Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat opinnäytetyön keskeiset käsitteet?

Vierailija
22.01.2019 |

Jos tutkin esim. 13- 19- vuotiaiden ostokäyttäytymistä somen perusteella. Niin ovatko keskeisiä käsitteitä 13- 19- vuotiaat, ostokäyttäytyminen ja sosiaalinen media?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkäs opinnäytetyö meidän pitäsi tehdä. - Ellet itse Ap tiedä vastausta, niin hieman käy mielessä, että oletko itse tehnyt lainkaan opinnäytettäsi, miakitsemastasi aiheesta..

Vierailija
2/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkäs opinnäytetyö meidän pitäsi tehdä. - Ellet itse Ap tiedä vastausta, niin hieman käy mielessä, että oletko itse tehnyt lainkaan opinnäytettäsi, miakitsemastasi aiheesta..

Joo, tokihan vaadin tässä, että joku tekee opinnäytetyöni. En tee lopputyötä kyseisestä aiheesta, se oli esimerkki. Yritän vain hahmottaa, että olenkohan ymmärtänyt käsitteiden määrittelyn oikein. Mutta kiitos valaisevasta vastauksestasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plagiointi, plagiointi ja plagiointi.

Vierailija
4/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tutkin esim. 13- 19- vuotiaiden ostokäyttäytymistä somen perusteella. Niin ovatko keskeisiä käsitteitä 13- 19- vuotiaat, ostokäyttäytyminen ja sosiaalinen media?

No joo, mutta useammin nnoi on vain rajauksia. Keskeisiä tutkimuksellisia käsitteitä ovat ne, jotka ovat keskeisiä analyysin tai tulkinnan työkaluja. Niitä voi olla esimerrkiksi ”vuorovaikutus” tai ”identiteetti” tai ”sukupuoli”, jos tämmöiset aiat ovat keskeisiä analyysissäsi.

Vierailija
5/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tutkin esim. 13- 19- vuotiaiden ostokäyttäytymistä somen perusteella. Niin ovatko keskeisiä käsitteitä 13- 19- vuotiaat, ostokäyttäytyminen ja sosiaalinen media?

No joo, mutta useammin nnoi on vain rajauksia. Keskeisiä tutkimuksellisia käsitteitä ovat ne, jotka ovat keskeisiä analyysin tai tulkinnan työkaluja. Niitä voi olla esimerrkiksi ”vuorovaikutus” tai ”identiteetti” tai ”sukupuoli”, jos tämmöiset aiat ovat keskeisiä analyysissäsi.

Kyseessä on markkinoinnin työ, joten mainitsemasi käsitteet eivät ole relevantteja mutta kiitos. 

Vierailija
6/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitteet ovat se terminologia jota työssäsi käytät. Terminologia on hyvä avata kun työ on tehty, eli selittää auki mitä milläkin termillä tarkoitat. Esim. sana "identiteetti" voi tarkoittaa montaa eri asiaa kontekstista riippuen, joten se on syytä selittää auki. Tässä voi olla hyvä käyttää jonkun tieteilijän aikaisemmin termistä tekemää määritelmää (ja toki referoida määritelmän tekijää asiaan kuuluvasti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tutkin esim. 13- 19- vuotiaiden ostokäyttäytymistä somen perusteella. Niin ovatko keskeisiä käsitteitä 13- 19- vuotiaat, ostokäyttäytyminen ja sosiaalinen media?

No joo, mutta useammin nnoi on vain rajauksia. Keskeisiä tutkimuksellisia käsitteitä ovat ne, jotka ovat keskeisiä analyysin tai tulkinnan työkaluja. Niitä voi olla esimerrkiksi ”vuorovaikutus” tai ”identiteetti” tai ”sukupuoli”, jos tämmöiset aiat ovat keskeisiä analyysissäsi.

Kyseessä on markkinoinnin työ, joten mainitsemasi käsitteet eivät ole relevantteja mutta kiitos. 

Miten niin eivät ole markkinoinnin alueella relevantteja?

