Oletteko olleet junan kyydissä henkilövahingon aikaan?
Ihan vain mielenkiinnosta, mitä tapahtui, odotitteko kauan vai päästettiinkö samantien pois junasta, pystyikö kuljettaja kuuluttamaan "normaalisti"?
Kommentit (28)
Hyi kamala. Toivottavasti ei ikinä osu omalle kohdalle
Edellä ajanut lähijuna täräytti jonkun ylitse. Oma juna seisahtui muistaakseni jossain Malmin ja Tikkurilan välillä ja konnari kuulutti vakavana henkilövahingosta ja että joudutaan odottamaan. Vaunussa oli hipihiljaista eikä kukaan puhunut. Onnettomuuspaikan ohitse ajettiin hitaasti. Eipä sännännyt kukaan tuijottelemaan ikkunoihin sille puolelle, missä oli tapahtunut.
Kuljettaja ei kuuluta, se on konduktöörin tehtävä.
Kyllä olen kun vahinko sattui minulle eli lirahti vähän housuun.
Olin toisen junan kyydissä. Juna pysähtyi joksikin aikaa ja lähti sitten liikkeelle hitaasti, pysähteli vähän väliä. Istuin ikkunapaikalla katselemassa maisemia ja ajatuksissani ihmettelin, olivatko jonkun ostokset pudonneet radalle levälleen. Ymmärsin, kun näin ison palasen ihmistä kiskojen vieressä. Tästä on yli 30 vuotta, mutta hyvin muistuu vielä.
Mä seisoin asemalla kun vieressä yksi hyppäsi junan alle. Käsi siinä jaloissani on ikuisesti piirtyneenä verkkokalvoille.
On sattunut kaksi kertaa niin, että olen itse ollut kyydissä junassa, jonka alle joku jäi. Ja en edes muista kuinka usein matka on myöhästynyt sen takia, että edellä on joku hypännyt toisen junan alle. Junalla siis kuljen päivittäin töihin, joten siitä tämä yleisyys. Johan se on kohta taas sesonkiaika, keväisin ja syksyisin nuo lisääntyvät...
Kun junan alle jäi ihminen, sen yleensä kyydissä tuntee, että kuski yrittää jarruttaa. Toisella kertaa kuulin sen varoitusvihellyksen, sitten tiukka jarrutus ja rytinää. Kuulostaa vähän samalta kuin jos talvella on jäätä kiskoilla ja se rutisee junan kulkiessa. Sitten juna pysähtyy, monesti on tuntunut nenään sellainen outo, pistävä, metallinen haju. Tuleeko sitten kitkasta ja jarrutuksesta vai mistä, en tiedä. Aika kauan on saanut odotella, ennen kuin kuulutetaan mitään. Kyllähän ihmiset sen arvaavat mitä on tapahtunut.
Pisimmillään istuskeltiin junassa pari tuntia, kunnes ajettiin seuraavalle asemalle, jossa päästiin toisen junan kyytiin.
Aina joskus töihin mennessä huomaa, että ollaan liikenteessä ihan poikkeuskalustolla eivätkä paikka numerot täsmää. Silloin saattaa konnari sanoa jos joku kysyy syytä poikkeuskalustolla, että oli eilen niin ruuhkaista...
Joopasta joo.
Itse en ole, mutta faijani joka oli konnari oli 8 kertaa. Ei ollu kivoja työjuttuja mitä kertoi.
Junankuljettaja joutuu kohtaamaan keskimäärin uransa aikana 4 henkilövahinkoa. Tosi ikävä juttu heille, eivät pysty välttämättä tekemään asialle mitään..
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole, mutta faijani joka oli konnari oli 8 kertaa. Ei ollu kivoja työjuttuja mitä kertoi.
Onko se konnari joka joutuu menemään ekana ruumista ihmettelemään? Tuskin kuljettaja jättää ohjaamoa?
Kaupunkialueella menee n.30-45 min. Välillä voi mennä tunti-parikin siellä junassa, jos on pelastuslaitoksella pitkä matka paikalle.
Konnari sinne raiteille menee. Pitää mennä tietysti katsomaan, jos uhri on elossa ja on jotain tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole, mutta faijani joka oli konnari oli 8 kertaa. Ei ollu kivoja työjuttuja mitä kertoi.
Onko se konnari joka joutuu menemään ekana ruumista ihmettelemään? Tuskin kuljettaja jättää ohjaamoa?
Ilmoitaan häkeen ja junien kulunvalvontaan ja sitten junan henkilökunta menee katsomaan miltä näyttää.
Noin kymmenen vuotta sitten olin junassa jonka alle eräs nuori tyttö jättäytyi. Aika pitkään oltiin paikoillaan, kaikki olivat melko järkyttyneitä. Jossain välissä siihen junan ulkopuolelle tuli tyyppejä valojen kanssa etsimään osia, se oli kammottavaa ja yritin olla katsomatta. Jälkikäteen oli hirveää kun selvisi että se tyttö oli vanhempien tutun lapsi ja siitä sitten aika paljon puhuttiin, itselle puski aina paniikki päälle ja piti monesti sanoa että en halua kuulla siitä enää ennenkuin tajusivat että tosiaan saattoi olla aika traumatisoiva kokemus.
Olen ollut junassa, joka jäi odottamaan onnettomuusjunan taakse jonkun jäätyä alle. Vaunussani olevat teinit olivat innoissaan ja hihkuivat, jos jotain näkyisi. Ihmisen palasia siis.
Siinähän haisee kakka kun suolet pirstoutuu hakkelukseksi.
Joku sai sairaskohtauksen junassa ja kanssamatkustajat vain jupisivat, että onko pakko nyt, kun pitäisi ehtiä töihin :D
Miten niin kuljettajan osa on mukamas karu? Vielä karumpi tehtävä on palolaitoksella kerätä ne jäänteet pois sieltä.
Joo. Juna ajoi jonkun ylitse. Eka jarrutus ja pilli huusi, kuului muistaakseni jotain kolinaa ja sitten seisottiin aika kauan. Jossain vaiheessa järkyttyneen kuuloinen konduktööri kuulutti että juuri sattuneen yliajon johdosta matkamme viivästyy tms. En muista kuinka kauan seisottiin siinä raiteella. Matka jatkui muistaakseni sillä samalla junalla. Tästä on jo varmaan 20v aikaa.