Opettajan työpäivä (mitä muut kuvittelevat, että teen...)
Aamulla maanantaina menen töihin klo 9.00 ja avaan luokan oven. Päästän luokkaan 18 innokasta oppilasta. Toivotellaan hyvät huomenet ja vaihdetaan viikonlopun kuulumiset. Tähän menee 10 min. Kaivetaan matematiikan läksyt esille ja heijastan taululle sähköisen materiaalin valmiit vastaukset. Kaikki ovat tehneet ja osanneet ja selviämme tarkastuksesta 5 minuutissa. Sitten opetan asian valmiin materiaalin avulla ja laitan lapset laskemaan tehtäviä. Istun tämän ajan koneella somettamassa, koska ei ole muutakaan tekemistä. Annan läksyt ja laitan lapset välitunnille. Vilkaisen Wilmaa, onneksi ei tarvitse merkitä unohduksia, kun kaikki olivat tehneet läksyt. Menen opettajanhuoneeseen kahville ja vaihdan viikonlopun kuulumiset tyäkavereiden kanssa. Tähän menee 15 min.
Seuraava tunti on äidinkieltä ja laitan oppilaat kirjoittamaan ainetta aiheena "Jänöjussin porkkanavarkaus". Itse selailen kännykkää ja neulon villasukkaa. Tähän menee 45 min. Sitten menemme syömään. Saan syödä monipuolisen ja ravitsevan lounaan pilkkahintaan. Istun nauttimassa lounaasta kollegoiden kanssa ja juttelemme kesän matkasuunnitelmista. Ruokailun jälkeen on pitkä välitunti ja istun opettajan huoneessa syömässä kakkua ja juomassa kahvia. Selaillaan matkaoppaita ja mietitään pitäiskö pitkän kesäloman aikana käydä kolmella viikon etelän reissulla, vai olisiko kaksi kahden viikon reissua kivempi, kun mökilläkin pitäisi ehtiä käydä.
Seuraavat kaksi tuntia ovat liikuntaa ja laitan oppilaat pelaamaan sählyä. Säännöt ovat kaikille tutut ja alkulämppänä vedän tutun ja aina pitämäni kuntopiirin. Siinä touhua seuratessani voin samalla silmäillä uusimman Me Naiset-lehden. Onneksi yksi oppilas on vähän toipilaana, eikä voi osallistua peliin, niin saan hänestä hyvän pisteenlaskijan. Tunnin voi lopettaa vähän aikaisemmin, kun tunnit on pidetty putkeen ja minulta on jäänyt väliin välitunti.
Sitten päivä onkin jo pulkassa, kun tänään ei ole kokousta. Luen nopeasti sähköpostin, siellä ei ole mitään tärkeää, eikä mihinkään tarvitse reagoida. Lopuksi vielä vilkaisu wilmaan, yksi loma-anomus, jonka klikkailen nopeasti hyväksytyksi ja yksi huoltaja kyselee tukiopetuksen ajankohtaa. Siihen vastaamiseen menee n. 1min.
Oppilaiden kirjoitelmia ei tarvitse sen kummemmin korjata, kun ne on kirjoitettu tietokoneilla ja kone alleviivaa virheet minun puolestani. Jos lapset eivät osaa itse korjata, niin ei minunkaan kehoitukseni menisi perille, joten olisi turhaa puuhaa. Laitan oppilaat huomenna lukemaan toistensa kirjoitukset ja antamaan kommentteja sisällöstä. Näin saan kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Minun ei tarvitse kommentoida niitä ja oppilaat saavat ops:in määrittelemää vertaispalautetta. Huomisen tunteja varten katson digimateriaalista nopeasti huomisen matematiikan ja ympäristöopin tunnin aiheet. Niitä ei tarvitse sen kummemmin valmistella, kun valmis materiaali on niin hyvää ja oppilailla on hyvät harjoituskirjat käytössä, niin minun ei tarvitse miettiä tehtäviä tai lisäharjoituksia. Kuvistunnilla meinaan antaa tehtäväksi piirtää tusseilla jotain ympäristöopin aiheeseen liittyvää.
Työpaikalta pääsen poistumaan klo 14.30 ja käyn salilla ennen kuin haen lapsen päiväkodista klo 16.00. Ehdin mukavasti valmistaa perheelle ilallisen ja sen jälkeen vietämme koko perheen laatuaikaa yhdessä pelaillen lautapelejä.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Luitko muka :D
Niimpä niin, juu. Taidat olla aika kateellinen opettajien lomista, ap, kun tällaisen väsäsit.
Jaa a no enpä tiedä ketään joka noin kuvittelisi? Vastaavan tarinan voisi kirjoittaa mistä tahansa ammatista.
Luin sillai harppoen tuon läpi, mutta noinhan se pitääkin olla digitaalisella kaudella vuonna 2019.
Mulla aika sama aikataulu. Olen pläräillyt vaan jo ensi talviloman lomakohteita kun on kolmen viikon loma joulun tienoilla. Onneksi ehdimme varata Thaimaan loman tänä vuonna ajoissa. Miten ne menevätkin niin nopeasti täyteen? Kenellä muilla on aikaa lomailla kolmea viikkoa keskellä talvea? Pitäisi olla joku liiton etuilukuponki Aurinkomatkoille että varmasti pääsee lomille!
