Tuli juuri mieleen että väritettiinkö vanhat maalaukset kun värit keksittiin?
Värit alkoivat yleistyä 1950-luvulla.
Mutta koska vanhat maalaukset maalattiin ennen värien keksimistä ja monet niistä ovat väritettyjä, tarkoittaa sitä että ne väritettiin joskus tuolloin. Miten tiedettiin mitä värejä käyttää, kun kerran esikuva on harmaan eri sävyjä?
Kommentit (15)
Tuleeko sinulle useinkin ajatuksia mieleen? Varmaan pelottavaa sellainen.
Niissä oli mukana sellaiset värikartat, jossa oli jokaisen harmaan sävyn viereen kirjoitettu kuvaus, mitä väriä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä esimerkiksi Picasson maalauksien värittäjät ovat arvanneet käyttää juuri niitä värejä missä me nykyään näemme Picassot?
t. Ap
Picasso itse värjäsi ne 50-luvulla.
Oliko mielessäsi erityisesti makaronipensasta esittävä maalaus?
Vierailija kirjoitti:
Niissä oli mukana sellaiset värikartat, jossa oli jokaisen harmaan sävyn viereen kirjoitettu kuvaus, mitä väriä se tarkoittaa.
Entisajan taiteilijoita on varmasti turhauttanut. Kuvittele että tiedät millä väreillä maisema olisi hienoin maalata mutta paletilta löytyy vain harmaan sävyjä, mustaa ja valkoista.
Jos haluaa nähdä miltä ennen värejä maalatut teokset näyttävät, voi värit helposti poistaa digitaalisesti. Vielä en ole kuullut, että jo väritettyjä teoksia olisi haluttu lähteä ennallistamaan poistamalla niistä värit.
Noh, nehän tietty filmas sen maalauksen ja katto sitten väritelkkarista millaiset värit siinä piti olla. Siitä sitten oli helppo värjätä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä esimerkiksi Picasson maalauksien värittäjät ovat arvanneet käyttää juuri niitä värejä missä me nykyään näemme Picassot?
t. Ap
Picasso itse värjäsi ne 50-luvulla.
Mielenkiintoinen fakta on että kun Picasso puhui ns. sinisestä kaudestaan (1901-1904), hän mainitsi alkaneensa maalata sinisellä ystävänsä kuoleman jälkeen. Eli visio väristä on ollut jo taiteilijan päässä - aikana ennen värejä.
”Värien yleistyessä ja tullessa muodikkaammaksi alkoi suuri kansanliikehdintä, ns. Värirenesanssi.
Yhtäkkiä värit eivät olleet vain eliitin yksinoikeutta. Ajan hengenmukaisena iskulauseena voisi mainita mm. ”Värit kaikille!” Ja ”Väriä varjoihin!”
Tietoisku: antarktis on ollut asumaton ihmishistorian ajan, ja tämän vuoksi sen värittämisyrityksistä on luovuttu. Tämän vuoksi nykyihmiset tuntevat antarktiksen värittömänä valkoisena lakeutena ja pingviinit mustavalkoisina taapertajina.
Tuli mieleen vielä yksi kysymys: miten päätettiin että taivas on sininen? Miten taivas maalattiin?
Tämä liippaa niin läheltä tätä aihetta niin en tee aiheesta uutta ketjua :) -ap
Kaikki oli sillloin paljon kestävämmällä pohjalla. Nykyäään riiitttäää voi ostaa samat maaalit ja rakennustarvikkkeet kuin muuuutkin ja palkata jonkuuun muuuun tekemäään hommmat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oli sillloin paljon kestävämmällä pohjalla. Nykyäään riiitttäää voi ostaa samat maaalit ja rakennustarvikkkeet kuin muuuutkin ja palkata jonkuuun muuuun tekemäään hommmat.
Ja nekiin voi kilpailuttttaaa kaikkki.
Ajatelkaa ensimmäistä ihmistä joka katsoessaan harmaata taivasta sanoi: ”Liika on LIIKAA! Emme voi jatkaa enää näin! Ansaitsemme enemmän!”
Ja sitten hän alkoi tehdä asialle jotain. Ajatus taivaan sinisyydestä on aluksi ollut vain ajatus, mutta se on kasvanut ihmeeksi jonka näemme nyt yllämme pilvettömänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa ensimmäistä ihmistä joka katsoessaan harmaata taivasta sanoi: ”Liika on LIIKAA! Emme voi jatkaa enää näin! Ansaitsemme enemmän!”
Ja sitten hän alkoi tehdä asialle jotain. Ajatus taivaan sinisyydestä on aluksi ollut vain ajatus, mutta se on kasvanut ihmeeksi jonka näemme nyt yllämme pilvettömänä päivänä.
Se oli se taivaanrannanmaalari.
Mistä esimerkiksi Picasson maalauksien värittäjät ovat arvanneet käyttää juuri niitä värejä missä me nykyään näemme Picassot?
t. Ap