Millainen on OP työpaikkana?
Onko kellään kokemusta millainen kulttuuri, työtahti, ilmapiiri jne?
Kommentit (22)
Onko muita kokemuksia? Millaista on olla siellä kehityshommissa? Ovatko työnkuvat hyvin kapeita, kun iso talo?
pääkonttorilla vai pankissa? Hyvä kuva jäänyt, hyvä palkka, fiksuja ihmisiä ja ammattimainen kulttuuri. Standardit myös työntekijöille korkealla, hommat tehdään kunnolla. Vallilassa pääkonttori, jos muistan oikein.
Minä oon tykänny, oon ollu talossa 9 vuotta. Peruspalkka on 2900, mutta sen lisäksi tulee jonkun verran tulospalkkausta, keskimäärin ehkä 200-300 e kk. Palkka on mielestäni ihan ok. Hyvät työsuhde-edut muutenkin.
Työaika on liukuva ja työnkuvasta riippuen myös etätyö mahdollista. Työkaverit todella mukavia.
Tulostavoitteet on kyllä kovat, mutta ei mielestäni mahdottomat. Paljon on itsestä kiinni, miten työssä pärjää.
Hankala monellakin tapaa. Takavuosina tahmea ja byrokraattinen ja kaikki oli hankalaa. Nyt "puolet" johdosta tuntuu olevan entisiä nokialaisia ja toiminnan tekemisessä on taustalla jatkuva muutos/tranformaatio johtaminen ja tuo tarkoittaa sitä että jatkuva epävarmuus, utopistiset tavoitteet ja vaatimukset sekoitettuna siihen että jokainen pitää huolta vain omasta positiostaan tekee työpaikasta todella raskaan. Edut olivat ennen ihan hyvät mutta niitäkin huononnetaan koko ajan. Ihmeen haluttu työnantaja ja en menisi ihan helpolla takaisin.
ex-op
Vierailija kirjoitti:
Onko muita kokemuksia? Millaista on olla siellä kehityshommissa? Ovatko työnkuvat hyvin kapeita, kun iso talo?
Kehittämisessä mennään "uusien" tuulien mukaan ja tuulet ovatkin kääntyneen aina ennenkuin vanhaakaan on saatu toimimaan mitenkään. Roolituksia löytyy niin että toimenkuvat ovat aika suppeita ja jokaiseen tekemiseen tarvitaan kymmeniä asiantuntijoita niin että jokainen hoitaa oman tonttinsa asiat. Lisäksi esim. käyttöönotot ja lanseeraukset vaativat vielä suuremman joukon joten hermo menee helposti ennekuin mtään oikeasti ulos tulee.
Palkka ja työsuhde-edut olivat hyvät, mutta muuten en tykännyt olla. Jatkuvaa organisaatiomuutosta ja ”ketterän” organisaation hokemista, esimiesten nimetkin muutettiin heimopäälliköiksi. Työtehtävien määrää kytättiin. Melkein joka päivä oli turhanpäiväisiä Skype-palavereita, jotka veivät työaikaa. Työssä eteneminen tuntui olevan mahdollista vain jos suostui tekemään ylitöitä.
Sain kutsun haastatteluun määräaikaiseen hommaan. Hieman miettityttää kun olen kuullut että määräaikaisilla ei minkäälaista kesätyömahdollisuutta. Palkka olis n 2500..kokemusia OPsta? Onko vanhatava tai hyin byrokraattinen kulttuuri? Millaisia ovat esimiehet?
Kuuleman mukaan kovat tulostavoitteet. Työbarkomaanit pärjää,kunnes lyyhistyy.
OP:n ilmapiiri on sekava. kylmäkiskoinen, pikkutarkka ja byrokraattinen.
Omat kokemukseni ovat vain OP Osuuskunnan eli OP keskusyhteisön CallCenter työstä pankeille (ei vakuutukselle) enkä tiedä millaista ilmapiiri konttoreissa on
Perehdytys työhön oli nopeaa, ja kaikkia asioita ei kerrottu. Puheluita piti alkaa ottamaan linjasta, vaikka asioista ei ollut kunnollista tietoa. Apua ja tukea asioiden ratkaisemiseen ei saanut tarpeeksi, mutta jos teki virheen niin siitä tuli kaksi tai kolme eri henkilöä sanomaan vihaisesti sanomaan, joko henkilökohtaisesti tai skypen/teams:in välityksellä.
Asiakaspalvelutyö OP:ssa on kuin liukuhihnalla tehtaassa tehtävää hikipajatyötä. Työ oli lyhykäisyydessään sitä, että vastataan liukuhihnalta asiakaspuheluihin ja kirjataan asiakkaan toiveet tai ongelmat järjestelmään. Vittuilevia, vihaisia, huutavia tai dementoituneita sekoilupuheluita on paljon. Silloin tällöin on myös siedettäviä tai mukavia asiakaskohtaamisia.
Työhön liittyviä asioita käsiteltiin yli 30-vuotta vanhalla järjestelmällä, joka oli lapsuuden win 3.11 tai Win95 aikainen ohjelma. Jatkuvat tekniset ongelmat sekä järjestelmien kaatuilut olivat arkipäivää. Pomojen mielestä vanhat ja huonot tekniset järjestelmät eivät saaneet olla este tehokkuudelle.
