Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko luotettavaa urakoitsijaa täysin mahdotonta löytää?

Vierailija
24.05.2019 |

Onko ihan normaalia, että urakoitsijat katoavat kuin tuhka tuuleen ensin ilmoitettuaan, että ottavat urakan vastaan ja palataan asiaan ajankohtana X?

Meillä on omalla kiinteistöllä tarve tehdä isompi projekti, johon tarvittaisiin n. 2-4 työpäivän kestoinen työsuoritus. Myönnän, että emme ole ihan maailman helpoimpia asiakkaita, koska käymme molemmat töissä, eli ei voida olla ihan joka päivä 8-17 välillä päivystämässä tontilla, vaan kasvotusten tapaamiset pitää sopia etukäteen. Kohde on myös sellainen, että sinne ei voi tulla näkemättä tekemään. Mitään muita ihmeellisiä vaatimuksia ei ole.

Työstä sovittiin ensin alustavasti tutuntutun yksityisyrittäjän kanssa. Hän kävikin jo alustavasti katsomassa urakan ja kaikki näytti hyvältä. Sovittiin, että tavataan uudestaan vielä pihassamme tiettynä päivänä kello 17 ja käydään läpi loput paperit. Samana päivänä toiselle meistä tuli työeste, ja puhelimitse sovittiin, että tapaamista siirretään 30 min myöhemmäksi, mikä urakoitsijalle sopi. Kun pääsimme pihaan, häntä ei ollut siellä eikä hän enää koskaan vastannut puhelimeen.

Seuraavan urakoitsijan kanssa päästiin jo niin pitkälle, että alustavat työt aloitettiin. Itse urakka piti tehdä loppuun parin viikon sisään, kun koneet vapautuvat. Sovittiin jälleen, että tapaamme perjantaina klo y tontilla, ja tehdään paperit. Sinä päivänä urakoitsija soitti, että hänelle tuli äkillinen este ja palataan asiaan maanantaina, mikä oli tietysti meille ok. Tämäkään urakoitsija ei ole sen koommin vastannut puhelimeen (tästä on nyt monta viikkoa). Hänellähän olisi meiltä jopa saatavia, koska työt oli jo aloitettu.

Kolmannen urakoitsijan kanssa ei päästy edes siihen asti, että tavattaisiin kasvokkain. Hän ei ilmaantunut sovittuna aikana paikalle eikä vastaa puhelimeen.

Mistä tämä johtuu? Onko koneyrittäjillä vain niin hyvä työtilanne, että urakat eivät kiinnosta vaikka niistä ei kehdata kieltäytyä? Vai olemmeko saaneet hankittua hankalan asiakkaan maineen (en kyllä yhtään tiedä mistä se voisi johtua)?

Alkaa olla epätoivoinen olo. Toimenpidelupa on olemassa tietyksi ajaksi, ja tämä projekti pitäisi vähitellen saada valmiiksi. Vaikea suunnitella omaakin elämää kun ei tiedä, koska tämäkin nyt oikeasti käynnistyy.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jo tuttu asia, että jotkut yhden miehen firmat valikoivat asiakkaansa ja listalta tippuu heti, jos lasku ei ole eräpäivänä maksettu. Ja suosituimmat esim. hevosen kengittäjät käyvät vain niillä asiakkailla, joilta tulee käteismaksu paikan päällä. Monet näistä sanovatkin ihan suoraan politiikkansa ja sen, että uusia asiakkaita ei mahdu. Mutta kun tässäkin kyseessä oleva urakka olisi yli kymppitonnin keikka, tuskin tällaisia riittää kalenteria täyttämään pelkästään vanhoilta asiakkailta. Vielä kun kaikki näistä ensin ovat ilmoittaneet, että ehtisivät kyllä tekemään. Miten voi olla kannattavaa hoitaa bisnestä niin että jättää asiakkaat tyhjän päälle?

