun löytyy mieleinen, katsoo, mistä sellainen olisi saatavilla. Valitettavan usein käy niin, ettei kyseistä talvitakkia olekaan saatavilla yhdestäkään pääkaupunkiseudun myymälästä, mutta Seinäjoelta saisi. Ei kukaan lähde täältä Seinäjoelle tai Seinäjoelta pääkaupunkiseudulle ostamaan talvitakkia vaan tilaa takkinsa verkkokaupasta. Kun siis verkkokauppojen valikoima on huomattavasti suurempi kuin myymälöiden valikoima, on selvää, että tilataan verkkokaupoista. Voi ehkä käydä sovittamassa myymälässä sinisen talvitakin, mutta koska haluaa sen mustana eikä mustaa ole siinä koossa ko myymälässä, tilaa mustan verkkokaupasta. Oma lukunsa tietysti on ne verkkokaupat, joilla ei edes ole myymälää tai myymälät sijaitsevat liian kaukana tai jopa ulkomailla.
Olen samaa mieltä, että kivijalkakauppojen täytyy sopeutua ja kehittyä. Asun 12000 asukkaan maalaiskunnassa. Täällä on yllättävänkin paljon erikoiskauppoja ja viime vuosina niitä on perustettu lisää. Yhteistä niille on aktiivinen läsnäolo somessa. Liikkeet päivittää lähes päivittäin kuvia ja tekstejä myyntiin tulleista tuotteista hintoineen. Monella toimintaa tukee myös se verkkokauppa.Tällä tavoin saadaan hieman erikoisemmillekkin vaatteille, jalkineille ja tavaroille riittävästi ostajakuntaa.
Juuri näin! Mä kävin alkukesästä muissa asioissa Helsingin keskustassa ja ajattelin, että nyt kun kerran olen siellä, käyn ostamassa itselleni kesäksi kirkkaanpunaiset ballerinat. Kiersin Stockan ja Sokoksen, muutaman isomman kenkäkaupan ja pari pienempää. Yhdessäkään ei myyty kirkkaanpunaisia ballerinoja. Ballerinoja kyllä löytyi, mutta ei kaipaamaani väriä. Tuntuu, että myymälät ovat jämähtäneet jonnekin kasarille, jolloin kirkkaanpunaisia ballerinoja haluava osti sitten mustat tai valkoiset ballerinat, jos punaisia ei ollut. Homma ei toimi enää niin, koska kuluttaja tilaa haluamansa sitten netistä, jos myymälöissä tarjotaan eioota.
Kivijalkamyymälät pärjäävät tulevaisuudessakin, jos niiltä löytyy sellaisia tuotteita, mitä muualta ei juurikaan saa. Jotain erilaista. Mainostaminen on todella tärkeää, koska muuten kuluttaja ei välttämättä edes tiedä koko kivijalkakaupan olemassaolosta.
En usko. Olen palannut nettikaupoista paikallisiin kivijalkaliikkeisiin. Vaatteita on kyllä vaikea löytää, jos haluaa muuta kuin halpatuottetuja kertakäyttörättejä.