Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huijataanko autohuolloissa?

Vierailija
29.12.2018 |

Käytin auton kilometrihuollossa. Autoa hakiessa todettiin, että vesipumppu vuotaa ja pitäis vaihtaa. Siihen pitäisi varata erillinen aika. Kustannusarvio oli 600€. Kysyin kuitenkin, että autolla voi kuitenkin ajaa. Kun loppuvuoden rahatilanne oli muutenkin tiukka, niin en vienyt autoa vesipumpun vaihtoon vaan jatkoin normaalia ajamista. Nyt 3kk mennyt eikä jäähdytysneste ole vajonnut lainkaan. Jäin miettimään mikähän tämä juttu oikein oli. Onkohan edes mitään vuotoa ollutkaan? Ei ainakaan kovin merkittävältä vaikuta. Kyseessä ison japanilaismerkin merkkihuolto.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 100t huolto. Auto kylllä yski just pari päivää ennen. Ukko sano merkkihuollossa, että moottori rikki ja se maksaa sen 5000e.. Olin ok. Soitin kaverille, joka on automekaanikko. Se katto koneen ja vaihto jonkun osan ja hinta oli 25euroa. Että sellasta

Vierailija
2/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sitten urakalla alkaa kusemaan ja ääntämään kun pumpun laakeri menee lopullisesti. Ehkä siellä jotain aivan pientä vuotoa oli havaittavissa joka ei vielä nestetasoissa näy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tieda onko juuri tassa tapauksessa huijauksessa, mutta joskus n. 25 vuotta sitten olin harjoittelijana eraassa yleiskorjaamossa ja siella toiminta oli erittain eparehellista ja suurin osa asiakkaista tuli kusetetuksi. Vain hyvin harva heista sen huomasi.

Vierailija
4/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin voi olla joku pieni vuoto joka ei heti näy.

Vierailija
5/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen kerta, kun vien autoa ainakaan mihinkään pikkuhuoltoon minkä itsekin pystyy tehdä. Ihmettelin kerran jarrupoljinta joka alkoi painumaan lattiaan saakka. Vein huoltoon, siellä ihmeteltiin ja sitten soitettiin että jarrulevyt ja palat on kyllä huonot ja pitäisi vaihtaa. Tuumin sitten että vaihtakaa. Jarrupolkimen käytöksen syy ei selvinnyt, mutta loppulaskusta päätellen olivat kultaiset jarrulevyt ja palat laittaneet, kun samalla hinnalla olisi ainakin kahdet satsit saanut jarrulevyjä ja paloja tarvikeliikkeestä. Olivat sentään niin reiluja, etteivät jarrunesteestä veloittaneet, ilmeisesti alkoi jo omakin omatunto huoltoäijällä soimata.

Vierailija
6/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan paikasta, pienet paikat saattaa vetää nenästä, isommat harvemmin. Jos sieltä nyt vuotaa vähän, niin vuoto tulee kasvamaan, lisäksi laakerit voivat olla elinkaarensa päässä kun tiivistekin mahdollisesti vuotaa laakerin sisään, ja kun laakeri leikkaa kiinni, voi tulla moottorivaurioita ylikuumenemisesta tai pumpun räjähtämisestä moottoritilassa. Voithan itsekin tarkistaa onko vesipumpussa vuotoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaamiseenhan se koko ala perustuu, ainakin merkkihuoltojen osalta.

Usein vielä korkeiden varaosahintojen ja korkeiden tuntihintojen lisäksi huolloilta puuttuu ammattitaitoa kyetä paikallistamaan mistä vika johtuu.

Tökätään autoon obd kiinni, katsotaan koneelta mikä vikakoodi on kyseessä ja vaihdetaan todennäköisin osa.

Monesti siitä ei ole apua, sillä auton vikakoodijärjestelmä ei anna yksityiskohtaista tietoa vian laadusta, sillä asentajan pitäisi pystyä arvioimaan onko vika osassa, liitoksissa, sähköjärjestelmässä jossain muualla ym.

