Vitsit että olen ylpeä mun lapseni koulumenestyksestä
En viitsi somessa tai missään muualla kavereille jne hehkuttaa niin hehkutan täällä anonyymisti. 😊 itse oltiin miesten kanssa keskitason tallaajia koulussa, keskiarvo molemmilla n. 8,5 hujakoilla läpi koulun... tyttö saa kokeista kymppejä ja nyt on kokeiden ka 9,6...
Tottakai sitä tarvitsee elämässä muutakin kuin kirjaviisautta mutta tuntuu että on myös luonteeltaan empaattinen ja ope on kehunut kaveritaitoja. Voi miten toivon hänelle hyvää elämää tässä kovassa maailmassa ❤️
Tää oli tällainen anonyymi kehuskelu kun sitä en voi muuten tehdä 😊
Kommentit (21)
En nyt muista yhtään vitsiä tuolta aihe alueelta...
Sori, miehen kanssa siis tietenkin... typo.
No ei kai tämä some ole vaan anonyymi keskustelupalsta?! Tarkoitin lähinnä instaa tai facea joissa olen omalla naamallani.
Hienoa ja myönteistä että lapsesi menestyy hyvin koulussa. Se on iso asia ja avaa mahdollisuuksia opiskelemaan minne haluaa.
Yksi asia kuitenkin pisti silmään. Sanot että on hienoa että hänellä on kirjaviisautta. Tiedätkö että kirjaviisaus ei ole sama kuin älykkyys? Jotkun näet pystyvät oppimaan ulkoa vaikka kokonaisen raamatun, mutta se merkitsee vain sitä että henkilöllä on hyvä muisti. Ei ole sama kuin älykkyys, jos sitä ajoit takaa?
Ihminen joka osaa ulkoa koko tietokirjasarjan, ei välttämättä osaa, tajua eikä pysty sisäistämään mitään älyä vaativaa. Monotoninen pinnallinen muistaminen ilman asian syvempää sisäistämistä ja tajuamista ei ole älykkyyttä. Mutta jos lapsesi omaa loistavan muistin lisäksi myös älykkyyttä, onneksi olkoon! Se on iso voimavara elämässä!
En nyt halua tyrmätä intoasi mutta koulu on aika paljon helpompi nykyisin. Alakoulutytöistä enemmistö saa kiitettäviä. Toki jos kyse on esim. kasi-ysiluokkalaisesta niin sitten tuo on tosi hyvä saavutus.
Mulla tyttö nyt vitosella, saa enimmäkseen kymppejä kokeista, mutta niin saa kaveritkin.
Olisin minäkin ylpeä samassa tilanteessa, meillä menee täysin päinvastoin.
Ei sulla ole siihen osaa, eikä arpaa.
Niiin, ei sitä kummemmin viitsi ääneen hehkuttaa, sinänsä erikoista, koska kyllähän vanhemmat muutenkin ja muissakin asioissa "saa" lapsiaan ääneen kehaista.
Meillä poika ei saanut kuin kourallisen 9 alkavia koenumeroita peruskoulussa, kaikki oli 10 tai 10-, sai stipendejä ja suurimpana minulle jäänyt mieleen 6lk saamansa Hymypoikapatsas jonka luokkalaiset hänelle olivat äänestäneet. Ja kun 9lk kevätjuhla koitti niin hän sai 4 stipendiä ja kaikkien aineiden ka oli 9,8. Lukuaineiden (jolla haetaan eteenpäin) ka oli tasan 10.
Nyt opiskelee lukion 2lk ns huippulukiossa.
Mun tytär oli yläasteella koko koulun paras opilas ja yliopistoon kyllä pääsi, mutta on myöhemmin todennut, ettei hyvästä todistuksesta ole ollut mitään muuta hyötyä, kuin lukioon pääsy, mutta pääsi sinne seiskan keskiarvollakin.
Missään ei ole kysytty yhtään kertaa, miten hyvä oppilas on ollut.
Usein nuoria stressataan liikaa näillä vertailuilla.
Poikani oli seiskan oppilas ja keskiasteen koulutuksella päässyt erittäin hyvään asemaan. Hänenkään koulutodistukset eivä ole ketään kiinnostaneet.
Joo, tuntuu oikeasti että koulu on nykyään helpompaa kuin omassa lapsuudessa... kasit ja ysit on arkipäivää monille.
Käytin termiä kirjaviisaus väärin... kyllä hän on oikeasti fiksu. Oppii asiat nopeasti ja muisti on hyvä.
Kyllä kai geeneillä jotain tekemistä on kuitenkin vaikka joku kirjoitti että minulla ei ole osaa eikä arpaa. Tyttöni on perinyt minulta hyvän muistin ja kielipään, matikkapää on isän puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Sori, miehen kanssa siis tietenkin... typo.