Vierailija
8/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkäs opinnäytetyö meidän pitäsi tehdä. - Ellet itse Ap tiedä vastausta, niin hieman käy mielessä, että oletko itse tehnyt lainkaan opinnäytettäsi, miakitsemastasi aiheesta..

Joo, tokihan vaadin tässä, että joku tekee opinnäytetyöni. En tee lopputyötä kyseisestä aiheesta, se oli esimerkki. Yritän vain hahmottaa, että olenkohan ymmärtänyt käsitteiden määrittelyn oikein. Mutta kiitos valaisevasta vastauksestasi. 

 

Ajattelitko, että "13-19-vuotias" olisi sellainen käsite, joka tulisi erikseen määritellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Copy ja paste

Vierailija
10/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista mainitsemistasi sosiaalinen media. Sen lisäksi sinun pitää avata enemmän sitä, mitä tarkoitat sillä ostokäyttäytymisellä ja miten sitä tutkit. Pelkkä ostokäyttäytyminen ei kerro oikein mitään. Tarkoitatko, millaista mainontaa heihin kohdennetaan vai linkittyykö sosiaalinen media jotenkin valitsemiisi tiettyihin tuotteisiin tai verkkokauppoihin vai teetkö kyselytutkimuksen, miten mikäkin sosiaalisen median mainos on vaikuttanut otoshenkilöihisi. Eipä tuosta vielä oikein mitään voi sanoa, ellet itse avaa asiaa vähän enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkäs opinnäytetyö meidän pitäsi tehdä. - Ellet itse Ap tiedä vastausta, niin hieman käy mielessä, että oletko itse tehnyt lainkaan opinnäytettäsi, miakitsemastasi aiheesta..

Joo, tokihan vaadin tässä, että joku tekee opinnäytetyöni. En tee lopputyötä kyseisestä aiheesta, se oli esimerkki. Yritän vain hahmottaa, että olenkohan ymmärtänyt käsitteiden määrittelyn oikein. Mutta kiitos valaisevasta vastauksestasi. 

 

Ajattelitko, että "13-19-vuotias" olisi sellainen käsite, joka tulisi erikseen määritellä?

Kyllä. Itselläni omassa työssä on esim. x- sukupolvi.  13-19 vuotiaiden kohdalla taas varmasti avaisin enemmän sitä mihin sukupolveen kuuluvat ja esim. millaisia arvoja 13-19- vuotiailla ovat (verrattuna esim. edeltävään sukupolveen.) Olenko nyt aivan väärillä jäjillä?

Vierailija
12/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista mainitsemistasi sosiaalinen media. Sen lisäksi sinun pitää avata enemmän sitä, mitä tarkoitat sillä ostokäyttäytymisellä ja miten sitä tutkit. Pelkkä ostokäyttäytyminen ei kerro oikein mitään. Tarkoitatko, millaista mainontaa heihin kohdennetaan vai linkittyykö sosiaalinen media jotenkin valitsemiisi tiettyihin tuotteisiin tai verkkokauppoihin vai teetkö kyselytutkimuksen, miten mikäkin sosiaalisen median mainos on vaikuttanut otoshenkilöihisi. Eipä tuosta vielä oikein mitään voi sanoa, ellet itse avaa asiaa vähän enemmän. 

Eikö ostokäyttäytyminen silloin muka ole keskeinen käsite? Tottakai kerron näistä asioista. Nyt oli kyse keskeisistä käsitteistä, jotka avaan tarkemmin teoriaosuudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista mainitsemistasi sosiaalinen media. Sen lisäksi sinun pitää avata enemmän sitä, mitä tarkoitat sillä ostokäyttäytymisellä ja miten sitä tutkit. Pelkkä ostokäyttäytyminen ei kerro oikein mitään. Tarkoitatko, millaista mainontaa heihin kohdennetaan vai linkittyykö sosiaalinen media jotenkin valitsemiisi tiettyihin tuotteisiin tai verkkokauppoihin vai teetkö kyselytutkimuksen, miten mikäkin sosiaalisen median mainos on vaikuttanut otoshenkilöihisi. Eipä tuosta vielä oikein mitään voi sanoa, ellet itse avaa asiaa vähän enemmän. 