Työkoneen kautta kaikkia asioita kellotettiin, laskettiin ja kytättiin pomojen toimesta. Kaikki oli sekunti ja minuuttipeliä. Vastattujen puheluiden määrää laskettiin, ja tunnissa niitä tuli ottaa tietty kappalemäärä, ja jokainen asiakaskohtaaminen piti olla keskusteluineen ja kirjauksineen n. 8 minuutissa hoidettu. Tämä ei tietenkään käytännössä ollut mahdollista, mutta tähän kuitenkin jatkuvasti hiostettiin ja painostettiin pomojen toimesta.
Kaikki tapahtumat, klikkaukset ja tekeminen pitää olla laskettavissa järjestelmässä. Kaikki mikä ei ollut numerona ilmoitettu tai laskettavissa niin sitä ei yrityksen isojen pomojen mielestä käytännössä ollut olemassa vaikka kaikki työntekijät asian ympärillään havainnoisivat. Ketterää hoettiin toistuvasti kuin uskonnollista mantraa. Ketterä sitä ketterä tätä.
Sillä ei ole niinkään väliä teitkö asiakaspalvelutyön hyvin tai sillä, että asiakas olisi ollut tyytyväinen, vaan tehokkuusluvut olivat kaikki kaikessa. Työssä tuli usein myös tilanteita, joissa sai itse haukut toisten huonosti tehdystä työstä ja hutiloimisesta, kun sattui ottamaan seuraavana toisen huonosti hoidetun asian itselleen käsiteltäväksi.
Yrityksessä vaihtuvuus oli aika suurta, ja lähes puolet sairauspoissaoloista olivat tilastojen mukaan uupumus- ja mielenterveysperusteisia. Työtyytyväisyyskyselyissä nousi esille samat teemat uudestaan ja uudestaan, vuodesta toiseen. Asioille ei kuitenkaan tehty yhtään mitään.
En voi suositella OP:a hyväksi työnantajaksi...
No, näin asiakkaan näkökulmasta katsottuna asiakaskontaktit puhelimessa tai tapaamisissa on karsittu todella minimiin. Ehkä kaikki duuniaika menee tosiaan pankin oman byrokratian pyörittämiseen. Lopetan tilini välittömästi kun laina on maksettu, niin hlvetin vaikeaa on saada OP:stä ketään kiinni edes kohtuullisella aikajanalle.
Mites nämä yt, keihin kohdistuu vähittäuspankkiouolella? Juuri hain traineen paikkaa.Paljonko traineen palkka on yleensä?
Onko kellään ajankohtaista tietoa, minkälaista on siellä kehityshommissa, erityisesti IT-puolella?
tarkkaa, mikromanagerointia, teams statuksen kyttäämistä, byrokratiaa
paljon mikromanagerointia, paljon sääntöjä, paljon byrokratiaa, paljon turhia ketterä kokouksia, asioita kehitetään hitaasti, jos ollenkaan. Sekava meno, joka ei oikein tunnu olevan kenenkään hallinnassa.
Ihmeen haluttu työnantaja vertailuissa. Vanhat järjestelmät ja työskentelytavat, oikeasta työstä vieraantunutta byrokratiaa, jatkuvaa keinotekoista kiirettä ja sähellystä, jokaista pientä asiaa tekee ja miettii puolen tusinaa ihmistä sekä päälle ulkoinen työvoima yrittää tehdä itsestään tarpeellisen.
Jos tykkää, että koko työ on kokouksessa istumista päivästä toiseen ilman oikeita töitä, OP voi olla hyvä työpaikka. Palkka on tosin hyvä ja sisäisiä uramahdollisuuksia aidosti paljon.
Palkat ovat matalat, ja johtaminen on jäänyt monia vuosia jälkeen. Työntekijöiden vaihtuvuus on suuri, ja keski-ikä tuskin ylittää 30 vuotta. Organisaatiomuutoksia tapahtuu jatkuvasti, eikä läpinäkyvyys ole läsnä missään vaiheessa. Esihenkilöiden osaamisessa on suuria eroja, ja monella ei ole selkeää käsitystä sovellettavasta lainsäädännöstä tai työehtosopimuksista. Lisäksi useat esihenkilöt eivät ole perillä organisaation omista ohjeista. Paikoin tilanne muistuttaa jopa lapsityövoimatehdasta.
En suosittele.
Jutussa esitetyt numeroidut kohdat kuvaavat erittäin hyvin osuuskunnan (kepa) toimintaa ja toimintakulttuuria
Osuuspankissa työhyvinvointiin liittyvät asiat jäävät usein toissijaisiksi ja henkilöstöä ei aidosti arvosteta.
Tiukka ja tarkka. Ei voi mokata tai saat potkut. Muuten hyvä, palkka ja kaikki ovat päteviä ja rehellisiä ihmisiä ympärilläsi. Kahvitauoilla toki on rentoa. Mutta pankkisalaisuudet on pankkisalaisuuksia.