Miksi musiikkiopistoissa ei enää soiteta pianokouluvihkoja?
Kun itse oli musiikkiopistossa, soitin venäläistä pianokoulua. Pianokoulun takana oli asteikot ja kadenssit, joita harjoiteltiin koko ajan. Pidemmälle edetessäni vihkoja oli useampi kerrallaan - sonatiineja ja etydejä. Nyt lapseni on soittanut jo monta vuotta, eikä musiikkiopiston opettaja ole pyytänyt ostamaan mitään kirjaa. Opetus on luokattoman huonoa. Lapsi ei opi asteikkoja, eikä nuotteja. Hän saa vain irtopapereita, jotka nekin ovat usein sointusäestyksiä, vaikka lapseni opiskelee klassisella puolella. Opettajien tasoero on valtava. Tuntuu, että enää ei ole mitään yhtenäistä opetussuunnitelmaa, vaan jokainen opettaja opettaa mitä tykkää. En halua olla hankala vanhempi, joten en sano mitään, mutta kyllä kirpaisee maksaa isoja summia olemattomasta opetuksesta. Jotkut ystäväni kertovat, että heidän lapsensa saavat hyvää opetusta. Toisilla taas on sama kokemus kuin minulla. Miten teillä? Ovatko ne vanhemmat, jotka ovat vaatineet musiikkiopiston soitattamaan lapsilla räppiä ja poppia loppujen lopuksi aiheuttaneet sen, että ne, jotka oikeasti haluaisivat oppia klassista musiikkia, eivät saa sitä enää oppia?
Kommentit (3)
Lasten pitää saada toteuttaa vapaasti itseään. Asteikot ja kadenssit ja etydit rajoittavat lapsen luovuutta.
Vierailija kirjoitti:
Lasten pitää saada toteuttaa vapaasti itseään. Asteikot ja kadenssit ja etydit rajoittavat lapsen luovuutta.
Eihän musiikkikoulussa itseään toteuteta, vaan opettajan mielihaluja. Asteikkojen ja kadenssien opiskelun kautta opitaan musiikin perustaitoja.
Kannattaisko ehkä vaihtaa opettajaa ja opistoa?