Eikö ostokäyttäytyminen silloin muka ole keskeinen käsite? Tottakai kerron näistä asioista. Nyt oli kyse keskeisistä käsitteistä, jotka avaan tarkemmin teoriaosuudessa. 

No ei se siinä mielessä ole, koska kaikki tietävät, mitä se tarkoittaa. Jos esimerkiksi aihe on, mitä tuotteita markkinoidaan koiranomistajille, et sinä siinäkään määrittele, mikä on koira tai koiran omistaja etkä myöskään määrittele sanaa tuote tai markkinointi. Toki nämä ovat keskeisiä tutkimuskohteita, mutta ei sinun niitä sen kummemmin tarvitse esitellä. Eli keskeiset käsitteet eivät ole niitä yksittäisiä sanoja, vaan esimerkiksi se, miten sinä ne jaottelet. Esimerkiksi keskeisiä käsitteitä voivat olla tuoteryhmät (sisältää koiranruoat, lelut, vitamiinit, shampoot, muut tarvikkeet) ja toisaalta markkinointikanavat (televisio, radio, lehti, some, ulkomainonta, blogit, suoramarkkinointi jne). 

Vierailija
14/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista mainitsemistasi sosiaalinen media. Sen lisäksi sinun pitää avata enemmän sitä, mitä tarkoitat sillä ostokäyttäytymisellä ja miten sitä tutkit. Pelkkä ostokäyttäytyminen ei kerro oikein mitään. Tarkoitatko, millaista mainontaa heihin kohdennetaan vai linkittyykö sosiaalinen media jotenkin valitsemiisi tiettyihin tuotteisiin tai verkkokauppoihin vai teetkö kyselytutkimuksen, miten mikäkin sosiaalisen median mainos on vaikuttanut otoshenkilöihisi. Eipä tuosta vielä oikein mitään voi sanoa, ellet itse avaa asiaa vähän enemmän. 

Eikö ostokäyttäytyminen silloin muka ole keskeinen käsite? Tottakai kerron näistä asioista. Nyt oli kyse keskeisistä käsitteistä, jotka avaan tarkemmin teoriaosuudessa. 

No ei se siinä mielessä ole, koska kaikki tietävät, mitä se tarkoittaa. Jos esimerkiksi aihe on, mitä tuotteita markkinoidaan koiranomistajille, et sinä siinäkään määrittele, mikä on koira tai koiran omistaja etkä myöskään määrittele sanaa tuote tai markkinointi. Toki nämä ovat keskeisiä tutkimuskohteita, mutta ei sinun niitä sen kummemmin tarvitse esitellä. Eli keskeiset käsitteet eivät ole niitä yksittäisiä sanoja, vaan esimerkiksi se, miten sinä ne jaottelet. Esimerkiksi keskeisiä käsitteitä voivat olla tuoteryhmät (sisältää koiranruoat, lelut, vitamiinit, shampoot, muut tarvikkeet) ja toisaalta markkinointikanavat (televisio, radio, lehti, some, ulkomainonta, blogit, suoramarkkinointi jne). 

Eikö kaikki sitten tiedä mikä on sosiaalinen media? Logiikkasi ei ihan pidä.  Kyse ei ole mielestäni siitä, että avaisin näitä käsitteitä rautalangasta vääntäen, vaan kerron niistä tutkimuksen asettamassa kontekstissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aplla ole ohjaajaa opinnäytetyölleen keneltä kysyä tällaisista asioista?

Vierailija
16/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tutkin esim. 13- 19- vuotiaiden ostokäyttäytymistä somen perusteella. Niin ovatko keskeisiä käsitteitä 13- 19- vuotiaat, ostokäyttäytyminen ja sosiaalinen media?

No joo, mutta useammin nnoi on vain rajauksia. Keskeisiä tutkimuksellisia käsitteitä ovat ne, jotka ovat keskeisiä analyysin tai tulkinnan työkaluja. Niitä voi olla esimerrkiksi ”vuorovaikutus” tai ”identiteetti” tai ”sukupuoli”, jos tämmöiset aiat ovat keskeisiä analyysissäsi.

Kyseessä on markkinoinnin työ, joten mainitsemasi käsitteet eivät ole relevantteja mutta kiitos. 

Mä voisin hyvinkin käyttää näitä käsitteitä. Vuorovaikutus: Minkälainen somen vuorovaikutus vaikuttaa ostopäätöksen taustalla esim. onko idoleita, joiden ostokäyttäytymistä matkitaan, ostetaanko suositusten "tykkäysten" perusteella ja keitä kuunnellaan, miten nuorimmat ostajat vaikuttavat vanhempiin saadakseen rahaa ostoihin jne.? Identiteetti: Mitä ostokäyttäytymisellä halutaan kertoa itsestä muille, millaista identiteettiä ja kuvaa itsestä luoda? Halutaanko vaikuttaa varakkailta, ekologisilta, järkeviltä ym. Sukupuoli: Millaista kuvaa miehenä/naisena/muun sukupuolisena haluan viestiä ostoillani? Millaisia ostoja pojat hehkuttavat somessa entäpä tytöt jne. jne. Kuinka kallista ostaa tyttö/entäpä poika ja miten se näkyy somessa? Millainen markkinointi tehoaa pojalle, millainen taas tytölle? Kuka vaikuttaa nuorisomme rahavirtoihin? Onko Cheek markkinoinnin salavaikuttaja: vaikuttaako enemmän tyttöihin/poikiin? Jne. 

Vierailija
17/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tutkin esim. 13- 19- vuotiaiden ostokäyttäytymistä somen perusteella. Niin ovatko keskeisiä käsitteitä 13- 19- vuotiaat, ostokäyttäytyminen ja sosiaalinen media?

No joo, mutta useammin nnoi on vain rajauksia. Keskeisiä tutkimuksellisia käsitteitä ovat ne, jotka ovat keskeisiä analyysin tai tulkinnan työkaluja. Niitä voi olla esimerrkiksi ”vuorovaikutus” tai ”identiteetti” tai ”sukupuoli”, jos tämmöiset aiat ovat keskeisiä analyysissäsi.

Kyseessä on markkinoinnin työ, joten mainitsemasi käsitteet eivät ole relevantteja mutta kiitos. 

Mä voisin hyvinkin käyttää näitä käsitteitä. Vuorovaikutus: Minkälainen somen vuorovaikutus vaikuttaa ostopäätöksen taustalla esim. onko idoleita, joiden ostokäyttäytymistä matkitaan, ostetaanko suositusten "tykkäysten" perusteella ja keitä kuunnellaan, miten nuorimmat ostajat vaikuttavat vanhempiin saadakseen rahaa ostoihin jne.? Identiteetti: Mitä ostokäyttäytymisellä halutaan kertoa itsestä muille, millaista identiteettiä ja kuvaa itsestä luoda? Halutaanko vaikuttaa varakkailta, ekologisilta, järkeviltä ym. Sukupuoli: Millaista kuvaa miehenä/naisena/muun sukupuolisena haluan viestiä ostoillani? Millaisia ostoja pojat hehkuttavat somessa entäpä tytöt jne. jne. Kuinka kallista ostaa tyttö/entäpä poika ja miten se näkyy somessa? Millainen markkinointi tehoaa pojalle, millainen taas tytölle? Kuka vaikuttaa nuorisomme rahavirtoihin? Onko Cheek markkinoinnin salavaikuttaja: vaikuttaako enemmän tyttöihin/poikiin? Jne. 