No ei kai tämä some ole vaan anonyymi keskustelupalsta?! Tarkoitin lähinnä instaa tai facea joissa olen omalla naamallani.
Katso Wikipediasta mitä some tarkoittaa.
Oltiin tuossa miehen kanssa pojan lukion 2lk vanhempainillassa liittyen mm jatko-opintoihin ja siellä esiteltiin ns faktatietoa mm kirjoituksiin liittyen. Lukio-opiskelu on tiukempaa kuin vielä vaikkapa 5-10v sitten, tilastotietoa: 5% kirjoittaneista kirjoittaa L paperit, 15% E ja 20% M paprut.
Pojan lukiosta 8-9 oppilasta 10stä jatkaa kuulema yliopistoon, vuosittain.
-9-
Vierailija kirjoitti:
Oltiin tuossa miehen kanssa pojan lukion 2lk vanhempainillassa liittyen mm jatko-opintoihin ja siellä esiteltiin ns faktatietoa mm kirjoituksiin liittyen. Lukio-opiskelu on tiukempaa kuin vielä vaikkapa 5-10v sitten, tilastotietoa: 5% kirjoittaneista kirjoittaa L paperit, 15% E ja 20% M paprut.
Pojan lukiosta 8-9 oppilasta 10stä jatkaa kuulema yliopistoon, vuosittain.-9-
Mitä tarkoitat tiukemmalla? Esim. matikassa vaatimustaso on opettajien mukaan laskenut, sen näkee jo helposti vertailemalla 80-90-luvun yloppilaskysymyksiä nykyisiin. Tämä johtuu etenkin siitä että ysiltä tulevilla on heikompi osaaminen kuin ennen. Nuo prosenttiluvut ovat pysyneet samaa 90-luvulta asti.
Alakoulu ja yläkoulu ovat paljon helpommat kuin 15 vuotta sitten. Yläkouluun tulee oppilaita, joilla ei ole sisälukutaitoa, jotka eivät osaa kirjoittaa yhtään sanaa oikein ja jotka eivät jaksa/pysty/osaa lukea esim. yhtä sivua oppikirjan tekstiä. Kun heikomman aineksen mukana mennään, niin aivan keskitason oppilaat saavat hyviä numeroita. Esim. meillä käytännössä ei voi jättää ketään luokalle. Mahdollisuus toki on, mutta tällainen tapahtuu vain oppilaalle, jolla kaikki numerot ovat nelosia. Jos nelosia on "vain" 4-5, niin saa suorittaa ne opettajan jumppaamisella (= tehtäväpaketteja, tukiopetusta, erityisopettajan avustusta näissä ja lopulta aina opettaja velvoitetaan antamaan se vitonen toisen "aherruksesta").
Lukio on nykyään siksi rankempaa, kun niiden keskitasoisten on kurottava valtava ero yläkoulun ja lukion välillä kiinni. On kerralla jaksettava lukea koko kirja läpi, kirjoitettava essee ja tehtävä lukemattomia läksyjä ihan joka päivä. Se on rankkaa, kun tähän ei ole tottunut yläkoulun puolella ja tiedot ja taidot ovat todella vähäiset.
Kun itse olin lukiossas sata vuotta sitten (olen dinosaurus-iässä jo), en joutunut näkemään kauheasti vaivaa kuin kokeisiin. Silmäilin läksyt aamulla läpi tai välitunnilla ennen oppituntia mutta kokeissa sitten oli pakko oikeasti tsempata kirjoituksista nyt puhumattakaan. Se ei kuitenkaan tuntunut ylivoimaiselta eikä aiheuttanut uupumusta, kun se taito lukea pitkiä tekstiä oli opittu jo alakoulussa, kirjoitustaito oli hallussa ja kyky oppia itselleen mielekkäällät tavalla oli ajat sitten harjoiteltu. Lukio oli looginen porras ylöspäin eikä mieletön jyrkänne niin kuin nykyään ysiluokkalaisille. Siksi meillä on näitä uupumistapauksiakin.
Osin lukioon myös tulee ainesta, jolla ei siihen ole luontaisia taitoja. Kun yläkoulun puolella tekee tunneilla mitä pitää ja väsää läksyjään edes silloin tällöin, voi hyvinkin olla kasin tai ysin oppilas, vaikka ne todelliset taidot olisivat alle seiskan tasoa. Tällaisen tapauksen ei pitäisi lähteä lukioon, mutta näin vain käy ja sitten ihmetellään, miten rankkaa se on, miten kursseista ei meinaa päästä läpi ja syytellään, että opettajat ovat epäreiluja ja ottaneet silmätikuiksi. Siinä lapsessahan ei voi olla koskaan mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin tuossa miehen kanssa pojan lukion 2lk vanhempainillassa liittyen mm jatko-opintoihin ja siellä esiteltiin ns faktatietoa mm kirjoituksiin liittyen. Lukio-opiskelu on tiukempaa kuin vielä vaikkapa 5-10v sitten, tilastotietoa: 5% kirjoittaneista kirjoittaa L paperit, 15% E ja 20% M paprut.
Pojan lukiosta 8-9 oppilasta 10stä jatkaa kuulema yliopistoon, vuosittain.-9-
Mitä tarkoitat tiukemmalla? Esim. matikassa vaatimustaso on opettajien mukaan laskenut, sen näkee jo helposti vertailemalla 80-90-luvun yloppilaskysymyksiä nykyisiin. Tämä johtuu etenkin siitä että ysiltä tulevilla on heikompi osaaminen kuin ennen. Nuo prosenttiluvut ovat pysyneet samaa 90-luvulta asti.
Ja englannissa taas huimasti noussut.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin tuossa miehen kanssa pojan lukion 2lk vanhempainillassa liittyen mm jatko-opintoihin ja siellä esiteltiin ns faktatietoa mm kirjoituksiin liittyen. Lukio-opiskelu on tiukempaa kuin vielä vaikkapa 5-10v sitten, tilastotietoa: 5% kirjoittaneista kirjoittaa L paperit, 15% E ja 20% M paprut.
Pojan lukiosta 8-9 oppilasta 10stä jatkaa kuulema yliopistoon, vuosittain.-9-
Vai että oikein tilastotietoa. 😀 Arvosanat nimenomaan jaetaan prosenttiosuuksittain, jaettiin jo minun kirjoittaessani ysärillä ja tuskin oli uusi tapa vaikka E arvosanana uusi olikin, silloinkin entisen ällän 20% jakautui 5% L, 15 % E . Omiin tuloksiin siis vaikuttaa myös yleinen taso. Mitkä paperit kirjoittaa ei olekaan niin yksioikoista, joku kun voi saada arvosanoja laidasta laitaan ja epäilenkin sinulla menneen nyt puurot ja vellit sekaisin.
Hienoa että lapsenne pärjää, tiedän tuon tunteen kun omalla lapsella menee koulussa hyvin. 😊
En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, meillä on lukion tokalla oleva poika, joka pärjää loistavasti siksi, että oppii asiat todella helposti. Ei panosta lukioon erityisen paljon, on toki tunnollinen ja tekee kaiken ajallaan, lukee jonkin verran kokeisiin jne. mutta ei koe koulua mitenkään raskaaksi tai aikaavieväksi. Numerot ovat silti 9-10 välillä, pääasiassa lähempänä 10, ja keskiarvo on 9,7. Kyllähän se hyvältä tuntuu kun lapsi pärjää.
Tosin ihan yhtä onnellinen olen hänen sisarustensa pärjäämisestä, ovat löytäneet oman paikkansa ja pärjänneet hyvin keskivertoisella koulumenestyksellä. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin tuossa miehen kanssa pojan lukion 2lk vanhempainillassa liittyen mm jatko-opintoihin ja siellä esiteltiin ns faktatietoa mm kirjoituksiin liittyen. Lukio-opiskelu on tiukempaa kuin vielä vaikkapa 5-10v sitten, tilastotietoa: 5% kirjoittaneista kirjoittaa L paperit, 15% E ja 20% M paprut.
Pojan lukiosta 8-9 oppilasta 10stä jatkaa kuulema yliopistoon, vuosittain.-9-
Mitä tarkoitat tiukemmalla? Esim. matikassa vaatimustaso on opettajien mukaan laskenut, sen näkee jo helposti vertailemalla 80-90-luvun yloppilaskysymyksiä nykyisiin. Tämä johtuu etenkin siitä että ysiltä tulevilla on heikompi osaaminen kuin ennen. Nuo prosenttiluvut ovat pysyneet samaa 90-luvulta asti.
Ja englannissa taas huimasti noussut.
Kyllä, mutta ruotsissa ja muissa kielissä laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin tuossa miehen kanssa pojan lukion 2lk vanhempainillassa liittyen mm jatko-opintoihin ja siellä esiteltiin ns faktatietoa mm kirjoituksiin liittyen. Lukio-opiskelu on tiukempaa kuin vielä vaikkapa 5-10v sitten, tilastotietoa: 5% kirjoittaneista kirjoittaa L paperit, 15% E ja 20% M paprut.
Pojan lukiosta 8-9 oppilasta 10stä jatkaa kuulema yliopistoon, vuosittain.-9-
Tässä sinulle vielä linkki artikkeliin vuodelta 2011.
http://verkkonummi.fi/kirkkonummi/koulu/754-ylioppilaskirjoitusten-tulo…;
Tämä ei ole some?