Miten olette vastanneet ravintolassa kysymykseen, maistuiko, ja miten siihen on reagoitu?
Yleensä sitä vakuuttelee, että joo ihan hyvä ym, mutta jos joskus antaa kielteistä palautetta, niin sitä ei osata ottaa vastaan. Onko tästä kokemuksia teillä?
Kommentit (16)
Miksi tarjoilijoille opetetaan tuo typerä "maistuiko"-kiekaisu?
”Mitä vit*tua se sulle kuuluu, minähän tämän maksan!”
Asiakas: Pizza oli niin palanut, että maistui vain palaneelta.
Tarjoilija: Meillä on niin kuuma uuni.
Jos lautanen on tyhjä ja aloitetaan valitus, on valittajan syytä pitää mölyt mahassaan. Pelkkää ilmaisen jälkkärin kalastelua.
Jos se ruoka ei maistu siltä, miltä pitää, sitä ei pidä syödä. Se pitää jättää syömättä, kutsua tarjoilija ja palauttaa keittiöön.
Tarjoilijan kysymys, maistuiko, on viimeinen tilaisuus tehdä näin - edim siltä varalta, että olisit yrittänyt kiinnittää hänen huomiotaan onnistumatta - mutta sillä tietenkään on mitään väliä vain jos olet jättänyt ruokasi syömättä. Jos olet sen ensin mussuttanut viimeistä piirtoa myöten mahaasi, on turha enää valittaa, että pahaa, en maksa.
Kerran Luostolla vastasin tuohon kysymykseen:
"Olen minä huonompaakin ruokaa joskus syönyt!"
Johon tarjoilija ei osannut sanoa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän täsmälleen mitä tarkoitat! Raivostuttavaa, että tarjoilijat eivät osaa ottaa rakentavaa kritiikkiä vastaan. Miksi he sitten edes kysyvät? Jos ei maistunut, heidän pitäisi miettiä mitä olisi pitänyt tehdä paremmin.
Tiedän tunteen.. Ravintoloissa on myös eroja. Yhdessä paikassa tarjoilija melkein teki meistä ruokaa, kun sanoin rehellisesti, että ei ollu sitä mitä odotn, kun maksoimmen kuitenkin 250e pyöreesti.. Tolla rahalla odottaa aidosti erilaista. Sanoin miehelleni, että teet parempaa ruokaa..
Toisessa paikassa maksoimme pyöreesti 200e ja se ruoka oli ok, mutta silti odottimme parempaa... Tarjoilija kysyi jne.. Sanoin rehellisesti.. Otti niin tosissaa, että keittiömestari tuli siihen.. Sanoin, että en halua olla vttumainen jne ja maksamme kyllä, mutta odotus tähän rahaan oli eri.. Se keittiömestari teki itse sen ruuan uudelleen. Se oli taivaallista.. Se oli vaan niin uskomattoman ihanaa ruokaa.. Ja eivät olisi laskuttanut siitä. Maksoimme silti myös siitä.. Se ei meille käynyt, että syömme ja saamme toisen ilmaiseksi.. Ottivat tosissaan palautteen.. Mentiin isänpäivänä uudellee samaan paikkaan ja oli herra kouluttanut kokkinsa uudelleen.. Ei ollut ok vaan oli taivaallista. Siitä tuli vaan hyvä mieli, että toiset ottaa tosissaan asiat... Enkä siin ole valittaja, mutta jos noita summia maksaa, niin odotuskin on erilainen , kuin kotan tehty.
Ei sovi suomalaiseen luonteeseen tuollainen ärsyttävä "maistuuko"-utelu. Miksi kaikki tyhmät käytännöt pitää apinoida ulkomailta? Kohta varmaan ruinaavat tippejäkin ja suuttuvat, jos ei anna mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi suomalaiseen luonteeseen tuollainen ärsyttävä "maistuuko"-utelu. Miksi kaikki tyhmät käytännöt pitää apinoida ulkomailta? Kohta varmaan ruinaavat tippejäkin ja suuttuvat, jos ei anna mitään.
Miten siellä ravintolassa tiedetään mielipide ruoasta, jos sitä ei koskaan kysyttäisi? Helppo tapa kysyä palautetta ja varmasti menee sekä hyvät että huonot terveiset perille. Toki suomalaisten tapa sijaisloukkaantua palautteen antajan puolesta on kiusallista. Exä häpesi aina silmänsä päästä, jos erehdyin sanomaan, että pihvi on lähempänä kypsää kuin mediumia, mutta silti ihan hyvää.
Kerran tarjoilija suuttui kun ihan ystävällisesti totesin ettei nyt ollut ihan sitä mitä odotin. Ei puhunut sen jälkeen mitään ja melkein paiskasi laskunkin pöytään. Miksi kysyi jos ei halunnut kuunnella vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi suomalaiseen luonteeseen tuollainen ärsyttävä "maistuuko"-utelu. Miksi kaikki tyhmät käytännöt pitää apinoida ulkomailta? Kohta varmaan ruinaavat tippejäkin ja suuttuvat, jos ei anna mitään.
Miten siellä ravintolassa tiedetään mielipide ruoasta, jos sitä ei koskaan kysyttäisi? Helppo tapa kysyä palautetta ja varmasti menee sekä hyvät että huonot terveiset perille. Toki suomalaisten tapa sijaisloukkaantua palautteen antajan puolesta on kiusallista. Exä häpesi aina silmänsä päästä, jos erehdyin sanomaan, että pihvi on lähempänä kypsää kuin mediumia, mutta silti ihan hyvää.
Lähinnä tarkoitin sitä, kun nykyään tuppaavat tulla kesken kaiken, kun kaikilla on suut täynnä ruokaa, kyselemään näitä maistumisia. Sovitaanko niin, että jo ruoka on niin pahaa, että sitä ei syödä, niin asiakas ottaa yhteyttä? Ja muussa tapauksessa maistumiset kysellään sitten, kun korjataan astiat pois. Ok?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarjoilijoille opetetaan tuo typerä "maistuiko"-kiekaisu?
Jostain luin, että sillä vähennetään näitä "syö hyvin ja valita ja vaadi alennusta jälkeenpäin" -yrityksiä.
Kun tarjoilija kysyy noin, niin eikö siihen voi vastata, että "oli ihan paskaa mutta oli pakko syödä kun tuli jo maksettua tilausvaiheessa etukäteen" tai että "oli pakko syödä kun oli kaamee nälkä enkä tässä äkkiseltään parempaakaan ruokaa tekevää mestaa mistään löytänyt".
Vierailija kirjoitti:
No mitäs maistuko gårdonblö?
Se on Comdom Blö.
Tiedän täsmälleen mitä tarkoitat! Raivostuttavaa, että tarjoilijat eivät osaa ottaa rakentavaa kritiikkiä vastaan. Miksi he sitten edes kysyvät? Jos ei maistunut, heidän pitäisi miettiä mitä olisi pitänyt tehdä paremmin.