 

Mielestäni nämä asiat liittyvät sosiaaliseen mediaan. En ajatellut tuoda käsitteenä ilmi mikä sosiaalinen media on vaan nimenomaan esim. vuorovaikutussuhdetta kuluttajiin. Koen silti, että keskeinen käsite on silloin laajemmin sosiaalinen media eikä vuorovaikutus, koska tutkimuksen tarkoituksena on tutkia laajemmin sosiaalista mediaa, eikä pelkästään vuorovaikutusta. 

Vierailija
18/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista mainitsemistasi sosiaalinen media. Sen lisäksi sinun pitää avata enemmän sitä, mitä tarkoitat sillä ostokäyttäytymisellä ja miten sitä tutkit. Pelkkä ostokäyttäytyminen ei kerro oikein mitään. Tarkoitatko, millaista mainontaa heihin kohdennetaan vai linkittyykö sosiaalinen media jotenkin valitsemiisi tiettyihin tuotteisiin tai verkkokauppoihin vai teetkö kyselytutkimuksen, miten mikäkin sosiaalisen median mainos on vaikuttanut otoshenkilöihisi. Eipä tuosta vielä oikein mitään voi sanoa, ellet itse avaa asiaa vähän enemmän. 

Eikö ostokäyttäytyminen silloin muka ole keskeinen käsite? Tottakai kerron näistä asioista. Nyt oli kyse keskeisistä käsitteistä, jotka avaan tarkemmin teoriaosuudessa. 

No ei se siinä mielessä ole, koska kaikki tietävät, mitä se tarkoittaa. Jos esimerkiksi aihe on, mitä tuotteita markkinoidaan koiranomistajille, et sinä siinäkään määrittele, mikä on koira tai koiran omistaja etkä myöskään määrittele sanaa tuote tai markkinointi. Toki nämä ovat keskeisiä tutkimuskohteita, mutta ei sinun niitä sen kummemmin tarvitse esitellä. Eli keskeiset käsitteet eivät ole niitä yksittäisiä sanoja, vaan esimerkiksi se, miten sinä ne jaottelet. Esimerkiksi keskeisiä käsitteitä voivat olla tuoteryhmät (sisältää koiranruoat, lelut, vitamiinit, shampoot, muut tarvikkeet) ja toisaalta markkinointikanavat (televisio, radio, lehti, some, ulkomainonta, blogit, suoramarkkinointi jne). 

Eikö kaikki sitten tiedä mikä on sosiaalinen media? Logiikkasi ei ihan pidä.  Kyse ei ole mielestäni siitä, että avaisin näitä käsitteitä rautalangasta vääntäen, vaan kerron niistä tutkimuksen asettamassa kontekstissa. 

Ei tiedä, koska se on aika lavea käsite ja sinun pitää määritellä, mitä se juuri tässä sinun tutkimuksessasi tarkoittaa. Periaatteessa voisi olettaa myös, että kaikki tietävät, mitä ovat koiranomistajille markkinoitavat tuotteet, mutta koska se on vähän häilyvä ja epätarkka ilmaisu, se pitää napakasti rajata heti alkuun, että tässä työssä ne ovat nyt nimenomaan koiranruoat ja shampoot ja koirienlelut ja ruokakupit ja nyt jätetään pois esimerkiksi frisbeet ja tennispallot, vaikka koirat niilläkin leikkivät. Samoin sosiaalisesta mediasta voit kertoa, että yleensä sillä tarkoitetaan blaablaa, mutta tässä työssä keskitytään vain blogeihin ja instagramiin. 

Tottakai nämä mainitsemasi ovat siinä mielessä keskeisiä käsitteitä, että näistä aiheista kerrot, mutta eivät ne määrittelyjä kaipaa. Oletan, että kun kysymyksesi tuli siitä perinteisestä opinnäytetyöohjerungosta, jossa ensin pitää selittää, miksi on valittu aihe ja selittää keskeiset käsitteet. Voit toki selittää, miksi aihe on mielenkiintoinen ja miltä kannalta aihetta tutkit, mutta ei se ole vielä keskeisten käsiteiden määrittelyä. Mutta jos esimerkiksi on olemassa käsite "13 - 19 vuotiaiden ostokäyttäytyminen", jolle on tutkitusti olemassa jotain selkeitä ainutlaatuisia erityispiirteitä, se voisi olla tällainen selitettävä käsite. 