Ikävä kyllä, mitä enemmän autot "kehittyvät" sähköisesti, sitä enemmän asiakas huolloista ja korjauksista joutuu tulevaisuudessa maksamaan.

Itse auton perustekniikka ei ole muuttunut kovikaan paljoa viimeisten parinkymmenen vuoden aikana, sillä ihan sama perustekniikka sieltä löytyy teknisistä osista, jotka pystyy korjaamaan itse tai joka korjaamon perusasentaja, mutta antureiden ja moottorinohjausyksiköiden lisääminen lisää myös merkkihuollon saamaa rahamäärää ja asiakashan sen kaiken maksaa.

Kunpa joskus vielä valmistettaisiin auto jota ei ole pilattu tietokoneella ja kaikki ylimääräiset sähköhärpäkkeet loistaisivat poissaolollaan, niin sellaisen ostaminen olisi varteenotettava vaihtoehto.

Vierailija
8/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matallamma koulutustason hommissa paljon huijareita, kun he näkevät tilaisuuden he käyttävät sen ja mitä parempi tuloinen uhri niin sen enmmän rokotetaan... ja tämä on faktaa useammassakin "ammatissa" toimineena tämä on ollut "maantapa". Nyt olen päätynyt ns. asiantuntijatehtäviin ja kusettaminen on paljon rehellisempää hinnat on kovat, mutta mitään vikoja yms. ei keksitä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matallamma koulutustason hommissa paljon huijareita, kun he näkevät tilaisuuden he käyttävät sen ja mitä parempi tuloinen uhri niin sen enmmän rokotetaan... ja tämä on faktaa useammassakin "ammatissa" toimineena tämä on ollut "maantapa". Nyt olen päätynyt ns. asiantuntijatehtäviin ja kusettaminen on paljon rehellisempää hinnat on kovat, mutta mitään vikoja yms. ei keksitä jne.

Auton merkkihuollossa tämä ei päde.

Varaosan turhat vaihtohuijaukset eivät nosta asentajan palkkaa, sillä saatu raha menee autofirman omistajien tilille.

Ammattitaidoton asentaja, vaihtaessaan osia turhaan, on firmalle kokonaisuudessaan hyödyllisempi kuin hyvän ammattitaidon omaava, joka pystyy tekemään saman korjauksen jonkin sähköliittimen tai osan puhdistamisella.

Merkkihuollossa on laskettu tuntiveloitus eri töille ja mitä nopeammin asentaja työnsä tekee (alle lasketun ajan joka asiakkaalta veloitetaan), sitä enemmän autoja voidaan päivän aikana korjata/huoltaa.

Suurelle firmalle parasta tulosta tekee asentaja joka vaihtaa osia liukuhihnatahtiin ja tekee työnsä mahdollisimman nopeasti ja sen turhien osien vaihdon ja korkeat varaosahinnat maksaa asiakas.

Vierailija
10/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen kerta, kun vien autoa ainakaan mihinkään pikkuhuoltoon minkä itsekin pystyy tehdä. Ihmettelin kerran jarrupoljinta joka alkoi painumaan lattiaan saakka. Vein huoltoon, siellä ihmeteltiin ja sitten soitettiin että jarrulevyt ja palat on kyllä huonot ja pitäisi vaihtaa. Tuumin sitten että vaihtakaa. Jarrupolkimen käytöksen syy ei selvinnyt, mutta loppulaskusta päätellen olivat kultaiset jarrulevyt ja palat laittaneet, kun samalla hinnalla olisi ainakin kahdet satsit saanut jarrulevyjä ja paloja tarvikeliikkeestä. Olivat sentään niin reiluja, etteivät jarrunesteestä veloittaneet, ilmeisesti alkoi jo omakin omatunto huoltoäijällä soimata.

Niin korjaamolla veloittavat myös työstä. Tuossa ei ole ollut huijausta ollenkaan vaan vaihtaneet välttämättömät kuluvat osat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkihuolloissa kusetetaan ihan samaan malliin. Laskutetaan osista jotka on mukamas vaihdettu, mutta osat päätyivätkin asentajan omaan tai kaverin autoon.