Meillä on erään kollegan kanssa vielä iltaisin vv-illat eli viini ja vaihda tunnit kun siemailemme viiniä ja vaihdamme tehtäviä ja tuntisuunnitelmia. Huh, onneksi loma alkoi, näin persoonana alkoikin olla jo aivan poikki. Huomenna Nizzaan. Salut.
Väitätkö että tarkastat oppilaiden tuotoksia pitkälle iltaa ja joka ikinen viikonloppu?
Iltapäiväoluet ja illan viinipullo unohtui.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö että tarkastat oppilaiden tuotoksia pitkälle iltaa ja joka ikinen viikonloppu?
Minä olen äidinkielen tuntiopettaja, 32 opetustuntia viikossa. Kyllä, 32. Sain valita, otanko 0 vai 32, joten oli pakko ottaa 32. Tarkistan kaikki illat ja kaikki viikonloput aineita. Ihan oikeasti, saa tulla katsomaan.
Toivon, että saan joskus vakipaikan ja järkevämmät tunnit. Nyt taas kesällä työtön.
Ja nyt kesälomalla on ihanaa nauttia vanhempien kevätjuhlissa lahjoittamia shampanjoita ennen kuin lähden Nizzaan kolmeksi viikoksi. Onneksi sain vanhemmilta myös matkalahjakortin, muuten reissu olisi tullut olemaan vain kaksi viikkoa. Kiva, että vanhemmat arvostavat persoonaani niin korkealle, että haluavat mahdollistaa sen maksimaalisen palautumisen.
Tuo liikuntatuntikuvaus ja toipilas pisteenlaskijana oikeasti nauratti :)
Pelaatteko joka ilta lautapelejä kotona?
Homeisessa tilassa jouduin vetämään tunnit. Kiusaaja-kusipääesimies keksi kaikki mahdolliset metkut elämääni hankaloittaakseen.
Enpä kaipaa, ja jäljellejääneiden hännystelijöiden, "hovin", suhteen: sitä saa mitä tilaa!
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt kesälomalla on ihanaa nauttia vanhempien kevätjuhlissa lahjoittamia shampanjoita ennen kuin lähden Nizzaan kolmeksi viikoksi. Onneksi sain vanhemmilta myös matkalahjakortin, muuten reissu olisi tullut olemaan vain kaksi viikkoa. Kiva, että vanhemmat arvostavat persoonaani niin korkealle, että haluavat mahdollistaa sen maksimaalisen palautumisen.
Jess, minä sain luokan vanhemmilta lahjakortin Alkoon. Olenkin miettinyt, että ostaisinko 200 eurolla pari pulloa laatuviiniä vai muutaman laatikkoviinin mökille. Siinä nollautuisi mukavasti vuodesta.
Haha, minun kokemuksiani:
Paukkaan opettajanhuoneeseen ja kyselen, mistä saisin avaimet ja mikä luokka on kyseessä. Pöllämystynyt rehtori etsiskelee sihteeriä ja avaimia. Kun asia selviää, syöksyn kerrokseen kolme ja suunnistan kohti luokkaa, josta raikaa käytävään älämölöä.
Huutava lauma pysähtyy hetkeksi katsomaan, kuka tuli ja jatkaa kohta olkiaan kohauttaen samaa. Yritän huudossa esitellä itseni ja selittää, mitä on tarkoitus tehdä. Katson listaa tehtävistä, joita tunnilla pitää käsitellä ja koitan hiljentää luokkaa. Yksi heittelee kyniä. Kävelen pahimpien huutajien luo ja taputan kevyesti olalle. Vastauksena tulee vihainen:”Sä et lain mukaan saa koskee oppilaaseen!” Meteli jatkuu. Uhkailen seurauksilla, jotka toteutan, jos ei totella. Vain kolmasosa luokasta tekee, kuten pitäisi. En pysty käsittelemään annettua oppiasiaa. Pakotan luokan lukemaan kappaleen ääneen parin kanssa. Osa leikkii ja naureksii. Joku kantelee toisesta. Pari poikaa on toistensa kimpussa. Toivon mielessäni, ettei ketään satu eikä mitään hajoa, etten joudu vastuuseen ja selvittelemään näitä myöhemmin.
Tätä samaa pyöritystä ja meteliä kolme-neljä tuntia. Sitten siirryn erityisluokkaan jossa pari muutakin aikuista paikalla. Oppilaita on vain kuusi, mutta meno villiä. Yksi hakkaa ja potkii suljettua ovea. Toinen heittelee kirjoja, joista pitäisi tehdä pienessä ryhmässä tehtäviä. Kaikki mylvivät paitsi yksi, jolla on mutismi. Oppilaille ei voi kääntää selkäänsä, koska he voivat hypätä päälle tai lyödä kynällä silmään. Yhdellä on paha päivä ja häntä pitää pitää otteessa, ettei hän vahingoita muita tuolilla, jota heittelee kohti. Toinen haluaa karata käytävälle, jossa hiljaisempaa. Yksi aikuinen menee hänen seurakseen sinne lukemaan kuvakirjaa. Yksi raapii rannettaan verille ja sitä täytyy laastaroida ja keksiä muuta toimintaa. Onneksi päiväni päättyy.
Tästä rumbasta palautuminen vie illan ja vielä seuraavankin päivän. En taidakaan haluta opettajaksi.
Sijaisope
Sijaisope! Viini helpottaa seuraavaa päivää :)
Selvä.