Sote-uudistus nimenomaan estää jättiyhtiöiden vallan, eikö ihmiset sitä tajua? Jättiyhtiöt on kasvaneet kilpailutuksien, ei sote-uudistuksen ja valinnanvapauden takia.
Alalla työskennelleenä pakko ihmetellä tätä valitusta yksityisistä hoitolaitoksista. Eikö ihmiset ymmärrä, että se on tosiaan ihan itse valittavissa mihin hoitolaitoksen esim. läheisensä laittaa? Soten valinnanvapauden myötä asiakassetelin avulla jokainen voi ihan itse ottaa selvää eri paikoista ja valita sen mukaansa mitä palvelua käyttää. Tämä on nimenomaan etuna sote-uudistuksessa, että voi valita Attendon tai Annan Paikallisen Hoivakodin väliltä, eikä pakko ole mennä sinne Attendoon. Nykyisellään asiakaspaikat on ohjattu kilpailutuksen kautta, mihin sote-uudistus nimenomaan puuttuu ja lopettaa nämä kilpailutukset, joissa isot toimijat voittaa ja pieni ihminen kärsii, ja sen sijaan palvelua tarvitseva saa käteensä asiakassetelin, jolla itse voi valita paikkansa.
Olen huomannut, ettei ihmiset tajua tätä. Onko ihmiset niin tyhmiä, että luottaa sokeasti vaikka Attendon mainontaan ja perehtymättä yhtään paikkaan laittaa läheisensä sinne? En jaksa ymmärtää. Eihän autoakaan osteta perehtymättä valmistajaan, saatika sitten sosiaalipalveluissa, jossa kyse on pahimmillaan ihmisen hengestä. Ollaanko Suomessa totuttu niin sokeasti "hyvätasoiseen" julkiseen puoleen, että oletetaan että yksityisenkin paikan voi valita silmät ristissä ja odottaa hyvää lopputulosta? Ei vika ole yksityistämisessä, vaan siinä ettei ihmiset ymmärrä, että yksityistämisessä nimenomaan on mahdollisuus valita ja äänestää jaloillaan. Suomi on pullollaan pieniä hoitolaitoksia, mutta ei ilmeisesti läheiset jaksa näihin perehtyä vaan valitsee sen, joka rummuttaa kovimmalla äänellä ja sitten saavat pettyä. Mitä te kuvittelette, että miksi nämä jättiyhtiöt kasvaa ja syö pienempiä toimijoita? No siksi, ettei asiakkaat suosi näitä pieniä laitoksia vaan nimenomaan äänestää jaloillaan ja menee sinne jättiyhtiöön, vaikka valinnanvaraa olisi.
T. Vierestä katsonut asiakkaiden käyttäytymistä ja sitä kun sokeasti luotetaan isoihin toimijoihin ja sitten jälkikäteen ihmettelee kun laatu ei vastannut mainonnan luomia odotuksia