Aihe ja käsiteltävät asiat ja näkökulmat ovat eri asia kuin yksittäiset käsitteet ja niiden määrittely. Käsitteet tässä yhteydessä ovat nimenomaan niitä asioita, jotka pitää selittää ja määritellä. 

Vierailija
19/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista mainitsemistasi sosiaalinen media. Sen lisäksi sinun pitää avata enemmän sitä, mitä tarkoitat sillä ostokäyttäytymisellä ja miten sitä tutkit. Pelkkä ostokäyttäytyminen ei kerro oikein mitään. Tarkoitatko, millaista mainontaa heihin kohdennetaan vai linkittyykö sosiaalinen media jotenkin valitsemiisi tiettyihin tuotteisiin tai verkkokauppoihin vai teetkö kyselytutkimuksen, miten mikäkin sosiaalisen median mainos on vaikuttanut otoshenkilöihisi. Eipä tuosta vielä oikein mitään voi sanoa, ellet itse avaa asiaa vähän enemmän. 

Eikö ostokäyttäytyminen silloin muka ole keskeinen käsite? Tottakai kerron näistä asioista. Nyt oli kyse keskeisistä käsitteistä, jotka avaan tarkemmin teoriaosuudessa. 

No ei se siinä mielessä ole, koska kaikki tietävät, mitä se tarkoittaa. Jos esimerkiksi aihe on, mitä tuotteita markkinoidaan koiranomistajille, et sinä siinäkään määrittele, mikä on koira tai koiran omistaja etkä myöskään määrittele sanaa tuote tai markkinointi. Toki nämä ovat keskeisiä tutkimuskohteita, mutta ei sinun niitä sen kummemmin tarvitse esitellä. Eli keskeiset käsitteet eivät ole niitä yksittäisiä sanoja, vaan esimerkiksi se, miten sinä ne jaottelet. Esimerkiksi keskeisiä käsitteitä voivat olla tuoteryhmät (sisältää koiranruoat, lelut, vitamiinit, shampoot, muut tarvikkeet) ja toisaalta markkinointikanavat (televisio, radio, lehti, some, ulkomainonta, blogit, suoramarkkinointi jne). 

Eikö kaikki sitten tiedä mikä on sosiaalinen media? Logiikkasi ei ihan pidä.  Kyse ei ole mielestäni siitä, että avaisin näitä käsitteitä rautalangasta vääntäen, vaan kerron niistä tutkimuksen asettamassa kontekstissa. 

Ei tiedä, koska se on aika lavea käsite ja sinun pitää määritellä, mitä se juuri tässä sinun tutkimuksessasi tarkoittaa. Periaatteessa voisi olettaa myös, että kaikki tietävät, mitä ovat koiranomistajille markkinoitavat tuotteet, mutta koska se on vähän häilyvä ja epätarkka ilmaisu, se pitää napakasti rajata heti alkuun, että tässä työssä ne ovat nyt nimenomaan koiranruoat ja shampoot ja koirienlelut ja ruokakupit ja nyt jätetään pois esimerkiksi frisbeet ja tennispallot, vaikka koirat niilläkin leikkivät. Samoin sosiaalisesta mediasta voit kertoa, että yleensä sillä tarkoitetaan blaablaa, mutta tässä työssä keskitytään vain blogeihin ja instagramiin. 

Tottakai nämä mainitsemasi ovat siinä mielessä keskeisiä käsitteitä, että näistä aiheista kerrot, mutta eivät ne määrittelyjä kaipaa. Oletan, että kun kysymyksesi tuli siitä perinteisestä opinnäytetyöohjerungosta, jossa ensin pitää selittää, miksi on valittu aihe ja selittää keskeiset käsitteet. Voit toki selittää, miksi aihe on mielenkiintoinen ja miltä kannalta aihetta tutkit, mutta ei se ole vielä keskeisten käsiteiden määrittelyä. Mutta jos esimerkiksi on olemassa käsite "13 - 19 vuotiaiden ostokäyttäytyminen", jolle on tutkitusti olemassa jotain selkeitä ainutlaatuisia erityispiirteitä, se voisi olla tällainen selitettävä käsite. 