Vierailija
2/10 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei ole tästä kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso projekti, 2-4 päivää?

Ei noin pikkukeikkaan kannata vaivautua.

Vierailija
4/10 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioitko itse työn keston? Todennäköisesti ovat nähneet, että kestää paljon pidempään mitä olet arvoinut ja se urakkapalkka jää pieneksi.

Vierailija
5/10 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lompsaa auki. Ne on tajunnu ettei kannata tehdä.

Vierailija
6/10 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urakoitsijoissa on paljon huijareita, jotka pyrkivät hyötymään rahallisesti. Yhdestä sellaisesta on kokemusta. Vähänkään epäluotettavaa urakoitsijaa ei pidä ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urakoitsijoissa on paljon huijareita, jotka pyrkivät hyötymään rahallisesti. Yhdestä sellaisesta on kokemusta. Vähänkään epäluotettavaa urakoitsijaa ei pidä ottaa.

Tietysti ne pyrkii hyötymään rahallisesti. Heti kun on kyse rakennusliiketoiminnasta, niin tulee kusetuskortti ja muuta. Samassa maksetaan ties mistä muusta. Mikä järki hukata aika paskaan urakkaan, jos tarjolla on parempaakin? Teetkö itse töitä pienemmällä vai isommalla korvauksella? Jonkun pitäis sulle asentaa siellä tappiolla, että sulle tulis hyvä fiilis. No odottele sitä tekijää sinne tai tee ite.

Vierailija
8/10 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, tuollaista oli juuri kehityismaissa asuessani! Uskomatonta kuulla että sama meininki Suomessa. Ei tämä ihan onnela taida ollakaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen uskon, että urakkamme ei ole urakoitsijoiden mittapuulla iso. Tavalliselle omakotiasujalle kuitenkin on sekä kustannuksien että vaikutusten puolesta. Tätä tarkoitinkin, urakoitsijalle ei pitäisi olla epäselvää että täällä tilaajan päässä ei ole ihan sama että tehdäänkö vai eikö ja koska.

Jos tällaisen pikkujutun takia ei ollenkaan kannata vaivautua, niin miksi sitä ei voi sanoa heti? Tällainen säätäminen vain syö molempien aikaa siinä tapauksessa.

Ei oikein voi olla kyse siitäkään, että tekijät arvioisivat korvauksen liian pieneksi tai työmäärän liian suureksi. Emme ole nimittäin sanelleet mitään ehtoja hinnalle tai työn kestolle, nämä arviot on saatu ihan urakoitsijoilta itseltään ja olemme ne  sellaisinaan hyväksyneet. Tottakai on toivottavaa että lopullinen summa olisi jollain tarkkuudella sen urakoitsijan oman arvion mukainen, mutta sitä nyt ei olla päästy ollenkaan vielä edes vertailemaan.

Kehitysmaatouhulta alkaa tosiaan vaikuttaa...

Ap

Vierailija
10/10 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellaan vinkkejä tähän samaan ongelmaan vuonna 2023? Meillä sovittiin yrittäjän että piharakennuksen katolla korjataan vuotava piipuntyvi ennen talvea. Tarkoitus oli aloittaa työt syyskuussa. Sitten yrittäjän kiireiden takia lykättiin lokakuulle. Lokakuun alkoi ja on melkein lopussa, ja yrittäjä on lykännyt aloitusta. Nyt pyryttää lunta ja urakoitsija ei ole vastannut puhelimeen kahteen viikkoon. Meillä on nyt vaihtoehtoina kyhätä joku pressukatos talveksi katolle tai löytää uusi urakoitsija heti.

Ymmärrän todella hyvin että aina ei pysty ja tulee esteitä, mutta miksi ei tiedoteta tai edes vastata puhelimeen? Miksi ei voi kertoa, että ei onnistu nyt, niin asiakas voi tehdä sitten omia ratkaisujaan siltä pohjalta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä