Moottoritietä ajava ei anna tilaa kiihdytyskaistalta tulijalle!
Koska se ei lain mukaan saa! Kiihdytyskaista on sitä varten, että siellä sovitetaan se oma vauhti liikennevirran vauhtiin.
Varsinkin Jyvässeudulla tuntuu olevan äärettömän vaikea tajuta näinkin yksinkertaista liikennesääntöä.
Monesti kiihdytyskaistalta tulijat kiilaavat vielä ihan surutta. Tai sitten heiluu keskarit.
Kommentit (51)
Jarruun ei kannata kajota. Korkeintaan vähän keventää kaasua, mielellään ei sitäkään. Silloin nämä kaistasekoilijat kuvittelevat, että näinhän ne itsekeksityt liikennesäännöt toimivat.
Rekoille annan tilaa, koska niissä tulee fysiikan lait vastaan jouhevalle liittymiselle.
Tampereella myös usein pelti kolisee kun enää ei osata ajaa ja tullaan kolmion takaa suoraan päälle.
Kiihdytys kaistalla pitää kenkiä sitä koslaa niin, että vauhti on nopeusrajoituksen mukainen. Siitä on helppo mennä liikenteen sekaan kun kaikki kulkee samaa vauhtia. Joskus näkee urpoja jotka pysähtyy kiihdytyskaistan päähän ja siitähän onkin helppo paikalta lähteä liikenteen sekaan!
Autoilijat tulevat kolmion takaa myös pyöräilijöiden eteen! Tätä sattuu jatkuvasti. Nyt kuoli mies kun autoilija tuli STOP-merkin takaa eteen:
https://www.aamulehti.fi/a/27ff0a01-c93e-4b9e-adeb-d64435a0c6a0?c=15227…
Iäkäs pyöräilijä tuskin edes ajoi hirveän kovaa.
Kännykkä korvalla on vaikea pyöritellä päätään...
Mitäs menit sinne pikkutielle. Veljet välit kiinni!
Nämä kaistakiilailijat ovat ihan hirvittävän vaarallisia olettaessaan, että annetaan tilaa. Entäpä kun ei yksinkertaisesti pysty? Jokusen kerran ollut todella pahoja tilanteita, kun ajaa itse pussissa, ja sitten tulee kaistahullu omalla etuajo-oikeudellaan kylkikyljessä.
Joko se uusi vetoketjuliikennemerkki on jossain käytössä? Sehän vähän selvittää osaltaan tätä asiaa pahimmissa sumpuissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaistanvaihto vasemmalle on kielletty, mutta ei mikään estä sitä, että kun ajaessasi motarilla huomaat, että liittyjän vauhti jääkin jostain syystä piirun verran liian alhaiseksi, painat vähän jarrua, jos takanasi tulevilla on ok turvavälit. Paremmin se liikenne niin sujuu, kuin että liittyjä alkaa sitten epäröidä, ja joutuu jäädä venkoilemaan kiihdytyskaistan loppuun hänen takaa tulevien iloksi, kun motarilla jo olijan on näytettävä paikkansa.
Ei jarrua. Tämän käytöksen takia ihmiset pysähtyvät (!) moottoritielle. Turun moottoritie ja Tuomarilan risteys. Siellä on jatkuva autovirta. Ensimmäinen hidastaa 90->80km/h antaakseen tilaan, seuraava 80->70km/h jne. Olen tosiaan nähnyt, että ihmiset pysähtyvät siellä päästääkseen liittymästä eteensä, moottoritiellä!
Mikään tilan antaminen pitää olla harvinainen poikkeus, hätätilanteessa tai kolarin välttämiseksi. Muutoin ei koskaan, sillä turhat väistöt tai moiseen olettaminen juuri aiheuttavat niitä.
Isoissa liikennevirroissa tulee myös haitariliikettä näiden jarruttelijoiden takia, riittävän suuri automäärä, niin tllainen jarruttelija aiheuttaa liikenteen pysähtymisen.
Vierailija kirjoitti:
Moottoritietä ajava ei anna tilaa kiihdytyskaistalta tulijalle!
Ei pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Joko se uusi vetoketjuliikennemerkki on jossain käytössä? Sehän vähän selvittää osaltaan tätä asiaa pahimmissa sumpuissa.
Ei koske motarille liittymistä. Tulija on väistämisvelvollinen.
Miten se liittyjä pääsee liikennevirtaan, jos on jonoa eikä kukaan jousta? Joskus on pakko kiilata, kun suoraan ajava ei edes pikkuisen suostu nostamaan jalkaa kaasulta, että väliin mahtuisi. Kiihdytyskaistat ovat usein lyhyitä, eikä siinä ole aikaa ruveta valikoimaan välejä ja kokeilemaan, kuka suostuisi päästämään eteensä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se liittyjä pääsee liikennevirtaan, jos on jonoa eikä kukaan jousta? Joskus on pakko kiilata, kun suoraan ajava ei edes pikkuisen suostu nostamaan jalkaa kaasulta, että väliin mahtuisi. Kiihdytyskaistat ovat usein lyhyitä, eikä siinä ole aikaa ruveta valikoimaan välejä ja kokeilemaan, kuka suostuisi päästämään eteensä.
Jono, johon ei mahdu autojen väliin, om jo mateleva ruuhka, ja silloin voi soveltaa vetoketjua, mutta myös hyväksyä, että on ruuhka eikä liittyjä muutu silloinkaaan etuajo-oikeutetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko se uusi vetoketjuliikennemerkki on jossain käytössä? Sehän vähän selvittää osaltaan tätä asiaa pahimmissa sumpuissa.
Ei koske motarille liittymistä. Tulija on väistämisvelvollinen.
Jos on paljon liikennettä, on paljon vaarallisempaa jäädä siihen liittymiskaistalle himmailemaan. Pitäisi voida luottaa siihen, että tarvittaessa joustetaan eikä aiheuteta vaaraa pitämällä kynsin hampain kiinni etuajo-oikeudesta.
”Pakko kiilata”, järkyttävää öykkäröintiä! Tappaja!
Siinä vaiheessa kun moottoritietätulevat lopettavat sen liittymästä tulijan tahallisen blokkaamisen, minä lopetan kiilailun.
Kun tulet motaria ja näet jo kaukaa että joku tulee liittymästä, miksi tarkoituksellisesti ajat liittymästä tulijan rinnalle?
Vierailija kirjoitti:
Kaistanvaihto vasemmalle on kielletty, mutta ei mikään estä sitä, että kun ajaessasi motarilla huomaat, että liittyjän vauhti jääkin jostain syystä piirun verran liian alhaiseksi, painat vähän jarrua, jos takanasi tulevilla on ok turvavälit. Paremmin se liikenne niin sujuu, kuin että liittyjä alkaa sitten epäröidä, ja joutuu jäädä venkoilemaan kiihdytyskaistan loppuun hänen takaa tulevien iloksi, kun motarilla jo olijan on näytettävä paikkansa.
Miksei kiihdytyskaistalla liittymistä yrittävä paina jarrua jos joku kulkee kaistalla vierellä? Sitten kun mennyt painat kaasua niin että olet kaistan vauhdissa ja samalla liityt tielle. Helppoa.
Kaistanvaihto vasemmalle on kielletty, mutta ei mikään estä sitä, että kun ajaessasi motarilla huomaat, että liittyjän vauhti jääkin jostain syystä piirun verran liian alhaiseksi, painat vähän jarrua, jos takanasi tulevilla on ok turvavälit. Paremmin se liikenne niin sujuu, kuin että liittyjä alkaa sitten epäröidä, ja joutuu jäädä venkoilemaan kiihdytyskaistan loppuun hänen takaa tulevien iloksi, kun motarilla jo olijan on näytettävä paikkansa.