Aihe ja käsiteltävät asiat ja näkökulmat ovat eri asia kuin yksittäiset käsitteet ja niiden määrittely. Käsitteet tässä yhteydessä ovat nimenomaan niitä asioita, jotka pitää selittää ja määritellä. 

Kyllähän ostokäyttäytyminenkin on laaja käsite, joka on syytä käsitellä teoriaosuudessa. 

Vierailija
20/26 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tutkin esim. 13- 19- vuotiaiden ostokäyttäytymistä somen perusteella. Niin ovatko keskeisiä käsitteitä 13- 19- vuotiaat, ostokäyttäytyminen ja sosiaalinen media?

No joo, mutta useammin nnoi on vain rajauksia. Keskeisiä tutkimuksellisia käsitteitä ovat ne, jotka ovat keskeisiä analyysin tai tulkinnan työkaluja. Niitä voi olla esimerrkiksi ”vuorovaikutus” tai ”identiteetti” tai ”sukupuoli”, jos tämmöiset aiat ovat keskeisiä analyysissäsi.

Kyseessä on markkinoinnin työ, joten mainitsemasi käsitteet eivät ole relevantteja mutta kiitos. 

Mä voisin hyvinkin käyttää näitä käsitteitä. Vuorovaikutus: Minkälainen somen vuorovaikutus vaikuttaa ostopäätöksen taustalla esim. onko idoleita, joiden ostokäyttäytymistä matkitaan, ostetaanko suositusten "tykkäysten" perusteella ja keitä kuunnellaan, miten nuorimmat ostajat vaikuttavat vanhempiin saadakseen rahaa ostoihin jne.? Identiteetti: Mitä ostokäyttäytymisellä halutaan kertoa itsestä muille, millaista identiteettiä ja kuvaa itsestä luoda? Halutaanko vaikuttaa varakkailta, ekologisilta, järkeviltä ym. Sukupuoli: Millaista kuvaa miehenä/naisena/muun sukupuolisena haluan viestiä ostoillani? Millaisia ostoja pojat hehkuttavat somessa entäpä tytöt jne. jne. Kuinka kallista ostaa tyttö/entäpä poika ja miten se näkyy somessa? Millainen markkinointi tehoaa pojalle, millainen taas tytölle? Kuka vaikuttaa nuorisomme rahavirtoihin? Onko Cheek markkinoinnin salavaikuttaja: vaikuttaako enemmän tyttöihin/poikiin? Jne. 

 

Mielestäni nämä asiat liittyvät sosiaaliseen mediaan. En ajatellut tuoda käsitteenä ilmi mikä sosiaalinen media on vaan nimenomaan esim. vuorovaikutussuhdetta kuluttajiin. Koen silti, että keskeinen käsite on silloin laajemmin sosiaalinen media eikä vuorovaikutus, koska tutkimuksen tarkoituksena on tutkia laajemmin sosiaalista mediaa, eikä pelkästään vuorovaikutusta. 

Siis kumpaa sinä nyt tutkit, sosiaalista mediaa vai ostokäyttäytymistä? Kai ymmärrät, että on ihan eri aiheita 1) miten sosiaalinen media näkyy ostokäyttäytymisessä 2) miten ostokäyttäytyminen näkyy sosiaalisessa mediassa. Minä luulin, että aiheesi on 1-kohdan tapainen, mutta jos tutkitkin sosiaalista mediaa, sehän on tuo 2-kohta. Kuulostaa aika loputtomalta suolta, jos lähdetkin tutkimaan sosiaalista mediaa sen ostokäyttäytymisen sijaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi