On yksi pyörämerkki, jota varkaat himoitsevat – Jopo, en voi ymmärtää
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006161146.html
Kesä on pyörävarkauksien kulta-aikaa.
Siinä missä pyörien ostajat ovat nykyään merkkitietoisia, samoin ovat varkaat, kertoo tiedotteessa vakuutusyhtiö LähiTapiola.
Yksi pyörämerkki on ylitse muiden.
– Jopo on edelleen suosituin pyörävarkaiden keskuudessa, kertoo tiedotteessa asiantuntija Polina Mustakartano LähiTapiolan irtaimistokorvauspalveluista.
Jopon suosio varkaiden keskuudessa huomattiin jo vuonna 2016.
Silloin LähiTapiola selvitti, mistä Jopo varastetaan todennäköisimmin. Selvityksessä keskityttiin Jopoihin, koska niiden varkaudet ovat lisääntyneet viime vuosina samaan tahtiin Jopojen kasvavan suosion kanssa.
Pyörän säilytykseen kannattaa tietenkin kiinnittää huomiota merkistä riippumatta.
Pitkäkyntisten matkaan lähtee pyörä kuin pyörä, jos tarkoitus on itse liikkua sillä paikasta toiseen. Varkaat ovat valikoivampia, jos ovat tihutöissä rahan takia.
– Myyntiin varastetaan näitä hyvin eteenpäin kelpaavia pyöriä, kuten Jopoja ja maastopyöriä, Mustakartano kertoo.
Siis miksi, miksi joku haluaa ruman, vastenmielisen järkyttävän ylihintaisen naurettavan massamuotipyörän jolla on lisäksi raskas ajaa? En vaan tajua, en ikinä. Rahan takia eteenpäin myynnin ymmärrän, mutta että käyttöön - ei käy järkeen millään paitsi sillä, että aivottomat massalampaat ostavat, kun "kaikilla muillakin on"
Kommentit (14)
Naapurin tytöllä oli jopo ja se halusi siitä eroon jo viikon jälkeen kun oli kuulemma niin raskas polkea eikä ole käsijarrua. Fiksu likka.
Niitä varastetaan siksi, että ne menevät kaupaksi. Ei sen takia, millainen niillä on ajaa.
Näitä tapauksiahan löytyy, missä pahimmillaan pyörä on käyty kuvaamassa ennen varastamista, tehty Toriin ilmoitus ja varastettu siinä vaiheessa kun pyörälle on ostaja.
Ainakin Oulun puskaradiota seuranneena (porukka kuuluttelee varastettujen pyöriensä perään) näyttäisi mutulla, että Jopovillitys varkaiden keskuudessakin alkaa pikkuhiljaa väistyä ja varkaat alkavat enemmän viedä kalliita maasto-, maantie- ja läskipyöriä. Mutta Jopo varmaan merkkinä kuitenkin on yleisin, koska noita edellä mainittuja löytyy paljon useammalta merkiltä, eli eivät "suosiossa" mene yksittäisenä merkkinä Jopon ohi.
Mulla vanhalla ihmisellä on tuolla varastossa tätini aikoinaan antama alkuperäinen, keltainen Jopo. Sillä alkaa olla jo tunnearvoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vanhalla ihmisellä on tuolla varastossa tätini aikoinaan antama alkuperäinen, keltainen Jopo. Sillä alkaa olla jo tunnearvoa.
Rumuusarvoa sillä on, jos sitä voi arvoksi kutsua.
Itse hankin jopon juurikin tuon ajoasennon takia. Haluan ajamisen olevan rentoa, siksi pystyasento on mukava. Voi katsella maisemia ilman niskakipua ja on helppo hurauttaa kaupungille laukku olalla. Ennen tuli pyöräiltyä vähemmän kun piti olla niin etukenossa. Jopo on myös helppo myydä pois tekemättä isoa tappiota.
Vaihteeton Jopo on myös toimintavarmempi, huoltoa ei tarvita.
Ainoa miinus on toi jalkajarru, millä pyörää ei tosiaan hetkessä pysäytetä jyrkässä alamäessä.
Jopo on standardi pyörä. Tiedät ainakin polkeneen ja 15-5km matkoilla se kasvattaa etureittä tai pitää soluja hereillä. Materiaalia ja turhuuksia on niin paljon että eräs pyörä jopo loinen on yksi maagisimmista ostoksista mitä haarukkaan voi löytyä.
Tosin voit syödä myös käsillä ja kuwaharata etu-taka jousitetulla iraniin.
Ap luetteli montakin asiaa, miksi Jopo olisi mulle paras. Niskavaivojen takia ajoasennon on pakko olla pysty, siitä en voi tinkiä. En voi vaihtaa ap:n suosimaan ”aerodynaamiseen”, eikä mun ajossa tuulenvastuksella ole väliä muutenkaan :)
Ehdottomasti jalkajarru pitää olla, ja plussaa on, jos pyörässä ei ole vaihteita. Hyvään myös se, että penkkiä ja ohjaustankoa saa säädettyä sopivaksi pitkälle ja pätkälle.
Jopo on oiva pyörä kaupunkikäyttöön. Itse ajelen sillä pieniä matkoja kuten kotoa yliopistolle ja takaisin (2km per suunta) Pidempiä lenkkejä varten minulla on toinen pyörä. Käsijarrua en ole ikinä elämässäni käyttänyt, jalkajarru on paras. Vaihteitakaan ei kaupunkiajossa tarvitse mihinkään. Pystyasento on mukavin omalle selälle ja niskalle. Jopon miinukseksi laskisin että siinä on hankala kuljettaa kauppakasseja (kokeiltu on)
Ei kai ne varkaat sitä himoitse vaan niiden asiakkaat.
"Olemme havainneet vuosina 2009-2012 välillä alumiinista valmistettujen Jopo3 pyörien rungoissa satunnaisia murtumia johtuen pyörän väärästä käyttötavasta.
Kehoitamme tarkistamaan pyörän rungon kunnon, etenkin viistoputken ja etuputken yhdistävän hitsaussauman alapuolelta. Jos epäilee alkavaa murtumaa, on pyörä välittömästi toimitettava lähimmälle Helkama jälleenmyyjälle tarkistettavaksi".
https://www.helkamavelox.fi/kehoitus-jopo3-pyoran-rungon-tarkastuksesta/
Vierailija kirjoitti:
Tuolta kommenteista löytyi paljon faktaa, kuten seuraavat:
"Miten jotakin voi kiinnostaa jopo, ajo-ominaisuuksiltaan maailman surkein pyörä ja jopa maksaa siitä.
Olen yhden kerran jopolla ajanut, enkä sellaista ottaisi, vaikka ilmaiseksi saisi.
Ajo-ominaisuudet ovat todella huonot, kuten jalkajarru, jolla äkkitilanteessa ei saa pyörää pysähtymään, kuten käsijarrulla.
Jopossa ei ole vaihteita, kuten pyörässä kuuluu olla.
Jopon ajo-ominaisuudet ovat surkeat, pysty-ajo asento ja huteruus.
Jopolla yli 25km/h nopeus olisi liikenneturvallisesti vaarallista, mutta onneksi jopolla ei kovaa pääse.
Jopolla ajettaessa on ehdottomasti käytettävä pyöräilykypärää turvallisuuden takia.Jopolla ajavat ne, jotka eivät ole muilla pyörillä ajaneet, eivätkä tiedä, että on ajomukavuudeltaan huomattavasti parempia pyöriä.
Minulla on maastopyörä ja hybridi, jotka ovat ajo-ominaisuuksiltaan 100x paremmat, kuin yksikään jopo.""Jopo ei ole pyörä se on Jopo. Paras matka mitä Jopolla voi tehdä on kaupasta kaatopaikalle, ei sovellu muuhun."
"Juu, surkein pyörä maailmassa on jopo. Kerran olen jopolla ajanut ja totesin, ettei surkeampaa pyörää ole maailmassa.
Ajoasento on täysin pysyt, ei mitään aerodymaamista.
Ei vaihteita, eikä käsijarrua.
Jos kaikki ajaisivat jopolla, niin jopa olisi pyöräonnettomuudet aivan eri tasolla eli tuhansia loukkaantumisia vuodessa ja kuolemantapauksia, niin vaarallinen laite on jopo."
Et ole varmaan ajanut alkuperäisellä Jopolla.
Ole ajanut vuodesta 66 ja välillä kokeillut milloin mitäkin härpäkettä viikon ja palannut taas Jopoon.
Udesta ns Joposta en kyllä samaa nimeä käyttäisi.
No samasta syystä miksi sisutusliikkeet tursuaa kaikkea livelovelaugh-paskaa vaikka niistä ei saa kuin aggressiivisen syövän.
Tuolta kommenteista löytyi paljon faktaa, kuten seuraavat:
"Miten jotakin voi kiinnostaa jopo, ajo-ominaisuuksiltaan maailman surkein pyörä ja jopa maksaa siitä.
Olen yhden kerran jopolla ajanut, enkä sellaista ottaisi, vaikka ilmaiseksi saisi.
Ajo-ominaisuudet ovat todella huonot, kuten jalkajarru, jolla äkkitilanteessa ei saa pyörää pysähtymään, kuten käsijarrulla.
Jopossa ei ole vaihteita, kuten pyörässä kuuluu olla.
Jopon ajo-ominaisuudet ovat surkeat, pysty-ajo asento ja huteruus.
Jopolla yli 25km/h nopeus olisi liikenneturvallisesti vaarallista, mutta onneksi jopolla ei kovaa pääse.
Jopolla ajettaessa on ehdottomasti käytettävä pyöräilykypärää turvallisuuden takia.
Jopolla ajavat ne, jotka eivät ole muilla pyörillä ajaneet, eivätkä tiedä, että on ajomukavuudeltaan huomattavasti parempia pyöriä.
Minulla on maastopyörä ja hybridi, jotka ovat ajo-ominaisuuksiltaan 100x paremmat, kuin yksikään jopo."
"Jopo ei ole pyörä se on Jopo. Paras matka mitä Jopolla voi tehdä on kaupasta kaatopaikalle, ei sovellu muuhun."
"Juu, surkein pyörä maailmassa on jopo. Kerran olen jopolla ajanut ja totesin, ettei surkeampaa pyörää ole maailmassa.
Ajoasento on täysin pysyt, ei mitään aerodymaamista.
Ei vaihteita, eikä käsijarrua.
Jos kaikki ajaisivat jopolla, niin jopa olisi pyöräonnettomuudet aivan eri tasolla eli tuhansia loukkaantumisia vuodessa ja kuolemantapauksia, niin vaarallinen laite on jopo."