Vierailija
12/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat vedätykset määräaikaishuolloissa,listakohteista ei tehdä puoliakaan.No eipä tarvitse enää vanhoja romuja pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen kerta, kun vien autoa ainakaan mihinkään pikkuhuoltoon minkä itsekin pystyy tehdä. Ihmettelin kerran jarrupoljinta joka alkoi painumaan lattiaan saakka. Vein huoltoon, siellä ihmeteltiin ja sitten soitettiin että jarrulevyt ja palat on kyllä huonot ja pitäisi vaihtaa. Tuumin sitten että vaihtakaa. Jarrupolkimen käytöksen syy ei selvinnyt, mutta loppulaskusta päätellen olivat kultaiset jarrulevyt ja palat laittaneet, kun samalla hinnalla olisi ainakin kahdet satsit saanut jarrulevyjä ja paloja tarvikeliikkeestä. Olivat sentään niin reiluja, etteivät jarrunesteestä veloittaneet, ilmeisesti alkoi jo omakin omatunto huoltoäijällä soimata.

Niin korjaamolla veloittavat myös työstä. Tuossa ei ole ollut huijausta ollenkaan vaan vaihtaneet välttämättömät kuluvat osat.

Kyllä se osien hinta melkoista huijausta on, ottaen huomioon että saavat osissa vielä korjaamoalennuksiakin.

Vierailija
14/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat vedätykset määräaikaishuolloissa,listakohteista ei tehdä puoliakaan.No eipä tarvitse enää vanhoja romuja pitää.

Rikkaille ehkä varteenotettava vaihtoehto, mutta itseni kaltaisen köyhän kannattaa pitää nimenomaan vanhoja romuja.

Mitä vanhempi auto, sitä helpompaa siitä on löytää vian aiheuttaja ja sitä helpompaa ja halvempaa se on korjata, jos vain taitoa tai tuttu korjaamo, ei merkkisellainen, löytyy.

Tarpeeksi vanhan/arvottoman auton kun omistaa, riittää huolloksi kerran vuodessa tehtävä öljynvaihto ja tarkistus, että jäähdytysnestettä on riittävästi. Kaikki muut viat löytää kerran vuodessa katsastaja ja vikalistan perusteella korjaukset on helppo kohdistaa oikeaan paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin autoani samassa merkkihuollossa koko auton omistamisen ajan. Aina virallinen (kallis) huolto. Noin vuosi sitten oli isompi huolto, josta sain listauksen mitä kaikkea oli tehty, mm. tarkistettu akun kunto. Kaksi päivää huollon jälkeen pysäköin auton, eikä se enää käynnistynyt. Katsoin konepellin alle ja akku oli kauttaaltaan hapettunut, niin paksun möhnän peitossa etten moista ollut ikinä nähnyt. Vein auton akkumyyjälle, joka oli aivan järkyttynyt, ei ollut ikinä nähnyt noin kamalassa kunnossa olevaa akkua. Sitä ei todellakaan kukaan ollut huollossa katsonut. Ilmeisesti eivät olleet avanneet koko konepeltiä.

Tein valituksen huoltoliikkeeseen ja monen mutkan kautta vihdoin korvasivat ostamani akun hyvityksenä siitä ettei akkua todellakaan oltu tarkistettu vaikka niin papereissaan kertoivat. 

IKINÄ en enää siihen auto- / huoltoliikkeeseen jalallani astu.

Vierailija
16/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin autoani samassa merkkihuollossa koko auton omistamisen ajan. Aina virallinen (kallis) huolto. Noin vuosi sitten oli isompi huolto, josta sain listauksen mitä kaikkea oli tehty, mm. tarkistettu akun kunto. Kaksi päivää huollon jälkeen pysäköin auton, eikä se enää käynnistynyt. Katsoin konepellin alle ja akku oli kauttaaltaan hapettunut, niin paksun möhnän peitossa etten moista ollut ikinä nähnyt. Vein auton akkumyyjälle, joka oli aivan järkyttynyt, ei ollut ikinä nähnyt noin kamalassa kunnossa olevaa akkua. Sitä ei todellakaan kukaan ollut huollossa katsonut. Ilmeisesti eivät olleet avanneet koko konepeltiä.

Tein valituksen huoltoliikkeeseen ja monen mutkan kautta vihdoin korvasivat ostamani akun hyvityksenä siitä ettei akkua todellakaan oltu tarkistettu vaikka niin papereissaan kertoivat. 

IKINÄ en enää siihen auto- / huoltoliikkeeseen jalallani astu.

Ja mikähän mahtaa olla tekosyysi että sinä ITSE et ole vuosiin katsonut konepellin alle?

Vierailija
17/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valohoito" ei ole laskutusnimikkeenä, mutta pitäisi olla.

Vierailija
18/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin autoani samassa merkkihuollossa koko auton omistamisen ajan. Aina virallinen (kallis) huolto. Noin vuosi sitten oli isompi huolto, josta sain listauksen mitä kaikkea oli tehty, mm. tarkistettu akun kunto. Kaksi päivää huollon jälkeen pysäköin auton, eikä se enää käynnistynyt. Katsoin konepellin alle ja akku oli kauttaaltaan hapettunut, niin paksun möhnän peitossa etten moista ollut ikinä nähnyt. Vein auton akkumyyjälle, joka oli aivan järkyttynyt, ei ollut ikinä nähnyt noin kamalassa kunnossa olevaa akkua. Sitä ei todellakaan kukaan ollut huollossa katsonut. Ilmeisesti eivät olleet avanneet koko konepeltiä.

Tein valituksen huoltoliikkeeseen ja monen mutkan kautta vihdoin korvasivat ostamani akun hyvityksenä siitä ettei akkua todellakaan oltu tarkistettu vaikka niin papereissaan kertoivat. 

IKINÄ en enää siihen auto- / huoltoliikkeeseen jalallani astu.

Ja mikähän mahtaa olla tekosyysi että sinä ITSE et ole vuosiin katsonut konepellin alle?

Jos on rahaa ulkoistaa auton huolto merkkiliikkeelle, niin eikö sen ideana ole, ettei sitä konepeltiä tarvitse itse availla ja tarkistaa mitä autossa pitäisi huoltaa?

Vierailija
19/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin autoani samassa merkkihuollossa koko auton omistamisen ajan. Aina virallinen (kallis) huolto. Noin vuosi sitten oli isompi huolto, josta sain listauksen mitä kaikkea oli tehty, mm. tarkistettu akun kunto. Kaksi päivää huollon jälkeen pysäköin auton, eikä se enää käynnistynyt. Katsoin konepellin alle ja akku oli kauttaaltaan hapettunut, niin paksun möhnän peitossa etten moista ollut ikinä nähnyt. Vein auton akkumyyjälle, joka oli aivan järkyttynyt, ei ollut ikinä nähnyt noin kamalassa kunnossa olevaa akkua. Sitä ei todellakaan kukaan ollut huollossa katsonut. Ilmeisesti eivät olleet avanneet koko konepeltiä.

Tein valituksen huoltoliikkeeseen ja monen mutkan kautta vihdoin korvasivat ostamani akun hyvityksenä siitä ettei akkua todellakaan oltu tarkistettu vaikka niin papereissaan kertoivat. 

IKINÄ en enää siihen auto- / huoltoliikkeeseen jalallani astu.

Ja mikähän mahtaa olla tekosyysi että sinä ITSE et ole vuosiin katsonut konepellin alle?

Entä oma tekosyysi sille, ettet leikkaa itse hiuksiasi tai leikkaa itseltäsi umpisuolta? T:kirurgiparturi

Vierailija
20/57 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Me vietiin auto huoltoon katsastusta varten. Autossa ei ollut todettua vikaa mutta lasku oli 2000 e, ei mennyt katsastuksesta läpi ja sen koitoksen koommin auton lämmityslaite ei toiminut jota ei sama huoltamomsaanut 1,5 vuoteen korjattua.

Juuei viedä enää ko liikkeeseen autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi