Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nuo peruskoulun luetunymmärtämistestit on niin vaikeita?

Vierailija
17.05.2019 |

Olen valmistunut niin lukiosta kuin yliopistostakin hyvin arvosanoin mutta kun olen tehnyt lasteni koulusta tuomia luetunymmärtämistestejä niin en kyllä saa täysiä niistä. Eikä saa lapsetkaan vaan tulee selvästi huonompia arvosanoja kuin muista kokeista.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on myös vastaamistekniikasta.

Vierailija
2/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi on helppoja tehtäviä, mutta lopussa yleensä soveltavia ja kokonaisuuden ymmärtämistehtäviä. Joskus näin opettajanakin on mietittävä tarkasti oikeaa vaihtoehtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi on helppoja tehtäviä, mutta lopussa yleensä soveltavia ja kokonaisuuden ymmärtämistehtäviä. Joskus näin opettajanakin on mietittävä tarkasti oikeaa vaihtoehtoa.

Mutta onko seenää lukemisen ymmrtämistehtövä jos joutuu päättelemään asioita jota ei kerrota tekstissä. Silloin testi on päättelytehtävä, ei lukemisen ymmärtäminen.

Vierailija
4/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi on helppoja tehtäviä, mutta lopussa yleensä soveltavia ja kokonaisuuden ymmärtämistehtäviä. Joskus näin opettajanakin on mietittävä tarkasti oikeaa vaihtoehtoa.

Mutta onko seenää lukemisen ymmrtämistehtövä jos joutuu päättelemään asioita jota ei kerrota tekstissä. Silloin testi on päättelytehtävä, ei lukemisen ymmärtäminen.

Sori kirjoitusvirheet. kirjoitan tätä kipeänä.

Vierailija
5/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi on helppoja tehtäviä, mutta lopussa yleensä soveltavia ja kokonaisuuden ymmärtämistehtäviä. Joskus näin opettajanakin on mietittävä tarkasti oikeaa vaihtoehtoa.

Mutta onko seenää lukemisen ymmrtämistehtövä jos joutuu päättelemään asioita jota ei kerrota tekstissä. Silloin testi on päättelytehtävä, ei lukemisen ymmärtäminen.

Sehän on juuri se lukemisen ylin taso, päättely ja johotpäätökset ja seuraukset luetusta! Juuri se, mitä ei kerrota suoraan tekstissä. Siihen aina pyritään opettamisessa, soveltamaan opittua.

Vierailija
6/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko antaa esimerkkiä? Ei ole enää peruskouluikäisiä lapsia, ja silloin ne oli ihan ymmärrettäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on kyllä usein oudot vaihtoehdot, monesti niin että useampi käy. Ei tosiaan opettajanakaan välttämättä saisi täysiä.

Vierailija
8/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli vitosluokkalaisella tehtävä jostain superälykkäästä miehestä ja kysyttiin että oliko älykkyydestä miehelle hyötyä. No tytär vastasi että kyllä (koska mies mm. oppi kieliä todella helposti ja hallitsi yli 10 kieltä jne.), no vastaus olisi pitänyt olla ei, koska mies kuitenkin tunsi itsensä onnettomaksi. Mun mielestä tuossa ei ollut selvää oikeaa vaihtoehtoa, asian voi katsoa monelta kantilta. Usein nuo testien kysymykset ovat juuri sellaisia, että yksiselitteistä oikeaa vastausta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli vitosluokkalaisella tehtävä jostain superälykkäästä miehestä ja kysyttiin että oliko älykkyydestä miehelle hyötyä. No tytär vastasi että kyllä (koska mies mm. oppi kieliä todella helposti ja hallitsi yli 10 kieltä jne.), no vastaus olisi pitänyt olla ei, koska mies kuitenkin tunsi itsensä onnettomaksi. Mun mielestä tuossa ei ollut selvää oikeaa vaihtoehtoa, asian voi katsoa monelta kantilta. Usein nuo testien kysymykset ovat juuri sellaisia, että yksiselitteistä oikeaa vastausta ei ole.

Tästähän on kysymys esimerkiksi kaunokirjallisuudessa ja kirjallisuusanalyysissa. Johtopäätösten teko jää lukijan vastuulle. Ansiokas vastaus olisi minun nähdäkseni sellainen, jossa pohditaan että mitä hyöty lopulta on, tai mitä asioita mies itse eniten halusi. Mutta perinteisesti suomalaisessa koululaitoksessa on suosittu yksinkertaisempia ja yksiselitteisempiä tehtäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme